IBPB3/423-362/08/MO (KAN-4610/5/08) - Zaliczenie do przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej różnicy kursowej powstałej przy zamknięciu transakcji CIRS.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-362/08/MO (KAN-4610/5/08) Zaliczenie do przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej różnicy kursowej powstałej przy zamknięciu transakcji CIRS.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 5 maja 2008 r.) uzupełnionym w dniu 18 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do przychodów z działalności na terenie SSE powstałej różnicy kursowej przy zamknięciu transakcji CIRS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do przychodów z działalności na terenie SSE powstałej różnicy kursowej przy zamknięciu transakcji CIRS.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z dnia 30 maja 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono 18 czerwca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółce udzielono Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie K. Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej KSSE) Podstrefa T. Firma dokonała inwestycji w postaci budowy hali produkcyjnej na nieruchomości zakupionej w KSSE. Budowa hali była niezbędna dla uruchomienia działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej, jak również do prowadzenia działalności w większej skali niż w przeszłości. Poniesione nakłady inwestycyjne są podstawą do korzystania z ulgi w podatku dochodowym wynikającej z zasad dot. specjalnych stref ekonomicznych. Inwestycja ta została sfinansowana z kredytu inwestycyjnego w PLN. Podczas obowiązywania umowy kredytowej, w celu zabezpieczenia się przed wzrostem stóp procentowych i w celu obniżenia kosztów finansowych, firma zawarła z kredytodawcą transakcję CIRS. Transakcja ta polegała na zamianie waluty kredytu z PLN na JPY, co pozwoliło na uzyskanie niższego stałego oprocentowania kredytu. Pierwotna stopa procentowa kredytu w PLN wyniosła WIBOR 1M + 1.65% marży dla banku. Po uruchomieniu transakcji CIRS stopa procentowa składała się z następujących części: stała stopa w jenach 2,15% + 1,65% marży dla banku nadal PLN. W dniu 30 października 2007 r. transakcja została zamknięta i kredyt ponownie był rozliczany w PLN. Z tytułu różnic kursowych powstałych przy zamknięciu transakcji Spółka uzyskała przychody finansowe w wysokości 320.000,00 PLN. Aktualnie ze względów ostrożnościowych, uzyskaną dodatnią różnicę wynikającą z zamknięcia transakcji zaliczyła do przychodów finansowych pozastrefowych czyli nieobjętych zwolnieniem z P.D.O.P. Jednakże zdaniem Spółki uzyskana kwota stanowi w istocie pomniejszenie kosztów finansowych związanych z przeprowadzoną inwestycja w KSSE i tym samym zwiększa dochód z prowadzonej działalności, określonej w zezwoleniu. Transakcja CIRS, pozwoliła także wyeliminować ryzyko rosnących stóp procentowych dzięki czemu firma zabezpieczyła się przed wzrostem kosztów finansowych, które są częścią składową kosztów prowadzonej działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy różnica kursowa w kwocie 320.000,00 zł, powstała przy zamknięciu transakcji CIRS, może być zaliczona do przychodów z działalności w KSSE?

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Mając na uwadze powyższe, wpływ z tytułu zamknięcia transakcji CIRS zawartej na bazie umowy o kredyt na finansowanie inwestycji na nieruchomości zakupionej w KSSE Podsfera Tyska tj. wynikający z różnicy kursowej ma bezpośredni związek z działalnością gospodarczą objętą zezwoleniem na działalność w KSSE. Tym samym stanowi on pomniejszenie kosztów finansowych działalności strefowej, a więc generuje dodatkowy dochód z działalności objętej zezwoleniem, a więc zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych. Dochód ten, uzyskany został w wyniku racjonalnej polityki finansowej wnioskodawczyni zabezpieczającej ryzyko związane z zaciągniętym kredytem na finansowanie nakładów inwestycyjnych będących podstawą korzystania z ulgi w P.D.O.P., podobnie jak wcześniej uzyskane przychody z tytułu stosowania transakcji CIRS w okresie kwiecień-październik 2007 r., co znalazło potwierdzenie w otrzymanej indywidualnej interpretacji Nr IBPB3/423-58/08/MO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl