IBPB3/423-1081/08/PP - Czy wartość wydatków na zakup usług firmy doradczej przygotowującej wniosek w celu ubiegania się o dofinansowanie z funduszy strukturalnych na cele inwestycyjne poniesiona przed oddaniem środka trwałego do użytkowania będzie podwyższać wartość początkową środka trwałego i będzie stanowić koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne - w przypadku otrzymania dotacji i w przypadku odrzucenia wniosku i nie przyznania jej?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-1081/08/PP Czy wartość wydatków na zakup usług firmy doradczej przygotowującej wniosek w celu ubiegania się o dofinansowanie z funduszy strukturalnych na cele inwestycyjne poniesiona przed oddaniem środka trwałego do użytkowania będzie podwyższać wartość początkową środka trwałego i będzie stanowić koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne - w przypadku otrzymania dotacji i w przypadku odrzucenia wniosku i nie przyznania jej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 1 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup usług doradczych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) w sytuacji gdy:

*

uzyska dotację o którą się ubiega (pierwsza część pytania) - jest nieprawidłowe,

*

nie uzyska dotacji o którą się ubiega (druga część pytania) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną głównie stawką 22%. Zajmuje się recyklingiem odpadów szklanych. W 2007 r. Spółka rozpoczęła nową inwestycję realizowaną na terenie województwa śląskiego. Dotychczas nabyła prawo wieczystego użytkowania gruntów do nieruchomości, na terenie której znajdują się budynki poprzemysłowe wymagające adaptacji i modernizacji. Wnioskodawca planuje przenieść działalność firmy na teren nowej inwestycji i stworzyć tam Centrum Recyklingu Szkła wraz z całą infrastrukturą. Niezbędna również będzie budowa nowoczesnej instalacji do przekształcenia stłuczki szklanej w celu odzysku oraz nabycia odpowiednich maszyn do pełnego funkcjonowania procesu recyklingu (ładowarki, wagi). Efektem niniejszej inwestycji będzie stworzenie nowoczesnego Centrum Recyklingu Szkła, rozszerzenie oferty Spółki o nowe usługi ściśle związane z recyklingiem i działaniami mającymi na celu zwiększenie ochrony środowiska, zwiększenie wydajności w zakresie recyklingu oraz stopnia czystości produkowanej stłuczki szklanej, zwiększenie powierzchni magazynowej dla odpadów szklanych oraz wzrost zatrudnienia w Spółce. Planowane koszty inwestycji szacuje się na kwotę 12,670 mln, która po ukończeniu będzie zaklasyfikowana jako środki trwałe Spółki.

Bieżące środki Spółki nie pozwalają na sfinansowanie ww. inwestycji, w związku z tym Spółka wystąpiła do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie części inwestycji.

Ewentualne wsparcie Wnioskodawca otrzymałby w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytetu IV "Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska" Działanie 4.6. "Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów poużytkowych lub niebezpiecznych". Otrzymana dotacja inwestycyjna miałaby charakter bezzwrotny.

Celem działania jest zwiększenie udziału odpadów poużytkowych i niebezpiecznych podlegających odzyskowi i prawidłowemu unieszkodliwianiu. W związku z powyższym cele podjętej inwestycji oraz otrzymanej dotacji są ze sobą ściśle tożsame, a także zbieżne z działalnością jednostki.

Podmiotem udzielającym wsparcia - wypłacającym środki oraz nadzorującym cały projekt (instytucją wdrażającą i pośrednicząca) będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), Instytucją Zarządzającą jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, natomiast wnioskowana dotacja zostanie przyznana ze środków Funduszu UE: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Wkład własny wynosi 70 %, natomiast do 30 % wartości inwestycji pokrywane jest ze środków Funduszu EFRR, gdzie 75 % finansowane jest z EFRR i 25 % z krajowych środków publicznych w postaci pomocy publicznej. Dofinansowanie będzie polegało na refundacji części kosztów kwalifikowanych inwestycji, zabudżetowanych we wniosku o płatność. Dotacja będzie wypłacana w formie transz po udokumentowaniu wydatku na nabycie środka trwałego i uprzednim uregulowaniu przez Spółkę zobowiązania. Spółka nadmienia, iż Instytucja wdrażająca zwróci tylko wartość netto inwestycji, kwotę VAT wynikającą z faktur Spółka będzie musiała płacić z własnych środków.

Z uwagi na wysoki stopień trudności oraz dużą pracochłonność opracowanie wniosku o udzielenie dotacji Spółka zleciła wyspecjalizowanej firmie doradczej. Zgodnie z zawartą umową należność za sporządzenie powyższego wniosku zostanie wypłacona zleceniobiorcy na podstawie dwóch faktur, z których jedna dotyczyć będzie stałej części wynagrodzenia, ustalonego niezależnie od efektu wykonanej pracy - jest to kwota ok. 3.400 zł netto.

Druga faktura zostanie wystawiona pod warunkiem otrzymania przez Spółkę dotacji w wysokości:

*

6,5 % wartości dofinansowania dla dofinansowania do 3 mln zł;

*

6,3% wartości dofinansowania dla dofinansowania powyżej 3 mln zł.

Wydatki na nabycie usług firmy doradczej nie stanowią wydatków kwalifikowanych, za poniesienie których Spółka uzyskałaby zwrot w jakiejkolwiek postaci. Gdyby Spółka nie ubiegała się o dotację, a tym samym nie korzystała z usług firmy doradczej, nie byłoby możliwe zakończenie inwestycji w planowanym czasie, w tak szerokim zakresie, a także wykorzystania pełnych sił wytwórczych jednostki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wartość wydatków na zakup usług firmy doradczej przygotowującej wniosek w celu ubiegania się o dofinansowanie z funduszy strukturalnych na cele inwestycyjne poniesiona przed oddaniem środka trwałego do użytkowania będzie podwyższać wartość początkową środka trwałego i będzie stanowić koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne - w przypadku otrzymania dotacji i w przypadku odrzucenia wniosku i nie przyznania jej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)...

Zdaniem Spółki wydatki na nabycie usług doradczych opisanych w stanie faktycznym nie stanowią kosztów kwalifikowanych, za poniesienie których uzyskałaby zwrot w jakiejkolwiek postaci z tytułu uzyskanej dotacji. W związku z tym usługi te zostaną pokryte ze środków finansowych Spółki. Natomiast dotacja będzie finansowała adaptację i modernizację, budowę i nabycie środków trwałych. Spółka korzysta z usług tej firmy aby móc wybudować Centrum Recyklingu, nowoczesnego przedsiębiorstwa zatrudniającego więcej pracowników i generującego większe obroty, a tym samym wyższe przychody do opodatkowania.

Otrzymana dotacja będzie zwolniona z przychodu (uzasadnienie stanowiska w pyt. 1) i wydatki które zostały pokryte tą dotacją nie będą kosztami uzyskania przychodu. W związku z tym w świetle podatku dochodowego zachowana jest tu zasada neutralności - czyli to co jest zwolnione nie jest opodatkowane. Natomiast usługi doradcze są związane z pozyskaniem dotacji, a nie samą dotacją. Spółka uważa, że jest to koszt w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mówiący iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Kosztami niepodatkowymi są wydatki finansowane dotacją (zasada kompensaty), a nie koszty związane pośrednio z ubieganiem się o dotację. Jednak ze względu na to, iż dotacja ta wykorzystana będzie na nabycie i budowę środka trwałego - zdaniem Spółki - powinna podwyższać wartość początkową tego środka trwałego i stanowić koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne po oddaniu tego środka trwałego do użytkowania. Na potwierdzenie tego stanowiska przywołano jeszcze art. 16 ust. 1 pkt 58 w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż koszty usług doradczych będą kosztem uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne od tego środka trwałego.

Natomiast, jeśli Spółka nie otrzymałaby dotacji (część druga pytania) to uważa, iż wydatki na usługi doradcze (w tym wypadku faktura na kwotę ok. 3.400 netto) będą kosztami uzyskania przychodu. Mimo, iż nie osiągnięto przychodu - to jednak ze strony Spółki poczyniono wszystkie czynności mające na celu ich osiągnięcie - co wyczerpuje definicję kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), określanej dalej skrótem "ustawa o p.d.o.p.", kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w tym celu, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzona działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Przepisy ww. ustawy o p.d.o.p. dokonują, jak już wspomniano, podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. W ocenie organu podatkowego do takich kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć koszty sporządzenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej bez względu na rezultat podjętych w tym celu działań.

Uznanie kosztów przygotowania i złożenia wniosku o dotację m.in. z Unii Europejskiej za koszty pośrednie oznaczać będzie, iż podlegać będą potrąceniu w dacie poniesienia, a więc w dniu, na który ujęto taki koszt w księgach rachunkowych na podstawie odpowiedniego dowodu księgowego (art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o p.d.o.p.).

Za nieprawidłowe zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż w sytuacji gdy wskutek jego działań uzyska dotację o którą zabiega, wartość wydatków na zakup usług firmy doradczej będzie podwyższać wartość początkową środka trwałego i będzie stanowić koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne. Wartość tych wydatków winna być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup usług doradczych w sytuacji gdy:

*

uzyska dotację o którą się ubiega (pierwsza część pytania) - jest nieprawidłowe,

*

nie uzyska dotacji o którą się ubiega (druga część pytania) - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl