IBPB3/423-456/08/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-456/08/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania niezabudowanych gruntów, które Spółdzielnia zamierza zabudować obiektami budownictwa mieszkaniowego za wchodzące w skład zasobów mieszkaniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółdzielni o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania niezabudowanych gruntów, które Spółdzielnia zamierza zabudować obiektami budownictwa mieszkaniowego za wchodzące w skład zasobów mieszkaniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia dysponuje gruntami niezabudowanymi bądź jako właściciel, bądź jako wieczysty użytkownik.Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie określa przeznaczenia tych gruntów. Pomimo to, Spółdzielnia miała zamiar przeznaczenia ich stosownie do swoich celów statutowych, na cele budownictwa mieszkaniowego. Częściowo w odniesieniu do niektórych działek - zamiar ten potwierdzony jest otrzymanymi warunkami zabudowy.

Część z tych gruntów został zbyta i w odniesieniu do skutków podatkowych zbytych gruntów Spółdzielnia złożyła odrębny wniosek o interpretację indywidualną. Ponadto złożono wniosek i otrzymano pozytywną odpowiedź co do możliwości uznania kosztów przy braku jakichkolwiek przychodów - interpretacja indywidualna tut. organu z dnia 7 kwietnia 2008 r. znak: IBPB3/423-79/08/CzP. Spółdzielnia zauważa, że we wniosku który skutkował interpretacją z dnia 7 kwietnia 2008 r., opisując stan faktyczny jednostronnie zakwalifikował wchodzące w grę grunty jako nie stanowiące zasobów mieszkaniowych.Spółdzielnia przy takiej swojej kwalifikacji tych gruntów w opisie stanu faktycznego we wniosku z dnia 23 stycznia 2008 r. nie jest zdziwiona treścią interpretacji tut. organu z dnia 7 kwietnia 2008 r. Spółdzielnia ma jednak wątpliwości czy zastosowana kwalifikacja, nawet biorąc pod uwagę treść pisma Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. jest prawidłowa. Wątpliwości nasiliły się przy sporządzaniu wniosku w sprawie skutków podatkowych zbycia gruntów (prawa wieczystego użytkowania gruntów), zwłaszcza wobec faktu, że analizowane dokumenty (pozwolenia, warunki zabudowy) wskazują na zamiar przeznaczenia gruntów pod budownictwo mieszkaniowe.

Uznanie tych działek za będące zasobami mieszkaniowymi, pomimo pozytywnej dla Spółdzielni interpretacji tut. organu z dnia 7 kwietnia 2008 r., nie pozwalałoby na uznanie kosztów podatku od nieruchomości i opłat za wieczyste użytkowanie gruntów za koszty uzyskania przychodu, bo jako związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi, nie wpływałyby na wielkość dochodu opodatkowanego (jako koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy grunty własne (i używane na podstawie prawa użytkowania wieczystego gruntów), na których nie wzniesiono budynków mieszkalnych, ale istniał lub nadal istnieje co do nich zamiar wybudowania obiektów budownictwa mieszkaniowego, można zaliczyć do zasobów mieszkaniowych.

Zdaniem Spółdzielni nie można zaprzeczyć, że wspomniane w opisie stanu faktycznego pismo Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. nie wymienia wśród obiektów zaliczanych do zasobów mieszkaniowych gruntów niezabudowanych. Jednocześnie z pisma tego wynika, że w "zasobach mieszkaniowych" w ogóle pominięto obiekty mieszkalne w trakcie budowy, podczas gdy jest oczywiste, że trudno by nie zaliczyć ich do zasobów mieszkaniowych. Brak takich obiektów wydaje się być oczywistym przeoczeniem.W przypadku gruntów niezabudowanych sprawa ma bardziej skomplikowany charakter, ale w ocenie Spółdzielni skoro:

1.

nie mogły służyć celom rolniczym,

2.

nie mogły być w większości przeznaczone na cele inne niż mieszkaniowe,

3.

co do niektórych z tych gruntów otrzymane warunki zabudowy i pozwolenia dowodzą zamiaru ich przeznaczenia pod obiekty budownictwa mieszkaniowego, to - grunty własne (i używane na podstawie umów wieczystego użytkowania gruntów) Spółdzielni, niezabudowane, lecz posiadane w celu zabudowy obiektami mieszkalnymi, powinny być traktowane jako zasoby mieszkaniowe, a dotyczące ich przychody i koszty jako dochód bądź strata na gospodarce takimi zasobami.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.W określeniu "zasoby mieszkaniowe" mieszczą się zarówno lokale mieszkalne, jak i pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Mając na względzie powyższe do "zasobów mieszkaniowych" zaliczyć można:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności:

- dźwigi osobowe i towarowe,

- aparaty do wymiany ciepła,

- kotłownie i hydrofornie wbudowane,

- klatki schodowe,

- strychy, piwnice, komórki,

- garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,

- kotłownie i hydrofornie wolnostojące,

- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak:

- zbiorniki-doły gnilne; szamba,

- rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

- sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,

- budowle inżynieryjne (studnie itp.),

- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.

Związane z wyżej wymienionymi budynkami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12-14 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego w ww. wniosku stwierdzić należy, że niezabudowane grunty nie należą do żadnej ze wskazanych wyżej grup, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego bądź zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Nieistotny jest przy tym zamiar przeznaczenia tych nieruchomości pod obiekty budownictwa mieszkaniowego, bowiem na pojęcie "zasoby mieszkaniowe" składa się już istniejąca substancja mieszkaniowa. Fakt, iż nie są zaliczone do zasobów mieszkaniowych oznacza, iż uzyskane z tytułu ich eksplatacji czy sprzedaży przychody oraz poniesione w związku z ich posiadaniem czy eksploatowaniem koszty uzyskania przychodów należy zaliczyć do tzw. przychodów i kosztów podatkowych rzutujących na podstawę opodatkowania i zarazem należny podatek dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Spółdzielni jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl