IBPB3/423-286/07/JS
Pismo z dnia 29 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-286/07/JS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 listopada 2007 r.),uzupełnionego w dniu 20 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania otrzymanych od developera pieniędzy w związku z ugodą zawartą ze względu na wadliwe wykonaną usługę budowlaną - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 listopada 2007 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania otrzymanych od developera pieniędzy w związku z ugodą zawartą ze względu na wadliwe wykonaną usługę budowlaną. Pismem z dnia 31 stycznia 2008 r. Znak IBPB 3/423-286/07/JS wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego. Wniosek uzupełniono w dniu 20 lutego 2008 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Pozyskanie środków pieniężnych od developera na podstawie podpisanej ugody. W okresie gwarancyjnym developer nie przystępował do usuwania zgłaszanych usterek znajdujących się w częściach wspólnych.
Chcąc uniknąć drogi sądowej Wspólnota zaproponowała ugodę. Podpisując porozumienie z developerem zobowiązała się do usunięcia wyżej wymienionych usterek z przekazanych środków.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy i od jakiej kwoty (jeśli pozostaną środki pieniężne po przeprowadzeniu prac usuwających usterki) należy odprowadzić podatek, jeśli Wspólnota pozyskane środki musi przeznaczyć na usuniecie szkód i usterek będących przedmiotem ugody.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż pozyskana kwota, w rozumieniu Wspólnoty, nie jest przychodem dla członków Wspólnoty, lecz możliwością usunięcia wad budynku powstałych w okresie gwarancyjnym.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Na postawie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określonej w dalszej części skrótem " ustawy o p.d.o.p."), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Z powyższego wynika, że przychodem Wspólnoty będzie kwota otrzymanych od developera w ramach ugody środków pieniężnych. Zaś wydatki związane z usunięciem wad (wadliwie wykonana usługa budowlana) będą dla Wspólnoty kosztem uzyskania przychodu w roku ich poniesienia. Ewentualnie osiągnięty dochód tj. nadwyżka przychodów nad kosztami uzyskania przychodu będzie podlegał opodatkowaniu.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Wspólnoty zawarte we wniosku z dnia 6 listopada 2007 jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.