IBPB3/423-412/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-412/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 26 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu od wartości umorzonego kredytu ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu od wartości umorzonego kredytu ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wobec braku definicji zasobów mieszkaniowych, pojawiają się liczne wątpliwości dotyczące interpretacji ww. przepisu.

Spółdzielnia Mieszkaniowa osiąga przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi objętymi lokatorskim prawem do lokalu, własnościowym prawem do lokalu (mieszkalnego lub użytkowego), administrowaniem lokalami (mieszkalnymi lub użytkowymi) objętymi prawem odrębnej własności, najmu mieszkań, najmu lokali użytkowych, miejsc postojowych itp.

Z uwagi na nieterminowe regulowanie opłat przez lokatorów, Spółdzielnia uzyskuje przychody z odsetek od właścicieli i najemców lokali.

Opłaty za zużycie mediów (CO, wody itp.) uiszczane są przez wszystkie podmioty zaliczkowo, a po upływie okresu rozliczeniowego korygowane do właściwego zużycia. Koszty zużycia mediów w zasobach Spółdzielni, księgowane są na poszczególne nieruchomości i budynki, jednakże ich przyporządkowanie do poszczególnych typów lokali (np. lokale użytkowe w najmie) może odbywać się jedynie w proporcji do zajmowanej powierzchni.

Spółdzielnia ponosi koszty windykowania opłat od dłużników (wpisy sądowe, zastępstwo adwokackie, koszty Krajowego Rejestru Dłużników).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy umorzenie kredytu na realizacje przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego w wysokości 10% poniesionych nakładów, stanowi dochód z gospodarki mieszkaniowej.

Zdaniem Spółdzielni umorzenie kredytu stanowi dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, zasilający fundusz zasobowy spółdzielni.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - w dalszej części - u.p.d.o.p.) przychodami są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Art. 12 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p., do przychodów zalicza również wartość, z zastrzeżeniem ust. 4 pkt 8, umorzonych lub przedawnionych:

a.

zobowiązań, w tym z tytułu zaciągniętych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy,

b.

środków na rachunkach bankowych - w bankach.

Jednakże w myśl art. 12 ust. 4 pkt 8 u.p.d.o.p., do przychodów nie zalicza się kwot stanowiących równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także z tytułu pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z:

a.

bankowym postępowaniem ugodowym w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków lub

b.

postępowaniem upadłościowym z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego, lub

c.

realizacją programu restrukturyzacji na podstawie odrębnych ustaw.

Warunki i tryb udzielania kredytu ze środków Funduszu Mieszkaniowego reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 lipca 2000 r. w sprawie warunków i trybu udzielania kredytów i pożyczek ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego oraz niektórych wymagań dotyczących lokali i budynków finansowanych przy udziale tych środków (Dz. U. Nr 62, poz. 719). Rozporządzenie to definiuje pojęcie kredytu, przez który należy rozumieć kredyt udzielony ze środków Funduszu na realizację przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego lub komunalnej infrastruktury technicznej. W sensie ekonomicznym kredyt polega na odstąpieniu przez jedną ze stron (wierzyciela) drugiej stronie (dłużnikowi) określonej wartości w pieniądzu lub w towarze w zamian za obietnicę zwrotu w ustalonym terminie równowartości łącznie z wynagrodzeniem za jej udzielenie, czyli odsetkami.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.), Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, zwany dalej "Funduszem", służy realizacji zadań wynikających z polityki państwa w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Środki z tego Funduszu mogą być przeznaczone na udzielanie na warunkach preferencyjnych, kredytów towarzystwom budownictwa społecznego oraz spółdzielniom mieszkaniowym na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane mające na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem, z zastrzeżeniem art. 20. O tym, że ze środków tego Funduszu mogą być dokonywane dopłaty stanowi art. 21b ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, ale warunki i tryb udzielania tych dopłat regulują odrębne przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie dokonywania dopłat ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego (Dz. U. Nr 81, poz. 734).

Do dnia 15 października 2004 r. (kiedy to nastąpiło uchylenie art. 19 ust. 9 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego przez art. 1 pkt 3 lit. c) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. Dz. U. Nr 213, poz. 2157) art. 19 ust. 9 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego stanowił, iż kredyt, o którym mowa w art. 18 pkt 1 (kredyt udzielany towarzystwom budownictwa społecznego na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane mające na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem), podlegał umorzeniu w wysokości 10% kosztów przedsięwzięcia finansowanego przy udziale środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, po jego terminowym zakończeniu i rozliczeniu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż umorzenie kredytu zaciągniętego z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego jest - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.p. - przychodem podatkowym powstającym w dacie jego umorzenia (w wysokości kwoty umorzenia), nie ujmowanym w części odpisów amortyzacyjnych ustalonych w wysokości wynikającej z udziału procentowego w sfinansowaniu wytworzonego środka trwałego.

Jak wskazano wcześniej Krajowy Fundusz Mieszkaniowy, służy realizacji zadań wynikających z polityki państwa w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Środki z tego Funduszu mogą być przeznaczone na udzielanie, na warunkach preferencyjnych, kredytów towarzystwom budownictwa społecznego oraz spółdzielniom mieszkaniowym na przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlane mające na celu budowę lokali mieszkalnych na wynajem (...).

Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, do kosztów przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego zalicza się koszty budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy oraz adaptacji budynków lub ich części na cele mieszkalne oraz koszty:

1.

pozyskania nieruchomości pod budowę, w tym również zakupu nieruchomości, wraz ze znajdującą się na niej inwestycją będącą w trakcie realizacji lub budynkiem, który zostanie poddany adaptacji na cele mieszkalne, pod warunkiem że nieruchomości te lub prawo użytkowania wieczystego nieruchomości nie są obciążone hipoteką,

2.

wykonania przyłączy technicznych,

3.

wykonania urządzeń i obiektów budowlanych związanych z budynkami mieszkalnymi,

4.

wykonania niezbędnego zakresu uzbrojenia terenu,

5.

czynności specjalistycznych wynikających z obowiązków inwestora, a wykonanych na jego zlecenie, w tym koszty programowania, projektowania, nadzoru, kierowania budową i rozliczania robót.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1.

dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

2.

dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku Spółdzielni należy stwierdzić, że dochody uzyskane z umorzenia kredytu ze środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego nie są dochodami uzyskanymi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ponieważ cel na jaki zostają przeznaczone kredyty z tego Funduszu jest jednoznacznie określony w przepisach i jest on ściśle związany z kosztami budowy lokali na wynajem. Zauważyć również należy, iż zasoby mieszkaniowe stanowią już istniejące budynki mieszkalne wraz z infrastrukturą a nie budynki w budowie. W świetle powyższych wyjaśnień nie można uznać budynków mieszkalnych w budowie za zasoby mieszkaniowe, a dochodów z tytułu umorzenia części kredytu za dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Dochód ten nie pochodzi ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi, stąd też nie jest objęty zwolnieniem, wynikającym z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl