IBPB3/423-338/08/AP - Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej jako odrębny od organu założycielskiego podatnik podatku dochodowego od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-338/08/AP Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej jako odrębny od organu założycielskiego podatnik podatku dochodowego od osób prawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 29 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 7 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania czy niepubliczny zakład opieki zdrowotnej jest odrębnym od organu założycielskiego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania czy niepubliczny zakład opieki zdrowotnej jest odrębnym od organu założycielskiego podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 26 września 2008 r. wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 7 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prawa handlowego "A" została utworzona 18 marca 2003 r. i została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 21 maja 2003 r. Spółka ta posiada nadany numer identyfikacji podatkowej i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2005 r. na mocy porozumienia między firmą "AJP" spółka z o.o. a Spółką z o.o. "A" oraz na podstawie decyzji Wojewody z dnia 21 grudnia 2004 r., Spółka "A" stała się organem założycielskim dla Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej "A" Przychodnia Specjalistyczno-Diagnostyczna.

Wyżej wymieniony Nz.o.z. do 31 grudnia 2004 r. działał w strukturach spółki z o.o. "AJP"Nz.o.z. "A" został wpisany w dniu 18 kwietnia 2001 r. do rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej prowadzonego przez Wojewodę. Nz.o.z. wykonuje usługi medyczne w oparciu o statut, który w obecnie obowiązującej treści został przyjęty na Walnym Zgromadzeniu udziałowców Spółki "A" w dniu 21 września 2007 r. Zgodnie z treścią ww. statutu:§ 1 Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Specjalistyczno-Diagnostyczna, zwany dalej "Zakładem" działa na podstawie:

1.

ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej,

2.

przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy,

3.

umowy spółki,

4.

niniejszego statutu.

§ 4 Organem założycielskim zakładu jest Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością "A", która tworzy, znosi, łączy, przekształca jednostki organizacyjne zakładu i sprawuje nadzór finansowy nad Zakładem.§ 9 pkt 1 Zakładem kieruje i reprezentuje go na zewnątrz dyrektor Zakładu.§ 9 pkt 2 Dyrektor jest powołany na to stanowisko uchwałą wspólników Spółki z o.o. "A",§ 9 pkt 3 Do kompetencji dyrektora należą wszystkie sprawy związane z zarządzaniem Zakładem w zakresie realizacji jego zadań statutowych.§ 9 pkt 4 Dyrektor Zakładu jest przełożonym pracowników Zespołu i jest uprawiony do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy.§ 11 Gospodarka finansowa Zakładu prowadzona jest w ramach gospodarki finansowej organu założycielskiego, to jest Spółki z o.o. "A".Statut określa również strukturę organizacyjną Zakładu. Nz.o.z. "A" w rejestrze REGON traktowany jest jako jednostka lokalna Spółki "A", a działalność prowadzi między innymi w siedzibie Spółki. Przedmiotem działalności Spółki "A" są między innymi usługi wynajmu nieruchomości na własny rachunek oraz usługi medyczne. Spółka z o.o. "A" nie wykonuje samodzielnie żadnych usług medycznych, jedynie poprzez powołany Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 3 października 2008 r. o udzielenie interpretacji prawa podatkowego Spółka dodatkowo wyjaśnia:

1.

Poprzez umowę spółki rozumie się umowę Spółki "A". Nz.o.z. "A" jest wyodrębnionym zakładem działającym w ramach tej spółki, stąd w statucie zapis, że "Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Specjalistyczno-Diagnostyczna w J., zwany dalej Zakładem działa na podstawie" między innymi umowy spółki.

2.

Sformułowanie "gospodarka finansowa Zakładu prowadzona jest w ramach gospodarki finansowej organu założycielskiego oznacza, że wszelkie przychody uzyskiwane przez Nz.o.z. są zaliczane do przychodów Spółki "A"" natomiast koszty związane z działalnością Nz.o.z. są zaliczane do kosztów Spółki "A". Oznacza to również, że w księgach rachunkowych prowadzonych dla Spółki "A" są uwzględnione również wszelkie operacje gospodarcze (w tym finansowe) dokonywane w Nz.o.z.. Organem decydującym we wszystkich sprawach finansowych jest Prezes Zarządu Spółki "A". Z kolei "nadzór finansowy nad Zakładem sprawowany przez Spółkę "A" polega na pozostawianiu przez Zarząd Spółko "A" do dyspozycji dyrektora Nz.o.z. środków pieniężnych na ściśle określone cele i prowadzeniu wewnętrznej weryfikacji zasadności i celowości ich wydatkowania.

3.

Zgodnie z art. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej zakład taki jest w pierwszym rzędzie kategorią organizacyjną (funkcjonalną), a nie ekonomiczną czy prawną. Żaden bowiem z przepisów prawa nie przyznaje Nz.o.z.-om osobowości prawnej lub przynajmniej zdolności prawnej, a w związku z tym w obrocie prawnym konieczne jest rozróżnianie podmiotu tworzącego i prowadzącego zakład opieki zdrowotnej (tj. podmiotu założycielskiego) od samego zakładu. Nz.o.z. służy bowiem do udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia, a w relacjach (stosunkach) prawnych korzysta z podmiotowości prawnej swego podmiotu założycielskiego. Reasumując Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej nie posiada zdolności do czynności prawnych.

4.

Dyrektor zakładu z zakresu prawa pracy jest przełożonym pracowników i sprawuje jedynie merytoryczny nadzór nad wykonywaną przez nich pracą.

5.

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej nie posługuje się swoim numerem NIP. We wszystkich transakcjach gospodarczych używa numeru identyfikacyjnego NIP Spółki "A".

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w świetle art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej "A" Przychodnia Specjalistyczno-Diagnostyczna jest odrębnym, w stosunku do organu założycielskiego, którym jest Spółka z o.o. "A", podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych...

Spółka uważa, że Spółka z o.o. "A" i Nz.o.z. "A" to jeden podmiot gospodarczy i powinien w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych rozliczać się łącznie ze wszystkich swoich przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm. - dalej: ustawa o z.o.z.), definiuje zakład opieki zdrowotnej jako wyodrębniony organizacyjnie zespół osób i środków majątkowych, utworzony i utrzymywany w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia (art. 1 ust. 1 ustawy o z.o.z.). Zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej (art. 2 ust. 2 ustawy o z.o.z.). Przyznane przez ustawodawcę wyodrębnienie dotyczy wyłącznie organizacji zakładu opieki zdrowotnej, a nie wyodrębnienia prawnego, które przesądza o jego samodzielności. Zgodnie z art. 35b ust. 3 ustawy o z.o.z., samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podlega obowiązkowi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z chwilą wpisania do rejestru samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej uzyskuje osobowość prawną. Ustawa ta nie daje natomiast przymiotu osobowości prawnej niepublicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, tym samym niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie jest niezależną od osoby założyciela (osoby prawnej, osoby fizycznej lub spółki tych osób) jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która mogłaby samodzielnie funkcjonować w obrocie prawnym.

Oznacza to, że niepubliczny zakład opieki zdrowotnej nie może być uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w rozumieniu art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), w myśl którego przedmiotowa ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, jak również jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, którego założycielem jest spółka kapitałowa jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności tej spółki, która go utworzyła. Wszystkie wymienione wyżej uprawnienia przysługują jedynie posiadającym osobowość prawną samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej.

Stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2008 r. jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl