IBPB2/436-77/08/MZ (KAN-3657/04/08) - Czy łącznie przeniesienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu PCC?
Pismo z dnia 10 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/436-77/08/MZ (KAN-3657/04/08) Czy łącznie przeniesienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu PCC?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S..., przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 10 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia i przeniesienia prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia i przeniesienia prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca dokona w formie aktu notarialnego ustanowienia odrębnej własności lokalu (w budynku stanowiącym zasoby mieszkaniowe wnioskodawcy) i przeniesienia tak ustanowionego prawa na rzecz osoby fizycznej. Przeniesienie prawa nie jest możliwe bez jego ustanowienia, jednak nie ustanawia się prawa odrębnej własności dla samego ustanowienia, lecz zawsze w celu zadysponowania tym prawem - przeniesienia własności.
Wnioskodawca stwierdza, że czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu i przeniesienia tego prawa są ze sobą nierozerwalne.
Dla skuteczności przeniesienia prawa musi zostać ono ustanowione. Wnioskodawca jako podmiot będący stroną ewentualnych czynności cywilnoprawnych ustanowienia i przeniesienia odrębnej własności lokalu na zasadzie solidarności może (w razie wystąpienia obowiązku podatkowego od tych czynności w podatku od czynności cywilnoprawnych) być podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy łącznie dokonane czynności ustanowienia i przeniesienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Zdaniem wnioskodawcy, opisane czynności ustanowienia i przeniesienia prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Co prawda w przeniesieniu własności występują dwa najistotniejsze elementy stosunku zobowiązaniowego sprzedaży: przeniesienie prawa własności i cena (zapłata) za to przeniesienie (art. 555 w związku z art. 535 Kodeksu cywilnego), ale jednoczesna konieczność w ustanowieniu prawa w celu przeniesienia go na osobę fizyczną (wnioskodawcy, do którego należy własność zasobów mieszkaniowych ogółem, prawo odrębnej własności lokalu nie jest do niczego potrzebne) powoduje, że wskazane łącznie obie czynności ustanowienia i przeniesienia wykraczają poza treść normatywną umów sprzedaży wynikającą z art. 535 i nast. Kodeksu cywilnego. Potwierdza to również regulacja rozdziału 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, będąca przepisami szczególnymi (lex specialis) w stosunku do unormowań Kodeksu cywilnego (lex generali).
Według wnioskodawcy, jeżeli z powyższych argumentów wynika, że ustanowienie i przeniesienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego nie jest dokładnie tym samym co jego sprzedaż, to nie można zrównywać go ze sprzedażą, zatem nie jest to sytuacja wskazana w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, bo nie można przepisów o obowiązku podatkowym stosować rozszerzająco. Wśród zwolnień określonych w art. 9 tej ustawy brak jest ww. czynności, ale nie jest to logiczne jeśli przyjąć, że nie stosuje się do nich w ogóle tej ustawy. W przekonaniu wnioskodawcy czynności te nie rodzą obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
umowy pożyczki,
umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
umowy dożywocia,
umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
ustanowienie hipoteki,
ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
umowy depozytu nieprawidłowego,
umowy spółki (akty założycielskie).
Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).
Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób, to dla oceny czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.
Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych przewiduje zwolnienia od tego podatku w zakresie przeniesienia własności nieruchomości. Zwolnienia przewidziane w art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, są zwolnieniami przedmiotowymi, nie wymieniają jednak ustanowienia i przeniesienia prawa do odrębnej własności lokalu mieszkalnego.
Zasady zawierania umów ustanowienia oraz przeniesienia odrębnej własności lokali określają przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), w szczególności art. 12 ust. 1 stanowiący, że na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:
spłaty przypadającej na jego lokal części kosztów budowy będących zobowiązaniami spółdzielni, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego wraz z odsetkami z zastrzeżeniem pkt 2;
spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na jego lokal, o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków;
spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.
Zgodnie z art. 12 ust. 11 ww. ustawy umowę przeniesienia własności spółdzielnia zawiera w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku przez osobę uprawnioną, chyba że nieruchomość posiada nieuregulowany stan prawny w rozumieniu art. 113 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) lub spółdzielni nie przysługuje prawo własności lub użytkowania wieczystego gruntu, na którym wybudowała sama budynek lub wybudowali go jej poprzednicy.
Stosownie do art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych przedmiotem działalności spółdzielni może być budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych. Z art. 18 tej ustawy wynika, że spółdzielnia zawierając umowę z członkiem spółdzielni ubiegającym się o ustanowienie odrębnej własności lokalu, zawiera umowę o budowę lokalu. Umowa ta, zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności, powinna zobowiązywać strony do zawarcia, po wybudowaniu lokalu, umowy o ustanowienie odrębnej własności lokalu. Ustanowienie odrębnej własności lokalu następuje po wniesieniu wkładu budowlanego według zasad określonych w statucie i w umowie.
W świetle powyższego, jeżeli ustanowienie i przeniesienie własności lokali następuje na zasadach określonych w ww. ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, to umowa ustanowienia i przeniesienia prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego nie będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Umowa taka nie jest bowiem umową sprzedaży ani inną umową wymienioną w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W związku z tym, jako niewymieniona w zamkniętym katalogu art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.