IBPB3/423-49/08/JD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-49/08/JD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie daty powstania przychodu z tytułu zbycia prawa majątkowego ze świadectwa pochodzenia energii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie daty powstania przychodu z tytułu zbycia prawa majątkowego ze świadectwa pochodzenia energii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest przedsiębiorstwem energetycznym wytwarzającym energię elektryczną ze źródeł odnawialnych (dalej: OZE), zgodnie z koncesją na jej wytwarzanie.Od 1 października 2005 r., zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo Energetyczne oraz ustawy - Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 552) oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki z 19 grudnia 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawiania do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczania opłaty zastępczej oraz zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii, wprowadzono nowe zasady sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii.Energia elektryczna jest sprzedawana przez Spółkę do przedsiębiorstwa energetycznego EE Sp. z o.o. Niezależnie od tego, zgodnie z ww. aktami prawnymi na dowód wykonania zadania wyprodukowania energii z OZE, na wniosek Spółki wydawane są przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, świadectwa pochodzenia, które zaświadczają, że objęta nimi energia została wyprodukowana w OZE. Świadectwa te są podstawą do wystawienia praw majątkowych. Prawa majątkowe powstają z chwilą zapisania Świadectw Pochodzenia na koncie ewidencyjnym Spółki w rejestrze świadectw pochodzenia.

Rejestr świadectw pochodzenia prowadzi podmiot prowadzący giełdę towarową (dalej TGE), który organizuje na tej giełdzie obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia. Ilość praw majątkowych odpowiada ilości energii wykazanej w danym świadectwie pochodzenia. Jednostka prawa majątkowego odpowiada 1 KWh energii elektrycznej.Przedsiębiorstwa energetyczne sprzedające energię odbiorcom końcowym są obowiązane uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki świadectwo pochodzenia energii z OZE lub uiścić opłatę zastępczą odpowiednio do brakującej ilości świadectw pochodzenia.Prawa majątkowe ze świadectw pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy w rozumieniu ustawy z 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 z późn. zm.). Przeniesienie praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia w wyniku ich sprzedaży następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw pochodzenia. Powyższe przepisy dla wytwórcy energii z OZE oznaczają rozdzielenie dotychczasowego strumienia przychodów na autonomiczne przychody ze sprzedaży energii elektrycznej i przychody ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z przyznanych przez Urząd Regulacji Energetyki świadectw pochodzenia. Spółka dokonuje przeniesienia praw majątkowych w wyniku ich sprzedaży na TGE za pośrednictwem domu maklerskiego i z tą datą rozpoznaje przychód należny. Obrót prawami majątkowymi do świadectw pochodzenia jest opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Do dnia 1 października 2005 r. Spółka za sprzedaż energii elektrycznej wyprodukowanej w OZE, czyli tzw. "zielonej energii" uzyskiwała cenę wyższą w stosunku do cen uzyskiwanych ze sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w elektrowniach konwencjonalnych. Po zmianie przepisów w Spółce jako wytwórcy "zielonej energii" nastąpiło rozdzielenie dotychczasowego strumienia przychodów na:

1.

przychody ze sprzedaży energii elektrycznej po cenie, po jakiej sprzedawana jest energia wyprodukowana w elektrowniach konwencjonalnych,

2.

przychody ze sprzedaży praw majątkowych wynikających z przyznanych przez Urząd Regulacji Energetyki świadectw pochodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie zdarzenie należy uznać za datę powstania przychodu z tytułu prawa majątkowego wynikającego ze świadectwa pochodzenia.

Zdaniem wnioskodawcy w związku z dostosowaniem prawa polskiego do wymagań dyrektyw unijnych dotyczących wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej w ustawie - Prawo energetyczne zmodyfikowano nałożony na przedsiębiorstwa energetyczne-dystrybutorów - obowiązek zakupu energii elektrycznej wytworzonej w OZE. Podmioty wytwarzające energię z OZE - wytwórcy - otrzymują w drodze decyzji od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki świadectwa pochodzenia będące potwierdzeniem wytworzenia przez nich energii w odnawialnych źródłach energii. W momencie zarejestrowania ich na TGE Spółka, jako przedsiębiorstwo wytwarzające energię elektryczną z OZE otrzymuje prawa majątkowe.

Jednocześnie przedsiębiorstwa energetyczne-dystrybutorzy - zgodnie z przepisami prawa muszą wykazać się zakupem odpowiedniej ilości praw majątkowych do świadectw pochodzenia. Spółka jako wytwórca energii z OZE, niezależnie od sprzedaży energii elektrycznej, sprzedaje również na giełdzie Energii Elektrycznej (TGE) prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia. Potwierdzeniem sprzedaży praw majątkowych do świadectw pochodzenia jest wystawienie zgodnie z obowiązującymi przepisami faktury VAT. Za przychody związane z działalnością gospodarczą, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane (...). Jednocześnie ustawodawca określił odrębną w zależności od rodzaju świadczenia datę powstania przychodu należnego. Datą powstania przychodu z tytułu sprzedaży praw na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie dzień zbycia prawa majątkowego, nie później niż dzień wystawienia faktury.Spółka rozpoznaje przychód należny z tytułu prawa majątkowego do świadectw pochodzenia z dniem zbycia prawa majątkowego, nie później niż dzień wystawienia faktury.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jednocześnie przepis art. 12 ust. 3a ww. ustawy stanowi, że za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Zgodnie z brzmieniem ww. przepisów za datę powstania przychodu ze zbycia praw majątkowych jakimi są świadectwa pochodzenia energii z odnawialnych źródeł należy uznać dzień zbycia prawa majątkowego jednak nie później niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności. Ponieważ w stanowisku nie uwzględniono, że uregulowanie należności jest okolicznością skutkującą możliwością powstania przychodu stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2008 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl