IBPB3/423-233/07/AM - Kwalifikacja wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pośrednictwa handlowego wykonywanego poza granicami Polski.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-233/07/AM Kwalifikacja wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pośrednictwa handlowego wykonywanego poza granicami Polski.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pośrednictwa handlowego wykonywanego poza granicami Polski i ewentualnych obowiązków płatnika z tego tytułu - jest prawidłowe.ʼ

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2007 r. wpłynął do BKIP w Toruniu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pośrednictwa handlowego wykonywanego poza granicami Polski i ewentualnych obowiązków płatnika z tego tytułu. Wniosek ten zgodnie z właściwością miejscową przesłano do tut. Biura pismem z dnia 22 października 2007 r. ITPB1/071-24/07/MK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w celu zintensyfikowania sprzedaży swoich wyrobów na terytoriach innych krajów podpisuje umowy pośrednictwa handlowego z osobami prawnymi bądź osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarcza polegające na pośrednictwie tych osób w sprzedaży wyrobów Spółki. Powyższe osoby posiadają miejsce siedziby bądź zamieszkania na terytoriach innych państw niż Polska. Z reguły są to terytoria krajów do których Spółka sprzedaje swoje wyroby. Wynagrodzenie za świadczone usługi ustalane jest procentowo i zależy od wartości zrealizowanych za pośrednictwem pośrednika dostaw w danym kraju. Pośrednicy ci nie prowadza działalności na terenie Polski. Zadanie pośredników polega na znalezieniu klienta w danym kraju (innym niż Polska). Wynagrodzenie wypłacane jest za pośrednictwem banku polskiego na podstawie wystawionych przez pośredników faktur.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy wypłaty wynagrodzeń z tytułu pośrednictwa handlowego poza granicami Polski m.in. zagranicznym osobom prawnym stanowią przychody o których mowa w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości czy powinna pobierać zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzać informacje IFT-2R z tytułu wypłaty powyższych świadczeń.

Zdaniem Spółki, świadczenie usług pośrednictwa handlowego poza granicami Polski przez Spółki nie będące polskimi podatnikami nie stanowi przychodów o których mowa w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym Spółka nie ma obowiązku pobierać zaliczek na podatek dochodowy oraz wystawiać informacji IFT z tytułu powyższych wypłat. Wynika to z faktu, iż usługi pośrednictwa handlowego nie można zaliczyć do usług o podobnym charakterze do usług doradczych, prawnych, księgowych czy też reklamowych zgodnie z PKWIU usługi pośrednictwa zostały sklasyfikowane odrębnie jako usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego. Skoro więc dochody z tytułu pośrednictwa handlowego nie są wymienione w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to Spółka nie ma obowiązku pobierać zaliczek od wypłat tych wynagrodzeń oraz Spółka nie ma obowiązku sporządzać informacji IFT. Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr. 54, poz. 654 z późn. zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na mocy art. 21 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1.

z odsetek, praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2.

z opłaty za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

3.

z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwaniu personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - ustala się w wysokości 20% przychodów,

4.

z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,

5.

uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrzne - ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Wśród wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a wyżej cytowanej ustawy usług brak jest usług pośrednictwa handlowego. Usług pośrednictwa handlowego nie można także zaliczyć do "świadczeń o podobnym charakterze" wymienionych w tym przepisie. W przeciwieństwie bowiem do wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych usług, tj. doradczych, księgowych, badania rynku, tj. usług bezpośrednio obejmujących zobowiązania dwóch podmiotów, usługa pośrednictwa handlowego polega na doprowadzeniu do zawarcia umowy przez zleceniodawcę tej usługi z podmiotem trzecim. W przypadku więc usługi pośrednictwa handlowego, jej konsekwencją są wzajemne zobowiązania dotyczące trzech podmiotów - zleceniodawcy, zleceniobiorcy oraz podmiotu trzeciego zawierającego w następstwie usługi pośrednictwa handlowego umowę ze zleceniodawcą.

Ponadto, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) oraz Polską Klasyfikacją Działalności stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 20 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 33, poz. 289), usługi pośrednictwa (jako usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego) zostały sklasyfikowane odrębnie od usług, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co także przemawia za ich ekonomiczną i prawną odmiennością.

W związku z powyższym, Spółka nie jest zobowiązana do wypełniania obowiązków płatnika wynikających z art. 26 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego i wystawiania informacji IFT od wypłacanych zagranicznym osobom prawnym należności z tytułu świadczonych na jej rzecz usług pośrednictwa handlowego. Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl