IBPB3/423-257/07/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-257/07/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 31 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku obrotowego zapłaconego w Rosji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku obrotowego zapłaconego w Rosji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka zarejestrowała się w Rosji dla celów podatku obrotowego (podobnego do polskiego VAT) i z tego tytułu odprowadza tam podatek. Spółka nie utworzyła zakładu w Rosji i z podatku dochodowego rozlicza się w Polsce. Sprzedaż do Rosji księgowana jest w kwocie brutto. Na przychód podatkowy składa się więc cena sprzedaży i należny w Rosji podatek obrotowy w wysokości 18%. W związku z koniecznością odprowadzenia w Rosji należnego podatku obrotowego od dokonanej sprzedaży Spółka poniesie wydatek, który stanowić będzie dla niej koszt bilansowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zapłacony w Rosji podatek obrotowy będący odpowiednikiem polskiego podatku od towarów i usług będzie dla Spółki kosztem uzyskania przychodu.

Zdaniem Spółki poniesiony wydatek z tytułu rosyjskiego podatku od wartości dodanej, będzie stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W art. 16 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy ustawodawca zapisał, iż - co do zasady - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług poza określonymi tym przepisem wyjątkami. Jednakże powołany przepis dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar i usług. Podobne stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w piśmie z 18 października 1994 r. (nr PO4/AK-722-883/94). Z uwagi na brak tożsamości podatku od wartości dodanej w Rosji oraz podatku od towarów i usług podatek ten nie może podlegać tym samym regulacjom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych co podatek od towar i usług obowiązujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Należy równocześnie podkreślić, iż zawarte w tych przepisach postanowienia stanowią wyjątki od zasady, że poniesione wydatki są kosztem uzyskania przychodów, a zatem należy je interpretować ściśle.

Rosyjski podatek obrotowy powiększył przychód po stronie Spółki, zatem wraz z koniecznością odprowadzenia podatku należnego w Rosji, powstanie możliwość pomniejszenia przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl