IBPB3/423-186/08/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-186/08/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 14 grudnia 2007 r.) uzupełnionym w dniu 21 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. zaliczenia do przychodów podatkowych otrzymanego wsparcia na wydatki związane z dokonywaniem inwestycji oraz na refundację poniesionych kosztów zarządzania funduszem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. zaliczenia do przychodów podatkowych otrzymanego wsparcia na wydatki związane z dokonywaniem inwestycji oraz na refundację poniesionych kosztów zarządzania funduszem.Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 8 stycznia 2008 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP w dniu 21 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka jest jedynym komplementariuszem oraz zarządzającym spółką komandytowo-akcyjną. Przedmiotem działalności spółki komandytowo-akcyjnej jest działalność finansowa polegająca na dokonywaniu inwestycji w mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa poprzez dokapitalizowywanie w drodze podwyższenia kapitału zakładowego inwestobiorcy. Spółka komandytowo-akcyjna swoje działanie realizuje w oparciu o podpisaną umowę o dofinansowanie. Tytuł projektu "wsparcie funduszu kapitału zalążkowego spółki kapitałowo-akcyjnej realizowanego w ramach sektorowego programu operacyjnego wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata 2004-2006, priorytet rozwoju przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu, działanie 1.2 poprawa dostępności do zewnętrznego finansowania inwestycji przedsiębiorstw, poddziałanie 1.2.3. wsparcie powstawania funduszy kapitału zalążkowego typu seed capital. Umowa ta została zawarta w dniu 6 czerwca 2007 r. z Polska Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości występującą w umowie jako instytucja wdrażająca. W wykonywaniu umowy po stronie beneficjenta ostatecznego (spółka komandytowo-akcyjna) można wyróżnić dwie grupy wydatków kwalifikowanych:

1.

Wydatki związane z bezpośrednim dokonywaniem inwestycji.

2.

Wydatki związane z administrowaniem i zarządzaniem funduszem.

Płatność dofinansowania w tym działaniu występuje w formach płatności premii, płatności pośrednich oraz płatności końcowej. Statut spółki komandytowo-akcyjnej do dnia 14 października 2007 r. podział zysku definiował w następujący sposób: "Komplementariusz oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do wniesionych przez siebie wkładów do spółki" od dnia 15 października 2007 r. Komplementariusz oraz akcjonariusze uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do wniesionych przez siebie do spółki wkładów na kapitał zakładowy, czyli proporcjonalnie do ilości posiadanych akcji". Wnioskodawca nie posiada akcji w spółce komandytowo-akcyjnej. W momencie tworzenia spółki komandytowo-akcyjnej Wnioskodawca wniósł jedynie wkład w wysokości 30.000,00 PLN.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy uzyskane przez spółkę komandytowo-akcyjną wsparcie na wydatki związane z dokonywaniem bezpośrednich inwestycji zalicza się do przychodu komplementariuszy oraz akcjonariuszy (proporcjonalnie do ich udziału w zysku) natomiast wsparcie przeznaczone na refundację poniesionych kosztów zarządzania funduszem stanowi przychód w momencie uznania tych wydatków za wydatki kwalifikowane przez instytucję wdrażającą oraz faktycznej refundacji przez PARP lub pokryciu ich z premii wypłacanej przed poniesieniem wydatku.

Zdaniem wnioskodawcy uzyskane przez spółkę komandytowo-akcyjną wsparcie na wydatki związane z dokonywaniem bezpośrednich inwestycji nie stanowi dla wspólników (komplementariuszy i akcjonariuszy) spółki komandytowo-akcyjnej przychodów podlegających opodatkowaniu. Wsparcie to polega na refundacji dokonanych inwestycji poprzez zakup nowo utworzonych udziałów lub akcji. Wydatki takie zgodnie z ustawą o p.d.o.p. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z kolei refundacja tych wydatków na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o p.d.o.p. nie zalicza się do przychodów podatkowych. Refundacja kosztów zarządzania funduszem stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p., będzie stanowić dla wspólników spółki komandytowo-akcyjnej przychód podlegający opodatkowaniu ponieważ jest zwrotem części wydatków, które na podstawie art. 15 ust. 1 stanowią dla wspólników koszty uzyskania przychodów. Przychód po stronie wspólników powstaje po spełnieniu dwóch warunków:

1.

Zatwierdzenie przez PARP wydatku jako kosztu kwalifikowanego,

2.

Otrzymaniu transzy na pokrycie wydatku względnie przeznaczeniu części premii uzyskanej przez spółkę komandytowo-akcyjną zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu.

Ponieważ dopiero spełnienie tych dwóch warunków powoduje po stronie wspólników spółki komandytowo-akcyjnej przysporzenie majątkowe w postaci refundacji 50% kosztów kwalifikowanych projektu. Brak akceptacji PARP nie daje prawa do uznania danego kosztu jako wydatku kwalifikowanego projektu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. W poddziałaniu 1.2.3 środki wsparcia finansowego przeznaczone są na wsparcie powstawania funduszy kapitału zalążkowego typu Seed Capital.Płatność dofinansowania w tym działaniu występuje w trzech transzach: płatność premii, płatności pośrednie oraz płatność końcowa.

Aby po stronie wspólników spółki komandytowo-akcyjnej powstało przysporzenie majątkowe w postaci refundacji 50% kosztów kwalifikowanych projektu muszą zostać spełnione następujące warunki:

* zatwierdzenie przez PARP wydatku jako kosztu kwalifikowanego,

* otrzymanie transzy na pokrycie wydatku względnie przeliczenie części premii uzyskanej przez spółkę komandytowo-akcyjną zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu.

Z tego względu poniesione wydatki na zakup nowo utworzonych udziałów lub akcji nie stanowią kosztów podatkowych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Otrzymane natomiast środki pomocowe w formie refundacji tych wydatków nie zalicza się do przychodów zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o p.d.o.p. Natomiast wydatki na pokrycie kosztów zarządzania funduszem, które co do zasady stanowią koszt podatkowy, zrefundowane z otrzymanej kwoty wsparcia będą stanowić przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, które powinny zostać rozliczone zgodnie z art. 5 ustawy o p.d.o.p.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl