IBPB3/423-101/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB3/423-101/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 7 lutego 2008 r.) uzupełnionym w dniu 18 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia czy ponoszone koszty sądowe, komornicze, zastępstwa procesowego i egzekucyjnego oraz przychody z tytułu ich zwrotu związane są z gospodarką zasobami mieszkaniowymi (pytanie oznaczone we wniosku nr 1):

* w odniesieniu do kosztów i przychodów związanych z lokalami mieszkalnymi - jest prawidłowe,

* w odniesieniu do kosztów i przychodów związanych z lokalami użytkowymi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie określenia czy ponoszone koszty sądowe, komornicze, zastępstwa procesowego i egzekucyjnego oraz przychody z tytułu ich zwrotu związane są z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Z uwagi na braki formalne w dniu 3 marca 2008 r. wezwano o ich uzupełnienie, co uczyniono 18 marca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, zajmuje się jedynie gospodarką zasobami mieszkaniowymi. W ramach swojej działalności kieruje wnioski do Sądu i do Komornika, w celu wyegzekwowania należności czynszowych i za media, od osób zalegających z opłatami. Związane to jest z ponoszeniem opłat takich jak: wpis do sprawy, opłata za pełnomocnictwo, koszt klauzuli wykonalności czy opłata komornicza. Spółdzielnię reprezentuje Radca Prawny, na rzecz którego w wyroku zasądzane są koszty zastępstwa procesowego, a w zajęciu komorniczym koszty zastępstwa egzekucyjnego. Spółdzielnia powyższe koszty zarachowuje jako pozostałe koszty operacyjne, a wpływ z tytułu ich zwrotu przez dłużników, jako pozostałe przychody operacyjne. Kwoty należne Radcy Prawnemu wypłacane są mu po wyegzekwowaniu w pełnej wysokości od dłużników.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy opłaty sądowe i komornicze ponoszone przez Spółdzielnię, w przypadku dochodzenia należności czynszowych i za media na drodze postępowania sądowego i komorniczego oraz przychody stanowiące zwrot poniesionych kosztów, podlegają ustawie jako koszty i przychody podatkowe czy też jako związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi będą zwolnione. Jak zakwalifikować kwoty należne Radcy Prawnemu, skoro Spółdzielnia tylko pośredniczy w ich wypłacie... (pytania oznaczone we wniosku nr 1)

Ponieważ celem statutowym Spółdzielni nie jest egzekucja wierzytelności, więc działania mające na celu wyegzekwowanie kwot należnych z tytułu zaległości czynszowych i za media nie powinny być traktowane jako działalność podatkowa. Spółdzielnia uważa, że są to działania mające na celu zabezpieczenie należności ściśle związanych z działalnością zwolnioną, wobec tego opłaty sądowe i komornicze ponoszone przez Spółdzielnię jak i ich zwrot przez dłużników powinny być zaliczane do pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych zwolnionych z podatku.Koszty zastępstwa procesowego i egzekucyjnego zarachowane jako należne radcy prawnemu wypłacane są mu w pełnej wysokości, powinny więc być według nas obojętne podatkowo.

Na tle przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Do zasobów tych należą zatem, oprócz lokali mieszkalnych, także tego rodzaju pomieszczenia jak np. garaże, strychy, sutereny.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynsze) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku należy stwierdzić, że ponoszone przez Spółdzielnię koszty sądowe, komornicze, zastępstwa procesowego i egzekucyjnego oraz przychody z tytułu ich zwrotu wnoszone przez właścicieli lokali mieszkalnych związane są z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Dochód osiągnięty z tego tytułu jest związany ze źródłem jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi, jest pochodną należnego a niezapłaconego w terminie czynszu. Stąd też może być objęty zwolnieniem, wynikającym z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (po spełnieniu ustawowego warunku przeznaczenia).

Natomiast brak jest podstaw do uznania kosztów sądowych, komorniczych, zastępstwa procesowego i egzekucyjnego oraz przychodów z tytułu ich zwrotu wnoszonych przez właścicieli lokali użytkowych jako związanych z gospodarką zasobami mieszkalnymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl