IBPB3/423-215/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-215/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu 18 października 2007 r.) uzupełnionym w dniu 6 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczania kosztów pośrednich zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu rozliczania kosztów pośrednich zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Z uwagi na jego niekompletność wezwano o uzupełnienie wniosku. W dniu 6 listopada 2007 r. wniosek ten uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia prowadzi działalność statutową. Statut Spółdzielni stanowi, że celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków i ich rodzin, przez dostarczenie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. W posiadanych przez Spółdzielnię budynkach mieszkalnych usytuowane są oprócz lokali mieszkalnych lokale użytkowe, piwnice, komórki i garaże, zajmowane przez członków spółdzielni na zasadzie spółdzielczych praw do lokali. Ponadto Spółdzielnia posiada garaże wolnostojące o statusie własnościowego prawa do lokalu. Za użytkowanie zarówno lokali w budynkach mieszkalnych jak i garaży wolnostojących, dla których ustanowione zostało własnościowe lub lokatorskie prawo do lokalu Spółdzielnia pobiera opłaty zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 lutego 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Oprócz ww. lokali Spółdzielnia posiada lokale użytkowe i garaże usytuowane zarówno w budynkach mieszkalnych jak i lokalach wolnostojących wynajmowane na podstawie umowy najmu.

Dochody uzyskiwane z wszystkich ww. tytułów wykorzystywane są wyłącznie dla realizacji celów statutowych, tj. zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych członków. Dodatkowym źródłem przychodów Spółdzielni są pozostałe przychody operacyjne i przychody finansowe. Do pozostałych przychodów operacyjnych zalicza się przychody ze sprzedaży: materiałów zbędnych, operatów szacunkowych, wymagań ofertowych, złomu, sprzedaży wieczystego użytkowania gruntu, przychody ze Skarbu Państwa otrzymane na finansowanie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu do wysokości amortyzacji, odzyskane poniesione wcześniej przez Spółdzielnię opłaty sądowe i komornicze, przychody z tytułu pośrednictwa ubezpieczenia mieszkań w czynszu, prowizja należna płatnikowi, otrzymane odszkodowania. Natomiast do przychodów finansowych zalicza się odsetki lokat, odsetki za nieterminowe wnoszenie opłat zarówno przez osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokali, właścicieli lokali jak i najemców zarówno lokali mieszkalnych użytkowych.

Ponoszone przez Spółdzielnie koszty bezpośrednie ewidencjonowane są w sposób umożliwiający przypisanie ich do poszczególnych źródeł przychodu. Spółdzielnia mieszkaniowa ponosi również pośrednie koszty działalności, które dotyczą działalności Spółdzielni jako całości, i których obiektywnie nie można przyporządkować na poszczególne źródła przychodów tzn. trudno jest precyzyjnie określić zakres, w jakim koszty te dotyczą gospodarki zasobami mieszkaniowymi a w jakim pozostałych przychodów.

Spółdzielnia ponosi koszty uzyskania przychodów zarówno ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, jak również koszty związane z przychodami z innych źródeł (gospodarka zasobami mieszkaniowymi), z których dochód zwolniony jest z podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia może w oparciu o treść art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przyporządkować koszty uzyskania przychodów (za wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16) wg normy określonej w art. 15 ust. 2 ww. ustawy tj. koszty pośrednie dotyczące określonego źródła przychodów (w tym również przychodów z działalności finansowej i pozostałej operacyjnej) = przychody z określonego źródła przychodów (w tym również przychody z działalności finansowej i operacyjnej) / przychody łącznie z całej działalności spółdzielni (w tym działalność finansowa i pozostała operacyjna) x ogólna kwota kosztów pośrednich podlegająca rozliczeniu i na tej podstawie wyliczyć dochód do opodatkowania.

Prawidłowy sposób rozliczania kosztów pośrednich istotny jest dla Spółdzielni ze względu na ustalenie odpowiedniego poziomu kosztów przypadających na poszczególne nieruchomości; służy on bowiem do sporządzania kalkulacji kosztów/opłat, ale przede wszystkim jest on istotny w zakresie ustalania dochodu do opodatkowania. W 2007 r. Spółdzielnia odprowadza zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej, natomiast koszty pośrednie rozlicza w oparciu o art. 15 ust. 2 ustawy o CIT, ale w rozliczeniu tym nie uwzględnia przychodów finansowych i pozostałych przychodów operacyjnych co, zdaniem Spółdzielni, nie w pełni odpowiada zapisowi art. 15.

Wynik takiego sposobu rozliczania kosztów pośrednich wskazuje, że koszty uzyskania przychodów działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi są niższe niż przy zastosowaniu metody podziału tych kosztów łącznie z przychodami finansowymi i pozostałymi operacyjnymi. Mając na uwadze dotychczasową praktykę funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych, orzecznictwo oraz interpretacje przepisów wydanych na rzecz innych spółdzielni mieszkaniowych przez organy administracji skarbowej a dodatkowo różne co do zasady jak i wyniku wyliczenia w zależności od stosowanej metody podziału kosztów, Spółdzielnia wnosi o zatwierdzenie prawidłowości zastosowania niżej przedstawionej metody do wyliczanie dochodu do opodatkowania przyjmując następujące założenia:

I Przychody ogółem (1+2+3+4+5) -130 w tym:

1.

gospodarka zasobami mieszkaniowymi -100

2.

dział. społeczno - oświatowa -10

3.

pozostała działalność -10

4.

przychody finansowe -5

5.

pozostałe przychody operacyjne -

II Koszty bezpośrednie uzyskania przychodów -117 w tym:

1.

gospodarka zasobami mieszkaniowymi -90

2.

dział. społeczno - oświatowa -10

3.

pozostała działalność -9

4.

przychody finansowe -4

5.

pozostałe przychody operacyjne -4

III Koszty pośrednie ogółem -10 w tym:

1.

rozliczenie proporcjonalne do przychodów na działalność, dochód z której zwolniony jest z opodatkowania - gospodarka zasobami mieszkaniowymi -100/130 x 10 = 7,70

2.

rozliczenie na działalność opodatkowaną -30/130 x 10 = 2,30

IV Dochód SM ogółem /130-127 (117+10) -3 w tym:

1.

zwolniony z podatku (GZM) -100 - 90 - 7,70 = 2,30

2.

podlegający opodatkowaniu (2+3+4+5) -30 - 27 - 2,30 = 0,70

V Podatek od poz. IV 2 -0,70 x 19% = 0,13

Wprawdzie przedstawiając powyższe wyliczenie w poz. 27 Załącznika do wniosku ORD-IN jako "Dochód SM ogółem" podano cyfrę "4" jednakże z wyliczeń wynika, iż winna to być cyfra "3". Dlatego też uznano, iż jest to oczywista omyłka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl