IBPB3/423-336/08/NG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-336/08/NG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 29 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 20 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych odszkodowania otrzymanego na skutek zdarzenia losowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia skutków podatkowych odszkodowania otrzymanego na skutek zdarzenia losowego.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 30 maja 2008 r. wezwano o ich uzupełnienie. Braki te uzupełniono 20 czerwca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2006 r. we Wspólnocie Mieszkaniowej wystąpiło zdarzenie losowe - pożar dachu stanowiący część wspólną budynku.

Odszkodowanie z tego tytułu na podstawie decyzji wspólnoty mieszkaniowej ubezpieczyciel wypłacił w 2007 r. na wyodrębniony rachunek funduszu remontowego, co zwiększyło posiadany dotychczasowy fundusz remontowy. Koszty związane z usunięciem skutków pożaru zostały częściowo przeprowadzone w roku 2007 oraz częściowo w roku 2008.

Zapłata za koszty remontu dokonana została z otrzymanego odszkodowania z tytułu ubezpieczenia budynku również częściowo w roku 2007 i roku 2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy odszkodowanie otrzymane na skutek zdarzenia losowego stanowi we wspólnocie mieszkaniowej przychód do opodatkowania.

Czy otrzymany w 2007 r. przychód z tytułu odszkodowania, stanowi przychód do opodatkowania w dacie otrzymania odszkodowania w całości, czy też będzie stanowił przychód w datach wydatkowania środków na remont tj. częściowo w 2007 r. a w pozostałej części w 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy w nawiązaniu do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku wspólnoty mieszkaniowej kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty ponoszone przez wspólnotę na uregulowanie kosztów zarządu, związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tj. kosztów nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów.

We wspólnocie mieszkaniowej kosztem uzyskania przychodów są wszelkie wydatki ponoszone na uregulowanie kosztów zarządu o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 2 czerwca 1994 r. o własności lokali.

Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności wydatki na remonty i bieżącą konserwację (...).

W nawiązaniu do powyższego poniesione wydatki na usuwanie szkód losowych nie stanowią wydatków na remonty i bieżącą konserwację.

Według Wspólnoty jeżeli straty poniesione w wyniku zdarzeń losowych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, to również otrzymane odszkodowanie na pokrycie skutków zdarzeń losowych nie stanowi przychodu do opodatkowania. Przychodem do opodatkowania stanowiłaby ewentualna nadwyżka nad kosztami.

Wnioskodawca uważa, iż aby zachować współmierność przychodów i wydatków, z tytułu strat i zysków nadzwyczajnych w przypadku wspólnoty mieszkaniowej, dochód do opodatkowania należałoby ustalać w datach faktycznie poniesionych i zapłaconych kosztów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 7 ust. 1. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Oznacza to, iż przedmiotem opodatkowania jest co do zasady dochód. Jest to zasada, od której ustawodawca przewidział odstępstwa przewidziane tylko w art. 21 i 22 ww. ustawy, które nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Tak osiągnięty dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlega dochód osiągnięty w roku podatkowym, a nie jak stwierdzono we wniosku przychód z tytułu otrzymanego odszkodowania.

Przepis art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera ogólną definicję przychodu, ust. 1 pkt 1 stanowi, że przychodami są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w przepisie sformułowania "otrzymane" oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania czyli wpływu, bezpośrednio do majątku podatnika względnie na jego rachunek wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Takim przychodem są otrzymane należności z tytułu odszkodowania, jako świadczenie mające na celu wyrównanie uszczerbku doznanego w wyniku zdarzeń losowych, związane z działalnością gospodarczą podatnika, które jednak nie stanowią przychodu łączącego się z prowadzeniem tej działalności, w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do stanu faktycznego, przedstawionego przez Wnioskodawcę, za datę powstania przychodu z tytułu otrzymanego odszkodowania, należy uznać datę otrzymania odszkodowania w całości, czyli datę wpływu środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek funduszu remontowego w 2007 r.

W konsekwencji otrzymane odszkodowanie będzie miało wpływ na wysokość ustalenia przez Wspólnotę dochodu w 2007 (rok otrzymania). Natomiast poniesione koszty remontu będą miały wpływ na ustalenie dochodu Wspólnoty w roku ich poniesienia tj. w 2007 i 2008 r.

Zatem stanowisko Wspólnoty należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl