IBPB3/423-355/08/CzP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-355/08/CzP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zrzeszenia, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia, z którego może skorzystać grupa producentów rolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Zrzeszenia o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia, z którego może skorzystać grupa producentów rolnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Zrzeszeniem Producentów Rolnych, które opiera się swoją działalność na podstawie ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników oraz ustawy o grupach producentów rolnych. Zrzeszenie uzyskało wpis do rejestru grup producentów rolnych prowadzony przez Urząd Marszałkowski. Jednym z głównych celów statutowych Zrzeszenia jest prowadzenie działalności handlowej w zakresie zagospodarowywania produkcji rolnej swoich członków. Zgodnie ze stanem faktycznym Zrzeszenie skupuje wyprodukowaną w gospodarstwach członków trzodę chlewną i sprzedaje ją na podstawie zawartych umów do zakładów przetwórstwa mięsnego. Zrzeszenie organizuje zatem skup i sprzedaż trzody wyprodukowanej w gospodarstwach swych członków. Osiągnięte z tego tytułu dochody w całości przekazywane są na bieżące potrzeby Zrzeszenia (tj. koszty administracyjne). Wszystkie środki pieniężne gromadzone są na rachunku bankowym, z którego wypłacane są wszystkie należności z tytułu wystawionych faktur zakupu towaru. Zrzeszenie nie wypłaca swoim członkom żadnych dywidend czy udziałów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z jakiego tytułu zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych może korzystać Zrzeszenie, czy:

* ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody społeczno-zawodowych organizacji rolników w części przeznaczonej na cele statutowe, czy

* ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. pkt 49 ww. ustawy, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, pochodzące ze sprzedaży produktów, dla których grupa została utworzona w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

Jeżeli Zrzeszenie będzie mogło korzystać ze zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to w jakim momencie będzie mogło z niego korzystać, tj. po dokonaniu wydatków na na rzecz członków, czy też może korzystać ze zwolnienia pod warunkiem, że w roku podatkowym lub w roku po nim następującym dokona zakupu określonych środków do produkcji rolnej na rzecz członków (jeżeli w określonym terminie nie dokona zakupu musi zapłacić podatek).

Zdaniem Zrzeszenia całość dochodów z działalności opisanej wyżej przeznacza na cele statutowe, w związku z czym może ono korzystać ze zwolnienia dochodu od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Z opisu zdarzenia przyszłego (poz. 50 wniosku) wynika, iż Zrzeszenie jest grupą producentów rolnych (grupą hodowców trzody chlewnej) wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.). Dochody grupy pochodzą ze sprzedaży trzody chlewnej wyprodukowanej w gospodarstwach członków Zrzeszenia, a więc produktów dla których grupa została utworzona (art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Analiza treści cyt. wyżej przepisu wskazuje, iż nie obejmuje on swym zakresem grup producentów rolnych. Jednakże ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 49 ww. ustawy, zwolnił od 1 stycznia 2007 r. z podatku dochodowego od osób prawnych dochody grup producentów rolnych.

Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

Za wyżej wymienione wydatki uznaje się zgodnie z art. 17 ust. 9 cytowanej ustawy wydatki na: zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych oraz szkolenia członków grupy producentów rolnych.

Jak wynika z brzmienia cyt. przepisów, wolne od podatku dochodowego są dochody grupy producentów rolnych spełniające łącznie następujące warunki:

1.

grupa producentów rolnych powinna być wpisana do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw;

2.

dochody grupy muszą pochodzić ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona;

3.

produkty lub grupy produktów, z których dochód jest wolny od podatku, muszą zostać wyprodukowane w gospodarstwach członków grupy producentów rolnych;

4.

dochody wydatkowane zostały na:

a)

zakup środków produkcji, które winny być przekazane członkom grupy producentów rolnych lub

b)

szkolenie członków grupy producentów rolnych.

5.

dochody zostały wydatkowane na rzecz członków tej grupy:

a)

w roku podatkowym lub

b)

po roku po nim następującym.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że osiągnięte dochody w całości przekazywane są na bieżące potrzeby Zrzeszenia (tj. koszty administracyjne). Wszystkie środki pieniężne gromadzone są na rachunku bankowym, z którego wypłacane są wszystkie należności z tytułu wystawionych faktur zakupu towaru. Zrzeszenie nie wypłaca swoim członkom żadnych dywidend czy udziałów. Wynika stąd, iż nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 17 ust. 9 ww. ustawy, tj. dochody nie zostają wydatkowane na cele enumeratywnie wskazane w art. 17 pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji Zrzeszenie nie może skorzystać z żadnego ze wskazanych we wniosku zwolnień; nie korzysta ze zwolnienia określonego w:

* art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż przepis ten nie dotyczy grup producentów rolnych,

* art. 17 ust. 1 pkt 49 ww. ustawy, gdyż nie spełniono warunków umożliwiających jego zastosowanie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Do wniosku dołączono kserokopię Statutu Zrzeszenia Producentów Rolnych Gminy. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tego dokumentu: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl