IBPB2/436-47/08/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/436-47/08/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Diecezji przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 28 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie nabytej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie nabytej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Diecezja jako kościelna osoba prawna otrzymała aktem notarialnym w formie darowizny nieruchomość. Na bazie tego majątku utworzono w grudniu 2004 r. wewnętrzną jednostkę organizacyjną. Celem działania tej Jednostki jest m.in. rozwijanie kultu religijnego, działalność kulturalna i oświatowo-wychowawcza. W listopadzie 2005 r. Diecezja dokupiła dla potrzeb tej Jednostki kolejna działkę od osób fizycznych oświadczając, iż nabywanej działki nie przeznacza na prowadzenie działalności gospodarczej. W związku z tym nie pobrano podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Czy niepobrany podatek od czynności cywilnoprawnych dotyczący umowy zakupu nieruchomości od osób fizycznych stanie się wymagany z chwilą, gdy ta działka wchodząca w skład wewnętrznej Jednostki utworzonej przez Diecezję będzie służyła do prowadzenia działalności gospodarczej, a dochody z tej działalności będą w całości przeznaczane na potrzeby tej jednostki i realizację jej zadań.

Zdaniem wnioskodawcy podatek od czynności cywilnoprawnych nie powinien stać się wymagalny, gdyż niezależnie czy dana nieruchomość jest, czy nie jest przeznaczona do działalności gospodarczej powinna być zwolniona od podatku. Zwolnienie to wynika z faktu, iż kupującym jest osoba prawna kościelna a otrzymane dochody w całości są przeznaczone na cele określone w art. 55 ust. 3 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 450 z późn. zm.) jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie dotyczącym czynności cywilnoprawnych opodatkowanych w ustawie, rozumie się przez to przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.) nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy i prawa nie przeznaczone do działalności gospodarczej,

2.

sprowadzane z zagranicy maszyny, urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.

W związku z powyższym podatek od czynności cywilnoprawnych, który nie został pobrany przy zakupie nieruchomości dla potrzeb wewnętrznej jednostki utworzonej przez diecezję nie stanie się wymagalny z chwilą gdy ta działka zmieni swe przeznaczenie i będzie służyła do prowadzenia działalności gospodarczej przez wewnętrzną Jednostkę. Wynika to z faktu, iż w momencie powstania obowiązku podatkowego, tj. w momencie podpisania aktu notarialnego przy zakupie działki, zostały spełnione przez Diecezję przesłanki z art. 55 ust. 6 ww. ustawy i w przedmiotowej sprawie zastosowano zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych. Późniejsza zmiana przeznaczenia nieruchomości nie skutkuje bowiem utratą prawa do zwolnienia o ile pierwotnie w chwili nabycia nieruchomości spełnione zostały przesłanki z art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej

Tym samym bez znaczenia dla powstania obowiązku podatkowego pozostaje argumentacja wnioskodawcy, iż wszystkie dochody jakie zostaną osiągnięte przez tą jednostkę będą w całości przeznaczane na potrzeby tej jednostki związane z realizacją jej celów działania, gdyż nie mają one zastosowania w rozpatrywanym zakresie podatkowym.

Zatem stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl