IBPB3/423-379/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-379/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 9 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia wydatków na zakup urządzenia dla Państwowej Straży Pożarnej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia wydatków na zakup urządzenia dla Państwowej Straży Pożarnej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ośrodek to wojewódzka, samorządowa osoba prawna, utworzona na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Statut Ośrodkowi nadano uchwałą Zarządu Województwa. Stosownie do § 5 Statutu jednym z zadań Ośrodka jest działalność w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.W dniu 20 lutego 2007 r. do Ośrodka zwróciła się Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej z wnioskiem by Ośrodek sfinansował zakup dwustopniowego rozpieracza teleskopowego, którego cena netto wynosi: 12.680,00 zł. Sprzęt taki używany jest podczas katastrof drogowych, kolejowych, morskich, lotniczych, podczas zawaleń, do wycinania otworów, do usuwania przeszkód. Dnia 7 marca 2007 r. Ośrodek podjął decyzję o zakupie urządzenia przeznaczonego do zadań ratowniczych.Urządzenie zakupiono 7 marca 2007 r., sprzedający wystawił fakturę VAT dla Komendy, a ta z kolei wystawiła notę księgową, która była dla Ośrodka podstawą do dokonania zapłaty kwoty brutto 13.4567,60 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatek na zakup urządzenia dla Państwowej Straży Pożarnej objęty jest zwolnieniem przedmiotowym z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Ośrodka, wydatek ten nie jest objęty zwolnieniem, nie mieści się w dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponieważ Ośrodek spotkał się z innymi opiniami, nie w formie interpretacji podatkowej, postanowił wystąpić z zapytaniem.Wątpliwości może budzić zapis w statucie Ośrodka dotyczący zadań z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, które to pojęcie nie zostało zdefiniowane. Dlatego może się w niej mieścić także pojęcie ochrony zdrowia, wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Zdaniem Ośrodka związek pomiędzy elementami stanu faktycznegoi przepisem jest zbyt "luźny" by zastosować zwolnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 omawianej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód przeznaczony był na te cele. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny. Stosownie do art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.

Ośrodek działa na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 198, poz. 908 z późn. zm.). Art. 119 tej ustawy stanowi, że prowadzi on samodzielną gospodarkę finansową, a jego przychodami są:

1.

wpływy z opłat za przeprowadzanie egzaminów osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami;

2.

wpływy za wykonanie innych zadań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego;

3.

wpływy z działalności, o której mowa w art. 117 ust. 3.

Natomiast rozchodami ośrodka są wydatki na:

1.

bieżące utrzymanie ośrodka;

2.

prowadzenie egzaminów państwowych w zakresie prawa jazdy poszczególnych kategorii i pozwolenia do kierowania tramwajem;

3.

inwestycje związane z działalnością ośrodka, o której mowa w art. 117;

4.

poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na obszarze województwa, w szczególności na popularyzację przepisów o ruchu drogowym i podnoszenie kultury jazdy kierowców, na które ośrodek może przeznaczyć pozostałe wolne środki, niewykorzystane na wydatki, o których mowa w pkt 1-3.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że cele działalności statutowej Ośrodka dotyczące prowadzenia innej działalności mającej na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez dofinansowanie potrzeb Straży Pożarnej w tym zakresie w ramach posiadanych środków nie można przypisać do którejkolwiek ze sfer działalności określonych w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem nie można ich zakwalifikować do katalogu działalności uprawniających Ośrodek do zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na te cele.

Stanowisko Wnioskodawcy z dnia 5 maja 2008 r., iż wydatek na zakup urządzenia dla Państwowej Straży Pożarnej nie mieści się w dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl