IBPB3/423-24/MS/07

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-24/MS/07

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 30 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację imprez okolicznościowych i integracyjnych oraz integracyjno-szkoleniowych dla pracowników Banku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację imprez okolicznościowych i integracyjnych oraz integracyjno-szkoleniowych dla pracowników Banku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Bank organizuje imprezy okolicznościowe i integracyjne dla swoich pracowników, które finansowane są z środków obrotowych Banku. Do imprez takich zalicza się imprezy wyjazdowe, uroczyście obchodzone święta, pikniki dla ogółu załogi, spotkania okolicznościowe dla poszczególnych działów Banku. Imprezy takie mogą mieć również charakter mieszany, tzn. mogą być połączeniem imprezy integracyjnej ze szkoleniem. W ramach takich imprez Bank zapewnia dla pracowników nocleg, wyżywienia, transport, zajęcia rekreacyjne, itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatki ponoszone na organizację imprez okolicznościowych i integracyjnych oraz integracyjno-szkoleniowych dla pracowników Banku, finansowane ze środków obrotowych Banku, stanowić mogą koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatek podlega więc zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełnia określone w ww. przepisie warunki, a zatem jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczeniu źródła przychodów, czyli jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na osiągane przez podatnika przychody, ma związek z prowadzoną działalnością i jednocześnie nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Organizowanie przez Bank imprez o charakterze integracyjnym (uroczystych obchodów świąt, imprez wyjazdowych, itp.) ma na celu budowanie korzystnej atmosfery pracy, zawiązywanie oraz umacnianie istniejących więzów koleżeństwa pomiędzy pracownikami oraz umacnianie ich identyfikacji z Bankiem, jako miejscem pracy. Zintegrowany zespół pracowników oznacza większą wydajność oraz poprawność wykonywanej pracy, co w sposób bezpośredni przekłada się na zdolność Banku do generowania przychodów podatkowych. Organizowanie imprez integracyjnych stanowi realizację ciążącego na Banku, jako pracodawcy, obowiązku wynikającego z art. 94 pkt 10 Kodeksu Pracy, tj. podejmowania działań mających na celu wpływanie na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

Bank stoi na stanowisku, że wydatki finansowane ze środków obrotowych, na organizację imprez integracyjnych dla pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl