IBPB3/423-133/07/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-133/07/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 11 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany wysokości stawki amortyzacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany wysokości stawki amortyzacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym zakresem jest pobór i uzdatnianie wody: działalność usługowa w zakresie rozprowadzania wody oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Do 2004 r. Spółka stosowała stawki amortyzacyjne wynikające z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych (załącznik do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Stawki bilansowe równe były stawkom podatkowym. W roku obrotowym 2004 dokonano obniżenia stawek amortyzacyjnych dla części środków trwałych (na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy o rachunkowości oraz art. 16i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Okresy amortyzacyjne dla celów bilansowych i podatkowych zostały wydłużone, amortyzacja bilansowa nadal równa jest amortyzacji podatkowej. Począwszy od stycznia 2008 r. Spółka planuje podwyższyć obniżone uprzednio dla części środków trwałych stawki amortyzacyjne dla celów podatkowych, tj. wrócić do ich poprzedniej wysokości, natomiast amortyzację bilansową utrzymać na obecnym poziomie i prowadzić odrębnie ewidencję bilansową i podatkową. Nowe stawki amortyzacyjne nie będą wyższe niż wynikające z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powrót do poprzedniej wysokości stawek amortyzacyjnych będzie zgodny z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem wnioskodawcy art. 16i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawek dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Ustawa nie precyzuje czy chodzi jedynie o zmniejszenie stawki amortyzacyjnej. Zdaniem Spółki użyte w przedmiotowym artykule słowo "zmiana" zgodnie z definicją słownikową oznacza zastąpienie czegoś czymś zamienianie, wymianę czegoś na coś, natomiast nie odnosi się do "kierunku" modyfikacji. Zmiana oznacza zatem również podwyższenie stawek amortyzacyjnych, a więc podatnik po uprzednim obniżeniu stawki może wrócić do jej poprzedniej wysokości począwszy od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego, byleby wysokość tak ustalonych stawek nie przekroczyła poziomu określonego w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych (wg załącznika do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl