IBPB3/423-272/08/PP (KAN-3404/08) - Czy wydatki przekraczające wartość Funduszu zasobowego, a przeznaczone na zakup środków trwałych na działalność gospodarczą względnie podwyższenie wartości Funduszu zasobowego do wartości netto środków trwałych spowoduje obowiązek naliczenia podatku od osób prawnych w wysokości 19%?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-272/08/PP (KAN-3404/08) Czy wydatki przekraczające wartość Funduszu zasobowego, a przeznaczone na zakup środków trwałych na działalność gospodarczą względnie podwyższenie wartości Funduszu zasobowego do wartości netto środków trwałych spowoduje obowiązek naliczenia podatku od osób prawnych w wysokości 19%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 2 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja jest instytucją pożytku publicznego, której celem jest ochrona i promocja zdrowia, sport, edukacja i kultura. Oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą (usługi w zakresie poprawy kondycji fizycznej, najem pomieszczeń i reklama). Usługi z zakresu poprawy kondycji fizycznej to przede wszystkim siłownia, sauna, aerobik oraz grota solna. Zgodnie ze statutem majątek fundacji został podzielony na działalność statutową - 5.000.000,00 zł oraz na działalność gospodarczą - 50.000,00 zł. Fundacja prowadzi zarówno działalność statutową odpłatną, nieodpłatną i działalność gospodarczą. Zgodnie z przepisami art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego (...) w części przeznaczonej na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej. Na podstawie art. 17 ust. 1b dochód z działalności gospodarczej korzysta również z możliwości zwolnienia z opodatkowania pod warunkiem, że dochód z tej działalności jest w całości przeznaczony na działalność statutową. Co roku cały dochód z działalności gospodarczej przeznaczany jest na działalność statutową. Działalność gospodarcza prowadzona jest między innymi poprzez świadczenie usług poprawy kondycji fizycznej a konkretnie siłowni, grota solna. Sprzęt, jaki znajduje się na siłowni ulega zużyciu i wymaga remontów a niejednokrotnie zakupu nowych środków trwałych w miejsce starego zużytego. Z początkiem roku planowany jest zakup nowego sprzętu - 2 bieżni o wartości około 40.000,00 zł oraz zostało wykorzystane jedne wolne pomieszczenie - zaadaptowane na grotę solną. Te inwestycje spowodowały przekroczenie wysokości Funduszu zasobowego przeznaczonego na realizację działalności gospodarczej. Istnieje wątpliwość, czy od nadwyżki wydatków na zakup sprzętu i adaptację pomieszczenia należy zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych i potraktować te wydatki jako nieprzeznaczone na działalność statutową. Zakup nowego sprzętu i adaptacja pomieszczenia spowodują wzrost dochodów z działalności gospodarczej, które zostaną jak co roku w całości przeznaczone na działalność statutową. Środki zgromadzone na Funduszu zasobowym wynoszą 50.000,00 zł. Według niektórych opinii, wydatki na środki trwałe tj. wartość środków trwałych netto (środki trwałe minus umorzenia) nie mogą przekroczyć kwoty Funduszu zasobowego, gdyż w przeciwnym razie nadwyżka traktowana jest jako wydatki finansowane z działalności statutowej i nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych. Aby działalność gospodarcza mogła być prowadzona na odpowiednim poziomie i zgodnie z przepisami między innymi BHP, co roku ponoszone są wydatki, brak jednak pewności czy zasada "Fundusz zasobowy = wartość środków trwałych netto" jest prawidłowo zinterpretowana i czy należy odprowadzać podatek dochodowy od osób prawnych, mimo iż cały dochód z działalności gospodarczej przekazywany jest na działalność statutową. Adaptacja pomieszczenia przeprowadzona została w obiekcie, który służy działalności statutowej. Wartość środków trwałych netto służących działalności gospodarczej wynosi obecnie około 187.000,00 zł i praktycznie już w chwili obecnej występuje znaczne przekroczenie w stosunku do wartości Funduszu zasobowego. Każdy zakup nowego środka trwałego powoduje zwiększenie tego przekroczenia. Jeżeli faktycznie wydatki ponad kwotę Funduszu zasobowego należy potraktować jako "wydatkowane na inne cele" to najprawdopodobniej Fundacja zwiększy Fundusz zasobowy do wysokości pozwalającej w sposób racjonalny i płynny prowadzić działalność gospodarczą a od tej kwoty odprowadzi podatek od osób prawnych w wysokości 19%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki przekraczające wartość Funduszu zasobowego a przeznaczone na zakup środków trwałych na działalność gospodarczą względnie podwyższenie wartości Funduszu zasobowego do wartości netto środków trwałych spowoduje obowiązek naliczenia podatku od osób prawnych w wysokości 19% (art. 17 ust. 1b)?

Zdaniem Fundacji, środki pieniężne przeznaczone na sfinansowanie zakupu środków trwałych służących do prowadzenia działalności gospodarczej - sprzedaż usług z zakresu poprawy kondycji fizycznej w części przekraczającej Fundusz zasobowy są wydatkami niepodlegającymi zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych i należy je traktować jako "wydatki na inne cele niż określone w art. 17 ust. 1b" i odprowadzić od tej kwoty 19% podatek.

Na tle przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundacja jest instytucją pożytku publicznego. Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ww. ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli - z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), tj.:

1.

prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem, że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa,

2.

działalność ta jest wyłączną statutową działalnością organizacji pozarządowej i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub grupy podmiotów, o której mowa powyżej, w sferze zadań publicznych obejmującej zadania w zakresie określonym w art. 4 tej ustawy lub w przypadku, gdy podmiot ten działa w formie stowarzyszenia, prowadzi taką działalność również na rzecz członków stowarzyszenia,

3.

nie prowadzi działalności gospodarczej albo prowadzi ją w rozmiarach służących realizacji celów statutowych,

4.

cały dochód tej jednostki jest przeznaczany na działalność statutową,

5.

ma ona statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej i nie otrzymują z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości przekraczającej wartości określone odrębnymi przepisami,

6.

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 7 omawianego artykułu.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczone na realizację celów statutowych. Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia z podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogiem określonym w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj. przeznaczają te dochody wyłącznie na działalność statutową. W przedmiotowej sprawie istotny jest przepis art. 17 ust. 1b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w myśl którego zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Jak bowiem wynika z przedstawionego stanu faktycznego Fundacja:

*

zrealizowała inwestycję w postaci groty solnej,

*

planuje zakup dwóch bieżni.

Efektem poniesionych nakładów będą nowe środki trwałe wykorzystywane na potrzeby i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Skoro ww. środki trwałe nie będą służyły bezpośrednio realizacji celów statutowych Fundacji, to w świetle postanowień ww. art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak podstaw do zwolnienia dochodu Fundacji w części przeznaczonej na ich nabycie.

W świetle powyższego stanowisko Fundacji, iż opodatkowaniu podlega tylko nadwyżka przekraczająca Fundusz zasobowy, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl