IBPB3/423-219/07/PP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-219/07/PP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 19 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

- zwolnienia od podatku dochodu przeznaczonego na cele statutowe jest prawidłowe,

- udokumentowania wydatków poniesionych na cele statutowe jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

- zwolnienia od podatku dochodu przeznaczonego na cele statutowe,

- udokumentowania wydatków poniesionych na cele statutowe.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) i Statutu Fundacji. Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami. Celem statutowym Fundacji jest:

1.

propagowanie i ochrona kulturalnej spuścizny cywilizacji chrześcijańskiej,

2.

upowszechnianie dorobku kultury chrześcijańskiej,

3.

propagowanie i ochrona wartości chrześcijańskich, dobrych obyczajów i moralności w życiu społecznym i kulturalnym.

Fundacja realizuje swoje cele między innymi poprzez finansowe i rzeczowe wspieranie działalności oświatowej, kulturalnej, charytatywnej oraz religijnej (w tym w formie darowizn i pożyczek, także nie oprocentowanych) podmiotów krajowych i zagranicznych, a w szczególności fundacji i stowarzyszeń, których celem bezpośrednim jest prowadzenie albo wspieranie wskazanej powyżej działalności. Źródłem finansowania działalności Fundacji są datki osób fizycznych i sporadycznie osób prawnych. Fundacja realizuje swoje cele bezpośrednio jak i pośrednio przez wsparcie finansowe innych fundacji i stowarzyszeń, których cel statutowy jest zbieżny z celami Fundacji. Dofinansowania zostały przekazane między innymi dla:

- Stowarzyszenia z siedzibą w Portugalii z przeznaczeniem na pokrycie kosztów kampanii na rzecz prawnej ochrony życia dzieci nienarodzonych w Portugalii,

- Stowarzyszenia z siedzibą w Strasburgu z przeznaczeniem na utrzymanie ośrodka dla młodzieży w którym to Stowarzyszenie prowadzi działalność oświatową, kulturalną oraz religijną z którego również korzysta Fundacja.W obu przypadkach zostały podpisane umowy o przekazaniu i przeznaczeniu dofinansowania z zastrzeżeniem prawa żądania sprawozdania ze sposobu wykorzystania tych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochody Fundacji przeznaczone na wsparcie działalności oświatowej, kulturalnej oraz religijnej prowadzonej przez podmioty wyżej opisane jest wolne od podatku dochodowego.

2.

Czy opisany wyżej sposób udokumentowania przeznaczenia i wydatkowania środków na cele statutowe jest wystarczające z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskiwane prze Fundację jeżeli spełnione są warunki i zasady określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj.:

1.

wolne od podatku dochodowego są dochody tych podatników, których celem statutowym jest między innymi działalność naukowa, oświatowa, kulturalna, dobroczynności oraz kultu religijnego,

2.

w części przeznaczonej na te cele.

Dochody Fundacji zostały przeznaczone na sfinansowanie:

1.

działań oświatowych dla zrealizowania celu propagowania i ochrony wartości chrześcijańskich do których należy ochrona życia, w tym dzieci nienarodzonych,

2.

działań oświatowych i kulturalnych dla upowszechnienia dorobku kultury chrześcijańskiej wśród młodzieży przez dofinansowanie kosztów utrzymania ośrodka, w którym ta działalność kulturalna i oświatowa jest prowadzona.

Dochody Fundacji zostały przeznaczone na wsparcie działalności określonej w statucie Fundacji oraz w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy i są wolne od podatku. Na poparcie tego stanowiska wskazano wyjaśnienie Ministra Finansów z dnia 16 marca 1995 r. nr PO4/P-722-265/95 w myśl którego przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez fundację np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez fundatora statutu. W przypadku Fundacji, wspieranie takiej działalności wynika ze statutu. Przekazanie środków na podstawie umowy darowizny, w której szczegółowo zidentyfikowane są strony umowy, cele statutowe darczyńcy i obdarowanego, a także szczegółowy cel przeznaczenia środków jest zdaniem Fundacji wystarczającym udokumentowaniem przeznaczenia dochodów dla zastosowania zwolnienia zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn. Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) określa, że fundacje mogą być ustanawiane dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, szczególnie takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieki nad zabytkami. Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne mogą być podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - wolne od podatku są dochody podatników (...) których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Zwolnienie zawarte w tym przepisie zależy więc od łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

1.

podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w tym przepisie,

2.

dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej oraz wydatkowane na te cele.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że celem statutowym Fundacji jest:

1.

propagowanie i ochrona kulturalnej spuścizny cywilizacji chrześcijańskiej,

2.

upowszechnianie dorobku kultury chrześcijańskiej,

3.

propagowanie i ochrona wartości chrześcijańskich, dobrych obyczajów i moralności w życiu społecznym i kulturalnym.

Cele te Fundacja osiąga między innymi poprzez finansowe i rzeczowe wspieranie działalności oświatowej, kulturalnej, charytatywnej oraz religijnej (w tym w formie darowizn i pożyczek, także nie oprocentowanych) podmiotów krajowych i zagranicznych, a w szczególności fundacji i stowarzyszeń, których celem jest bezpośrednie prowadzenie albo wspieranie wskazanej powyżej działalności. Oznacza to pośrednie wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu, jest celem statutowym Fundacji, określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4. Dochód, w takiej części, w jakiej sfinansowano te cele może korzystać ze zwolnienia. Wobec tego Fundacja przekazując środki pieniężne na konto obdarowanych stowarzyszeń, których cele statutowe są zgodne z celami statutowymi Fundacji, może korzystać z tego zwolnienia.

W kwestii udokumentowania przeznaczenia i wydatkowania środków na cele statutowe, uprawniające do skorzystania z tego zwolnienia, należy podnieść, że sama umowa darowizny, na którą powołuje się wnioskodawca, nie jest wystarczającym dowodem udokumentowania tej darowizny. Umowa ta jedynie zobowiązuje do poniesienia określonego wydatku. Nie jest natomiast dowodem na to, że wydatek ten został faktycznie poniesiony. Dowodem takim może być np. wyciąg z rachunku bankowego, dowód wpłaty. Należy dodać, że na Fundacji będzie spoczywać obowiązek wykazania przeznaczenia dochodu na realizację celów statutowych.

Do wniosku Fundacja dołączyła kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Należy zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl