IBPB3/423-385/07/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-385/07/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 14 grudnia 2007 r.) uzupełnionym w dniu 21 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. zasady uczestnictwa w przychodach i kosztach spółki komandytowo-akcyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. zasady uczestnictwa w przychodach i kosztach spółki komandytowo-akcyjnej.Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 8 stycznia 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 21 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka jest jedynym komplementariuszem oraz zarządzającym spółką komandytowo-akcyjną. Przedmiotem działalności spółki komandytowo-akcyjnej jest działalność finansowa polegająca na dokonywaniu inwestycji w mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa poprzez dokapitalizowywanie w drodze podwyższenia kapitału zakładowego inwestobiorcy. Spółka komandytowo-akcyjna swoje działanie realizuje w oparciu o podpisaną umowę o dofinansowanie. Tytuł projektu "wsparcie funduszu kapitału zalążkowego spółki kapitałowo-akcyjnej realizowanego w ramach sektorowego programu operacyjnego wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006, priorytet rozwoju przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu, działanie 1.2 poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw, poddziałanie 1.2.3. wsparcie powstawania funduszy kapitału zalążkowego typu seed capital. Umowa ta została zawarta w dniu 6 czerwca 2007 r. z Polska Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości występującą w umowie jako instytucja wdrażająca. W wykonywaniu umowy po stronie beneficjenta ostatecznego (spółka komandytowo-akcyjna) można wyróżnić dwie grupy wydatków kwalifikowanych:

1.

Wydatki związane z bezpośrednim dokonywaniem inwestycji.

2.

Wydatki związane z administrowaniem i zarządzaniem funduszem.

Płatność dofinansowania w tym działaniu występuje w formach płatności premii, płatności pośrednich oraz płatności końcowej. Statut spółki komandytowo-akcyjnej do dnia 14 października 2007 r. podział zysku definiował w następujący sposób: "Komplementariusz oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do wniesionych przez siebie wkładów do spółki" od dnia 15 października 2007 r. Komplementariusz oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do wniesionych przez siebie do spółki wkładów na kapitał zakładowy, czyli proporcjonalnie do ilości posiadanych akcji".Wnioskodawca nie posiada akcji w spółce komandytowo-akcyjnej. W momencie tworzenia spółki komandytowo-akcyjnej Wnioskodawca wniósł jedynie wkład w wysokości 30.000,00 PLN.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W nawiązaniu do zapisu statutu Spółki odnośnie podziału zysku - czy Spółka uczestniczy w przychodach i kosztach spółki komandytowo-akcyjnej w stosunku liczonym jako ilość posiadanych akcji do ilości akcji ogółem czy wysokości wniesionego wkładu do sumy wszystkich wniesionych wkładów.

Zdaniem wnioskodawcy w nawiązaniu do zapisu w statucie nie uczestniczy w przychodach i kosztach spółki komandytowo-akcyjnej stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osoba prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się że udziały wspólników w przychodach są równe. Z kolei ust. 2 głosi że zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. Z powyższej regulacji wynika, że przychód wspólnika z udziału w spółce osobowej, jak i koszty uzyskania tego przychodu ustala się na podstawie posiadanego przezeń udziału, przy czym ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie określa, o jaki udział chodzi. Zdaniem Spółki w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej chodzi o udział w postaci ilości posiadanych akacji, a nie wysokości wniesionego do spółki wkładu. Zdaniem Spółki zapis statutu Spółki, że zysk jest dzielony (...) przesadza jednoznacznie, że udział powinien być ustalany na podstawie ilości posiadanych akcji przez wspólnika w ogólnej licznie akcji wyemitowanych przez spółkę.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego udziału. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Analogiczne zasady, stosownie do art. 5 ust. 2 ww. ustawy, stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku. Ponieważ spółka komandytowo-akcyjna jest rodzajem spółki osobowej i tym samym nie posiada osobowości prawnej, z punktu widzenia prawa podatkowego podatnikami są wspólnicy. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca - komplementariusz spółki komandytowej jest osobą prawną, zatem jego przychody z tytułu udziału w spółce komandytowej opodatkowane są na zasadach, przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Statut spółki komandytowo-akcyjnej powinien zawierać oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego komplementariusza oraz ich wartość (art. 130 pkt 4 k.s.h.). Komplementariusz oraz akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do ich wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut spółki stanowi inaczej (art. 147 § 1 k.s.h.). Zatem w statucie spółki można ustalić inny sposób podziału zysku.Użyte w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyrażenie "proporcjonalnie do posiadanych udziałów" dotyczy zakresu uczestnictwa poszczególnych wspólników w zysku spółki, nie będącej osoba prawną, nie zaś wielkości wkładów, wniesionych do spółki. Z wniosku wynika, iż wg Statutu od dnia 15 października 2007 r. komplementariusz oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do wniesionych przez siebie do spółki wkładów na kapitał zakładowy, czyli proporcjonalnie do ilości posiadanych akcji".W świetle powyższych przepisów, Spółka nie będzie uczestniczyła w przychodach i kosztach Spółki komandytowo-akcyjnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl