IBPB3/423-258/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-258/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu w części przeznaczonej na składki PFRON - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu w części przeznaczonej na składki PFRON.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie - organizacja pożytku publicznego zajmująca się prowadzeniem placówek opiekuńczo - wychowawczych oraz resocjalizacją dzieci i młodzieży, nie prowadząca działalności gospodarczej, zatrudniająca ponad 25 pracowników płaci miesięczną składkę obowiązkową wynikającą z art. 21 ust. 2b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych według deklaracji DEK-I-b.

Za rok 2006 biegły rewident badający bilans wskazał na przepis art. 16 ust. 1 pkt 36 na koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów dla Organizacji, oraz że powyższe wpłaty składek na PFRON w świetle wydatków celowych należy opodatkować i odprowadzić należny podatek wraz z odsetkami do urzędu skarbowego.

Sporządzono deklarację CIT-8 i dokonano wpłaty.

Organizacja uzyskuje środki finansowe na działalność statutową jako dotacje celowe od jednostek samorządu terytorialnego, darowizny od osób prawnych z tyt. art. 18 ust. 1 pkt 1 (p.d.o.p.), darowizny 1% podatku od osób fizycznych na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9a (p.d.o.f.), składek określonych statutem oraz darowizny rzeczowe. W zeznaniu podatkowym rocznym CIT-8 Organizacja nie wykazywała dotąd przychodów opodatkowanych wskazując na przychody zwolnione przedmiotowo z art. 17 ust. 1 pkt 6c. Organizacja płaci składki na PFRON, ustawowo należne z dochodów zwolnionych i nie może się uchylić od tego obowiązku. Obliczony i odprowadzony podatek od tych składek ogranicza wydatki statutowe na cele założone w planach i działaniach. Podatek dochodowy od odpisów podatkowych prowadzi także do dalszych ograniczeń finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy organizacja pożytku publicznego nie prowadząca działalności gospodarczej, zatrudniająca ponad 25 pracowników, opłacająca składkę obowiązkową wynikającą z art. 21 ust. 2b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zobowiązana jest odprowadzać podatek dochodowy od zapłaconych składek na PFRON.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jeżeli w całości są związane z prowadzoną statutową działalnością i ponoszone wydatki z tego tytułu są zasadne, a tym bardziej wynikające z wykonywania prawa. Przepis kosztu uzyskania przychodu z art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o p.d.o.p. nie ma tu zastosowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Artykuł 17 ust. 1b cytowanej ustawy stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 omawianej ustawy wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by dochód przeznaczony był na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jeśli więc podatnik jest organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (jak wskazuje stan faktyczny przedstawiony we wniosku), wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją działalności statutowej, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy podatkowej.

Należy zauważyć, iż mimo że wydatek na PFRON jest obligatoryjny

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Organizacja zajmuje się prowadzeniem placówek opiekuńczo - wychowawczych oraz resocjalizacją dzieci i młodzieży, nie prowadzi działalności gospodarczej. Trudno więc doszukać się podstawy umożliwiającej zakwalifikowanie takiego wydatku, jako związanego z realizacją działalności statutowych.

Ww. wydatki jako wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów wpływają zatem na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych. Dochody te nie korzystają jednak ze zwolnienia od podatku, ponieważ nie mogą być przeznaczone na działalność statutową, w tym przypadku na cele związane z prowadzeniem placówek opiekuńczo - wychowawczych oraz resocjalizacją dzieci i młodzieży. Zostały bowiem przekazane na inne cele, tj. na zasilenie PFRON. Innymi słowy, dochód przeznaczony na te wydatki, nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów i nie służące zarazem działalności statutowej, nie jest objęty zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl