IBPB3/423-347/07/AM - Wydatki na zakup usług związanych z przekształceniem spółki oraz wprowadzeniem akcji do obrotu na rynku regulowanym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-347/07/AM Wydatki na zakup usług związanych z przekształceniem spółki oraz wprowadzeniem akcji do obrotu na rynku regulowanym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 30 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i terminu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez Spółkę, na zakup usług zawiązanych z przekształceniem oraz wprowadzeniem akcji do obrotu na rynku regulowanym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i terminu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez Spółkę, na zakup usług zawiązanych z przekształceniem oraz wprowadzeniem akcji do obrotu na rynku regulowanym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zamierza wprowadzić akcje do obrotu publicznego na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W związku z tym, iż emitentem akcji notowanych na Giełdzie może być jedynie podmiot będący spółką akcyjną, nastąpiło przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Planowana emisja akcji ma na celu pozyskanie środków finansowych potrzebnych do zachowania i rozwijania własnej działalności. W szczególności Spółka zamierza dokonać koniecznych inwestycji w związku z prowadzoną działalnością, a także uzyskać środki niezbędne do ekspansji na nowe rynki zbytu. W związku z przekształceniem w spółkę akcyjną oraz wejściem na Giełdę Papierów Wartościowych, Grupa Kapitałowa S.A. poniosła rożnego rodzaju wydatki. Są to wydatki na usługi doradcze w zakresie przekształcenia Spółki oraz późniejszego wprowadzenia akcji do obrotu na rynku regulowanym. Spółka poniosła również wydatki związane z wynagrodzeniem za sporządzenie opinii dotyczącej planu przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wykonana przez biuro usług rachunkowych. Poniesione wydatki obejmują również wynagrodzenie za przygotowanie analizy przedemisyjnej oraz doradztwo przy opracowywaniu prognoz finansowych. Spółka poniosła również wydatki na obsługę prawną, oraz na opłaty notarialne. Wydatki dotyczące przekształcenia, Spółka zaliczyła zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p. do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia - ujęcia w księgach rachunkowych. Wydatki związane z wejściem na giełdę zaksięgowane zostały na koncie czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów i jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, są potrącane w dacie ich poniesienia. Zgodnie z ustawą o rachunkowości (art. 36 ust. 2b) wydatki związane z wejściem na giełdę zmniejszają kapitał zapasowy do wysokości nadwyżki wartości emisji nad wartością nominalną akcji, a pozostałą część zalicza się do kosztów finansowych. Zgodnie z harmonogramem prac wejścia na giełdę, bilansowe rozliczenie kosztów emisji nastąpi w późniejszym terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wydatki poniesione przez Spółkę, na zakup usług zawiązanych z przekształceniem oraz na zakup usług związanych z wprowadzeniem akcji do obrotu na rynku regulowanym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.?

W jakiej dacie wydatki te stają się kosztem uzyskania przychodów? Czy Spółka postępuje prawidłowo uznając powyższe wydatki, bez względu na ich bilansowe rozliczenie, jako koszty potrącane w dacie ich poniesienia?

Ad 1) Zdaniem Spółki wydatki poniesione w związku ze zmianą formy prawnej stanowią w całości koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Wydatki na przekształcenie zostały poniesione w związku z zamiarem wejścia na giełdę, w celu uzyskiwania w przyszłości wyższych przychodów i uzyskania większej stabilności ekonomicznej.

Regulacja Kodeksu spółek handlowych nakłada na spółkę dokonującą przekształcenia wiele obowiązków, co wiąże się z ponoszeniem wydatków. Spółka ponosi również wydatki na obsługę prawną i finansową w celu prawidłowego przeprowadzenia procesu przekształcenia. Przepisy Kodeksu spółek handlowych umożliwiają dostosowanie formy prawnej Spółki do zmieniających się warunków, a skoro taka możliwość wynika z przepisów i nie ma wyłączenia w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., to należy uznać te koszty za poniesione w związku z funkcjonowaniem Spółki.

Zdaniem Spółki, powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe, na dowód czego powołano postanowienia:

Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 9 marca 2007 r. Nr ZD/4061-275/2/06,

Urzędu Skarbowego w Nysie z dnia 6 lutego 2006 r. Nr PDI/423-6/05.

Zdaniem Spółki, wydatki związane z podwyższeniem kapitału w drodze emisji akcji również będą stanowiły koszty uzyskania przychodu. Należy przyjąć, że Spółka ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów związanych z emisją akcji, ponieważ istnieje niepodważalny związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesieniem. Przychodami, z którymi należy wiązać poniesione przez podatnika w analizowanym stanie faktycznym wydatki, nie są kwoty otrzymane na podwyższenie kapitału zakładowego, lecz przychody uzyskane później na skutek poszerzenia prowadzonej przez podatnika działalności dzięki dokonanemu podwyższeniu kapitału zakładowego. Emisja akcji jest operacją nakierowaną na rozwój przedsiębiorstwa i nie jest celem samym w sobie.

Takie stanowisko, które dopuszcza zaliczenie określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu potwierdzają również organy podatkowe. Jako przykład powołano:

postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów z dnia 13 lutego 2007 r. Nr 1438/DP/423/351-22/07/HK,

decyzję Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 27 grudnia 2006 r. Nr III-3/4407int-75/VAT/06/TK,

postanowienie Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 25 października 2006 r. Nr PO1/423-70/06/82268,

postanowienie Łódzkiego Urzędu Skarbowego z dnia 28 listopada 2006 r. Nr ŁUS-II-423/159/06/JB.

Również krajowe sądy uznają zaprezentowane wyżej stanowisko. Przykładowo Spółka wskazała na Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 14 marca 2007 r. (Sygn. akt I SA/Lu 70/2007, Rzeczpospolita 2007/78 str. F15), oraz Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2002 r. (Sygn. akt FSA 1/02 ONSA z 2003 r. Nr 1, poz. 1).

Ad 2) Zdaniem Spółki wydatki poniesione w związku z przekształceniem formy prawnej i emisją akcji będą stanowić koszty uzyskania przychodów jako koszty niezwiązane z konkretnym przychodem. W związku z powyższym, zgodnie z regulacją art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki te będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia. Powyższe będzie niezależne od bilansowego rozliczenia tych wydatków.

Na tle przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) m.in. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka przekształcana) m.in. może być przekształcona w spółkę akcyjną (spółkę przekształconą). Spółce przekształconej przysługują wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (art. 553 § 1 ustawy). Zgodnie z treścią art. 431 § 1 ww. ustawy podwyższenie kapitału zakładowego spółek akcyjnych wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji. Oznacza to, iż wszelkie koszty ponoszone przez spółkę akcyjną przy jej założeniu lub rozszerzeniu pozostają w bezpośrednim związku z podwyższeniem kapitału zakładowego.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Z treści art. 12 ust 4 pkt 4 ww. ustawy wynika natomiast, iż do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego.

W świetle powołanego przepisu stwierdzić zatem należy, iż przychody uzyskane przez Spółkę, skutkujące podwyższeniem kapitału zakładowego, nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przepisu tego wynika, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Co istotne również muszą być to wydatki, dzięki którym podatnik może osiągnąć przychód podlegający opodatkowaniu.

Skoro więc, przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to koszty jego uzyskania - w przedmiotowej sprawie takie jak, wydatki na usługi doradcze, wynagrodzenie dla biura usług rachunkowych za sporządzenie opinii dotyczącej planu przekształcenia Spółki, wynagrodzenie za przygotowanie analizy przedemisyjnej oraz doradztwo przy opracowywaniu prognoz finansowych, wydatki na obsługę prawną oraz na opłaty notarialne nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto z art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów że źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, nie uwzględnia się kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku.

Przez analogię przy ustalaniu podstawy opodatkowania nie należy uwzględniać kosztów związanych z uzyskiwaniem przysporzenia, którego ustawodawca nie zalicza do przychodów w rozumieniu ww. ustawy.

Odnosząc się do przytoczonych przez Spółkę interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądu należy zauważyć, iż powoływane przez Spółkę wyroki sądu oraz interpretacje organów podatkowych nie stanowią powszechnej wykładni przepisów prawa podatkowego, ponieważ wydawane są w indywidualnych sprawach i wiążą tylko strony postępowania. Wobec tego nie mogą mieć wpływu na treść zawartą w wydanej interpretacji indywidualnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Uwzględniając powyższe stanowisko tut. organu w zakresie pytania 1, pytanie 2 dotyczące ustalenia daty zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu, stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl