IBPB3/423-376/07/JS - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na zakup alkoholi w okresie świątecznym z przeznaczeniem na prezenty dla kontrahentów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-376/07/JS Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na zakup alkoholi w okresie świątecznym z przeznaczeniem na prezenty dla kontrahentów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 11 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup alkoholu w okresie świątecznym z przeznaczeniem na prezenty dla kontrahentów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup alkoholu w okresie świątecznym z przeznaczeniem na prezenty dla kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka ma zamiar zakupić 100 butelek węgierskiego wina i z okazji Świąt Bożego Narodzenia przekazać je wraz z życzeniami w formie upominków w opakowaniach z logo firmy swoim kontrahentom oraz potencjalnym przyszłym klientom. Wartość jednego upominku nie przekroczy 100 zł. Koszty zakupionego wina Spółka poniesie w celu utrwalania współpracy z kontrahentami-dostawcami i odbiorcami oraz w celu kształtowania popytu poprzez poszerzenie wiedzy o Spółce i zachęcenia do nabywania towarów Spółki (reprodukcje, oprawione - obrazy, antyramy, fotogramy, ramy) przez przyszłych nabywców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak spółka powinna zakwalifikować wydatki poniesione na zakup okolicznościowych upominków w postaci butelki wina w opakowaniu z logo firmy i czy będzie to koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Spółki wydatki związane z zakupem upominków opatrzonych w logo firmy można potraktować jako reklamę i zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodów na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.- określonej w dalszej części skrótem "ustawy o p.d.o.p.") kosztami uzyskania są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Ze wskazanego przepisu wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Kosztami uzyskania są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2007 r. brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy. Zatem należy odwołać się do wykładni językowej tych pojęć. "Słownik języka polskiego" pod redakcją profesora Stanisława Dubisza definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, zgodnie z przyjętym od lat poglądem doktryny prawa podatkowego, należy uznać, że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika (firmy) wiążące się z okazałością, wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów. Taki charakter mają wydatki poniesione przez Spółkę na zakup okolicznościowych upominków w postaci butelki wina w opakowaniu z logo firmy.

Wobec tego wydatki poniesione przez Spółkę na zakup wina w opakowaniu z logo firmy swoim kontrahentom oraz potencjalnym przyszłym klientom nie będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że stanowisko reprezentowane przez Spółkę w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup okolicznościowych upominków w postaci butelki wina w opakowaniu z logo firmy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl