IBPB2/436-71/07/HS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/436-71/07/HS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 grudnia 2007 r.) uzupełnionym dnia 18 marca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania odpłatnego przejęcia praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania odpłatnego przejęcia praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych.Z uwagi na fakt, iż wniosek zawierał braki formalne, pismem z dnia 3 marca 2008 r. Znak: IBPP1/443-567/07/EA, IBPB2/436-71/07/HS wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano dnia 18 marca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej prowadzi swoją działalność od 31 grudnia 1998 r. Przedmiotem działalności jest, zgodnie ze statutem, udzielanie świadczeń zdrowotnych w tym: w zakresie Stacji Dializ i Poradni Nefrologicznej, prowadzenie oświaty zdrowotnej w zakresie promocji zdrowia oraz organizowanie w ustalonym zakresie opieki medycznej w sytuacjach awaryjnych i klęsk żywiołowych.SP ZOZ nie pobiera wynagrodzenia od dializowanych pacjentów, a należności wynikające z prowadzonej dializoterapii finansowane są na podstawie podpisanego kontraktu z Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia. W ramach reorganizacji oddziałów szpitalnych dokonano wydzielenia Stacji Dializ i Poradni Nefrologicznej i na podstawie umowy o świadczenie usług zdrowotnych z zakresu hemodializ i opieki specjalistycznej poprzez Poradnię Nefrologiczną wnioskodawca przekazał na rzecz firmy G.H.P. Sp. z o.o. prawa i obowiązki w tym zakresie wynikające z umów OW NFZ. Dla potrzeb zrealizowania obowiązków wynikających ze scedowanych umów z NFZ SP wnioskodawca wydzierżawił pomieszczenia istniejącej Stacji Dializ, jak również ruchomości (aparaturę medyczną oraz podstawowe wyposażenie stacji). W ramach przedmiotowej umowy Spółka G. zobowiązała się również do przejęcia pracowników Stacji Dializ w trybie art. 23 Kodeksu pracy. Zgodnie z zawartą umową w zamian za przejęcie praw do świadczenia usług medycznych - dializoterapii i poradni nefrologicznej Spółka G. zobowiązała się do zapłaty określonej kwoty na rzecz wnioskodawcy pod warunkiem uzyskania zgody NFZ na przejecie praw i obowiązków do kontraktu.

Przejęcie praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych (według PKWiU nr 85) w zakresie dializoterapii i poradni nefrologicznej dotyczyło umów o udzielanie świadczeń odrębnie kontraktowanych w zakresie hemodializoterapii oraz w rodzaju ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne w zakresie poradni nefrologicznej - zawartych przez wnioskodawcę z OW NFZ.Dyrektor OW NFZ pismem z dnia 23 października 2007 r. działając zgodnie z art. 155 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.) wyraził zgodę na przeniesienie praw i obowiązków z ww. umów na rzecz spółki G. Z dniem 1 listopada 2007 r. firma G. przejęła prawa do ww. umów na okres od dnia 1 listopada 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. Po tym okresie z uwagi na zakończenie działalności w zakresie dializoterapii i poradni nefrologicznej przez wnioskodawcę zgodnie z uchwałą Rady Powiatu w zakresie prowadzenia Stacji Dializ i Poradni Nefrologicznej dalsze udzielanie świadczeń zdrowotnych będzie prowadzone przez Spółkę G. Zgodnie z § 5 ust. 1 umowy z dnia 10 sierpnia 2007 r. na udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu hemodializoterapii i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej - poradnia nefrologiczna, zawartej pomiędzy wnioskodawcą a G.H.P. Sp. z o.o., Spółka G. zobowiązana była do zapłaty określonej kwoty z tytułu przejęcia praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych w zakresie dializoterapii i poradni nefrologicznej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy w przypadku zwolnienia od podatku VAT, czynność odpłatnego przejęcia praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych podlegałyby podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem wnioskodawcy czynność prawna odpłatnego przejęcia praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych (wg PKWiU nr 85) nie podlega podatkowi na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, a to z uwagi na wyłączenie tej czynności jako części usługi zdrowotnej i zwolnienia jej zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Będące przedmiotem odpłatnego przekazania prawo do świadczenia usług zdrowotnych należy traktować jako prawo majątkowe, które co do zasady w świetle powołanego powyżej przepisu podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 1%, a stosownie do art. 4 pkt 1 obowiązek podatkowy spoczywa na kupującym.

Jednakże należy zwrócić uwagę na fakt, iż na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy od czynności cywilnoprawnych nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach, umowy spółki i jej zmiany, umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych. Z treści cytowanego przepisu wynika zatem, że samo bycie podatnikiem od towarów i usług przez jedną ze stron czynności nie wystarczy aby dana czynność zawarta przez podatnika tego podatku korzystała z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W każdym przypadku należy badać czy z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jedna ze stron jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z podatku tego jest zwolniona.

A zatem odnosząc się do stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku, że czynność cywilnoprawna odpłatnego przejęcia praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych (wg PKWiU nr 85) nie podlega podatkowi na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych z uwagi na wyłączenie tej czynności jako części usługi zdrowotnej i zwolnienia jej zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe o ile czynność cywilnoprawna jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona. Czynność ta może korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłącznie na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a nie jak wskazuje wnioskodawca na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jeżeli zatem poczynione przez wnioskodawcę ustalenia w zakresie podatku od towarów i usług są prawidłowe i czynność odpłatnego przejęcia praw i obowiązków do świadczenia usług zdrowotnych podlega istotnie zwolnieniu z podatku od towarów i usług, to stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przestawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl