IBPB3/423-314/07/AM - Obowiązek sporządzenia przez spółkę informacji CIT-ST w przypadku wykonywania przez jej pracowników pracy w innym miejscu niż siedziba spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-314/07/AM Obowiązek sporządzenia przez spółkę informacji CIT-ST w przypadku wykonywania przez jej pracowników pracy w innym miejscu niż siedziba spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania informacji CIT-ST - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2007 r. wpłynął do tu. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania informacji CIT-ST.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca nie sporządził i nie złożył do urzędu skarbowego deklaracji CIT-ST za okres od sierpnia 2006 r. do maja 2007 r., ponieważ zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203 poz. 1966 z późn. zm.), podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są obowiązani do sporządzenia i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone. Wnioskodawca ma tylko oddziały firmy poza granicami kraju. Nie posiada na terenie Polski wyodrębnionych oddziałów, zakładów. Jednakże prowadzi wiele budów na terenie kilku województw, które nie stanowią odrębnych zakładów.

Gdyby nawet przyjąć, iż budowy krajowe Wnioskodawcy stanowią oddział, zakład (mimo braku samodzielności finansowej i formalnego wyodrębnienia) to i tak są pracownicy którzy w umowie o pracę mają wpisane miejsce świadczenia pracy w danej miejscowości, a faktycznie wykonują pracę w innym miejscu z uwagi na oddelegowanie pracownika do innej miejscowości, lub miejsce świadczenia pracy jest określone w ramach granic administracyjnych województwa. Ze specyfiki prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności budowlano-montażowej na terenie całego kraju wynika, że nie jest możliwe dosłowne zastosowanie definicji i rozwiązań przyjętych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r., z tego powodu że dany pracownik wykonuje pracę czasami na kilku różnych budowach w ciągu jednego miesiąca w związku z powyższym nie jest możliwe zastosowanie ww. przepisu ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle opisanego wyżej stanu faktycznego Wnioskodawca jest w ogóle zobligowany do sporządzania deklaracji CIT-ST.

2.

W przypadku przyjęcia, iż Wnioskodawca jest zobligowany do sporządzania deklaracji CIT-ST, jak należy kwalifikować w formularzu CIT-ST pracowników, którzy świadczą pracę w innym miejscu, niż wynika to z umowy o pracę (delegacja służbowa), bądź z uwagi na specyfikę wykonywanej pracy, ich miejsce świadczenia pracy określone jest w umowie o pracę jako teren województwa.

Zdaniem Wnioskodawcy podstawą do składania deklaracji CIT-ST jest art. 10 ust. 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.). W myśl postanowień tego przepisu podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są obowiązani do sporządzenia i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów, (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone. Wnioskodawca nie posiada na terenie Polski wyodrębnionych zakładów, oddziałów. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy brak jest podstaw do stosowania przez Wnioskodawcę ww. przepisu.

Zdaniem Wnioskodawcy, gdyby nawet przyjąć, iż nasze budowy krajowe stanowią oddział, zakład (mimo braku samodzielności finansowej i formalnego wyodrębnienia) to pojawia się wątpliwość, jak należy zdefiniować zakład (oddział), jeżeli dany pracownik w umowie o pracę ma wpisane miejsce świadczenia pracy w danej miejscowości, a faktycznie wykonuje pracę w innym miejscu z uwagi na oddelegowanie pracownika do innej miejscowości, lub miejsce świadczenia pracy jest określone w ramach granic administracyjnych województwa. Ze specyfiki prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności budowlano-montażowej na terenie całego kraju wynika, że nie jest możliwe dosłowne zastosowanie definicji i rozwiązań przyjętych w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r., z tego powodu że dany pracownik wykonuje pracę na kilku różnych budowach w ciągu jednego miesiąca. Zatem w ocenie Wnioskodawcy - nie jest zobligowany do stosowania przepisów ustawy.

W przypadku uznania, że Wnioskodawca jest zobowiązany do składania deklaracji CIT-ST, to zdaniem Wnioskodawcy pracownicy wykonujący w ramach oddelegowania pracę w innym miejscu, niż to, które jest wskazane w umowie o pracę, powinni być ujęci w formularzu CIT-ST na tej budowie, gdzie przed terminem złożenia deklaracji faktycznie świadczyli pracę, bez względu na zapisy w umowie o pracę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.) jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę. Przepis art. 10 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy definiuje pojecie zakładu: jest to określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Również ta ustawa (przepis art. 10 ust. 4) nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone. Wzór i terminy składania ww. informacji określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 224, poz. 2228).

Jak wynika z powyższego, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę z konkretnym pracownikiem miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia czy w danym miejscu świadczenia pracy jest biuro oddziału (zakładu). Określenie zatem przez pracodawcę miejsca świadczenia pracy przez konkretnego pracownika, przesądza o tym, która gmina, powiat i województwo uzyska odpowiedni, procentowo określony udział w podatku dochodowym od osób prawnych, zapłaconym przez tego pracodawcę (podatnika).

W przypadku, kiedy pracownicy w umowach o pracę miejsce świadczenia pracy mają określone w ramach granic województwa, a praca jest wykonywana w więcej niż jednym miejscu pracy, rozstrzygającym jest w takiej sytuacji gdzie pracownik najczęściej wykonuje pracę. Jeżeli wskazanie takiego miejsca nie jest możliwe, pracownicy winni być zaliczeni do gminy na terenie której mieści się siedziba Spółki. Również w przypadku gdy pracownicy w umowie o pracę mają określone miejsce świadczenia pracy w danej miejscowości, a faktycznie z uwagi na oddelegowanie wykonują pracę w innym miejscach (czasem na kilku różnych budowach jednego miesiąca) winni być ujęci do gminy na terenie której mieści się miejscowość wynikająca z umowy o pracę.

W związku z powyższym jeżeli Wnioskodawca zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami zakwalifikuje miejsca pracy wszystkich swoich pracowników jako siedziba Spółki to wówczas nie będzie zobowiązany do sporządzania informacji CIT-ST. Uwzględniając powyższe stanowisko tut. organu w zakresie pytania 1, pytanie 2 dotyczące sposobu zakwalifikowania w formularzu CIT-ST pracowników, którzy świadczą pracę w innym miejscu, niż wynika to z umowy o pracę (delegacja służbowa), bądź z uwagi na specyfikę wykonywanej pracy, ich miejsce świadczenia pracy określone jest w umowie o pracę jako teren województwa, stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl