IBPB2/436-45/07/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/436-45/07/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP - u 22 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie podatku od ustanowionej służebności naliczonego od całej wartości nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2007 r. wpłynął ww. wniosek do Izby Skarbowej w Katowicach Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie podatku od ustanowionej służebności naliczonego od całej wartości nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W lipcu 2007 r. sporządzono akt notarialny, na mocy którego wnioskodawca zrzekł się na rzecz swojego brata 1/3 części będącej jego własnością nieruchomości. W skład tej nieruchomości wchodziły: sad oraz użytki rolne zabudowane (budynek mieszkalny składający się z trzech pokoi, kuchni oraz łazienki). Brat wnioskodawcy jako jedyny właściciel ww. nieruchomości na mocy tego samego aktu notarialnego przekazał w formie darowizny przedmiotową nieruchomość swojemu synowi. Bratanek wnioskodawcy, zważając na fakt, iż wnioskodawca od kilkudziesięciu lat zamieszkuje w budynku na darowanej nieruchomości, ustanowił na jego rzecz dożywotnią służebność polegającą na prawie do korzystania z jednego pokoju oraz wspólnej kuchni i łazienki. Ponadto ustalono wartość tej służebności na kwotę 500,00 złotych, co według obowiązujących przepisów po skapitalizowaniu daje kwotę 5000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należny podatek od służebności będzie naliczony od całości wartości nieruchomości oraz budynku.

Wnioskodawca uważa, że skoro uzyskał prawo do korzystania jedynie z jednego pokoju oraz prawo do wspólnego korzystania z łazienki i kuchni powinien zapłacić podatek od tej właśnie wartości (ustalonej wspólnie z właścicielem). Naliczenie podatku od całej wartości nieruchomości jest wg wnioskodawcy bezzasadne ponieważ w skład działki wchodzą m.in. garaż, piwnica, inne pokoje oraz przyległy do budynku sad, z którego nie będzie korzystał. Ponadto wyliczona wartość ewentualnego podatku od całej wartości nieruchomości daje kwotę, która znacząco przekracza możliwości finansowe wnioskodawcy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Mając na uwadze przepis art. 1 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.), zgodnie z którymi podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie rzeczy lub praw majątkowych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem m.in. nieodpłatnej służebności należy stwierdzić, że nabycie prawa nieodpłatnej służebności jest obciążeniem nieruchomości na rzecz osoby fizycznej i ma charakter osobisty, czyli podmiotowy. Nabycie zatem takiej służebności przez osobę fizyczną powoduje konsekwencje w zakresie opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Według art. 5 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

W świetle art. 13 ww. ustawy wartość świadczeń powtarzających się przyjmuje się do podstawy opodatkowania w wysokości rocznego świadczenia pomnożonego:

* w razie ustanowienia świadczeń na czas określony co do liczby lat lub ich części - przez liczbę lat lub ich części;

* w pozostałych przypadkach, w tym w razie ustanowienia świadczeń na czas nieokreślony - przez 10 lat.

Przepisy te stosuje się odpowiednio do obliczenia wartości prawa użytkowania i służebności. Roczną wartość użytkowania i służebności ustala się w wysokości 4% wartości rzeczy oddanej w użytkowanie lub obciążonej służebnością.

Zgodnie z cytowanym przepisem ustawy roczną wartość służebności ustala się w wysokości 4% rzeczy obciążonej służebnością i mnoży się w razie ustanowienia świadczeń na czas określony co do liczby lat, przez liczbę lat (np. mnożymy przez 5, w przypadku gdy służebność ustanowiona jest na okres 5 lat), a gdy świadczenie ustanowione jest na czas nieokreślony przez 10 lat. Jednocześnie należy stwierdzić, że na sposób obliczenia wartości służebności nie ma wpływu zakres i sposób wykonywania służebności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że służebność została ustanowiona na nieruchomość czyli wartość służebności oblicza się od wartości nieruchomości obciążonej służebnością czyli całej nieruchomości. Fakt, że zakres służebności obejmuje korzystanie z jednego pokoju, kuchni i łazienki nie ma wpływu na sposób obliczania wartości służebności. Ten pokój, kuchnia i łazienka nie stanowią bowiem odrębnej nieruchomości, którą obciążałaby służebność. Służebność obciąża więc całą nieruchomość.

Reasumując, stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe, gdyż wartość służebności jest liczona od całości nieruchomości, która została obciążona służebnością a nie jak twierdzi podatnik tylko od części, którą on użytkuje (jeden pokój z dostępem do kuchni i łazienki).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl