IBPB3/423-206/07/PP/KAN-1433/07 - Uznanie za koszt uzyskania przychodów wydatków na utwardzenie drogi gminnej będącej drogą dojazdową do siedziby podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-206/07/PP/KAN-1433/07 Uznanie za koszt uzyskania przychodów wydatków na utwardzenie drogi gminnej będącej drogą dojazdową do siedziby podatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 15 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na utwardzenie drogi gminnej, będącej drogą dojazdową do siedziby firmy- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na utwardzenie drogi gminnej, będącej drogą dojazdową do siedziby firmy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem działalności jest produkcja, handel hurtowy i serwis produkowanego i sprzedanego sprzętu rehabilitacyjnego. Spółka posiada tytuł prawny do nieruchomości położonej w G. - akt notarialny (własności) na podstawie umowy kupna. Posesja na której znajduje się siedziba firmy (budynek wraz z halą produkcyjną i budynkami magazynowymi) jest zlokalizowana na końcu drogi dojazdowej, w odległości ok. 150m od drogi głównej (utwardzonej, asfaltowej). Droga dojazdowa jest drogą polną, nieutwardzoną, bez przejazdu. Posesja na której mieści się siedziba firmy jest ostatnią nieruchomością położoną na tej drodze. Utwardzona droga jest jedyną drogą dojazdową do posesji firmy. Droga dojazdowa została na koszt Spółki utwardzona na odcinku 76 mb (324 mkw) tj. bezpośrednio przed bramą wjazdową oraz wzdłuż płotu przed posesją. Powierzchnia na której wykonano utwardzenie jest położona bezpośrednio w obrębie nieruchomości należącej do firmy, na której znajduje się siedziba Spółki. Roboty utwardzenia obejmowały - roboty ziemne (wybranie zbędnej warstwy piaszczystej ziemi), nałożenie kamienia i żwiru i utwardzenie podłoża oraz położenie warstwy asfaltu. Łączna wartość kosztów utwardzenia drogi wynosi 18.999,36 zł. Droga w okresie wiosenno-zimowym z uwagi na piaszczyste podłoże staje się błotnistą breją, pokrytą licznymi głębokimi kałużami. Po każdej zimie droga staje się bardziej wyboista i niebezpieczna dla pojazdów oraz niedostępna dla pieszych. Ponieważ do firmy podjeżdżają samochody ciężarowe o ładowności do 20 ton (TIR-y) istnieje realne niebezpieczeństwo uszkodzenia pojazdów i transportowanego towaru. Przypadki "zakopania się" samochodu ciężarowego podczas śnieżnej zimy stawały się codziennością. Należy zaznaczyć, że sprzęt medyczny (rehabilitacyjny) produkowany przez Spółkę jest dużych rozmiarów (np. wanny medyczne) i wymaga dużej ostrożności podczas załadunku i transportu. W tych okolicznościach Spółka podjęła decyzję o utwardzeniu drogi na własny koszt. Spółka nie posiada jednak żadnej dokumentacji wymaganej prawem budowlanym na przeprowadzenie ww. prac remontowych tj. projektu, pozwolenia na budowę czy też umowy z Urzędem Gminy na partycypację w kosztach remontu ponieważ zakres wykonanych prac polegał wyłącznie na wyrównaniu i utwardzeniu nawierzchni drogi dojazdowej. Nie posiada też żadnego tytułu prawnego na wyłączne użytkowanie drogi z wyłączeniem innych użytkowników, ponieważ jest to droga gminna ogólnie dostępna. Gmina mimo interwencji Spółki w ogóle nie przewiduje wykonania prac utwardzenia drogi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wydatki poniesione na utwardzenie drogi gminnej, będącej droga dojazdową do posesji na której mieści się siedziba firmy, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? W jaki sposób, tj. w którym czasie, należy zaliczyć wydatki do kosztów działalności?

Zdaniem wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów prawnych, aktualnych publikacji w piśmiennictwie fachowym i interpretacjach prawa podatkowego oraz na podstawie stanu faktycznego należy stwierdzić, że koszty poniesione na utwardzenie drogi gminnej - będącej drogą dojazdową do posesji siedziby firmy - można zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu ich poniesienia. Zgodnie z art. 15 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby wydatek można było uznać za koszt podatkowy, to między nim a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy. O związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu. Nie zawsze jednak poniesiony wydatek, choć pozostaje niewątpliwie w związku z prowadzoną działalnością, można powiązać z konkretnym przychodem. Są bowiem wydatki które tylko pośrednio pozostają w związku z przychodami a mimo to mogą być uznawane za koszty podatkowe. Takiego rodzaju wydatkami są m.in. wydatki ponoszone przez podatnika mające na celu utrzymanie w należytym stanie drogi dojazdowej ogólnodostępnej (publicznej) w sytuacji gdy przedsiębiorstwo usytuowane jest w dalszej odległości od dróg głównych i korzystanie z jedynej drogi dojazdowej jest istotne (niezbędne) dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zapewnia ona bowiem transport materiałów do produkcji i towarów handlowych do dalszej ich odsprzedaży. Tak więc pośredni związek z celem uzyskania przychodu jest niepodważalny. Ponadto, zdaniem Spółki, brak dokumentacji wymaganej prawem budowlanym dla przeprowadzonych nakładów na utwardzenie drogi nie stanowi przeszkody do uznania poniesionych kosztów za koszt uzyskania przychodów. Ustawa nie precyzuje bowiem wymogu posiadania np. zezwolenia na budowę, dla celów uznania wydatku za koszt podatkowy. Nie przesądza o tym również fakt zwiększonej częstotliwości korzystania z drogi w stosunku do innych użytkowników. Należy podkreślić również fakt, iż poniesionych nakładów na utwardzenie drogi dojazdowej nie można zaliczyć do tzw. inwestycji w obcych środkach trwałych, które podlegałyby zaliczeniu w koszty poprzez comiesięczną amortyzację. Nie spełniony bowiem został podstawowy wymóg posiadania tytułu prawnego do wyłącznego dysponowania wspomnianą droga dojazdową. Na poparcie swojego stanowiska Spółka wskazała pismo Ministerstwa Finansów oraz opublikowane interpretacje przepisów prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl