IBPB2/436-4/07/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/436-4/07/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko S. F. Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2007 r. uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku w podatku od czynności cywilnoprawnych od umów pożyczki zawieranych przez podmiot prowadzący działalność spełniającą przesłanki usług pośrednictwa finansowego, zwolnionych od podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku w podatku od czynności cywilnoprawnych od umów pożyczki zawieranych przez podmiot prowadzący działalność spełniającą przesłanki usług pośrednictwa finansowego, zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu pożyczek oraz innych form finansowania wytypowanej grupie podmiotów gospodarczych. Zdaniem Spółki działalność ta odpowiada klasyfikacji w PKWiU 65.2 - pośrednictwo finansowe. Celem działalności ma być zoptymalizowanie zarządzania środkami finansowymi w określonej grupie spółek. Potrzeba taka wynika z faktu, że w tej grupie spółek występuje bardzo często sytuacja, w której część podmiotów z grupy dysponuje chwilowo wolnymi środkami finansowymi, inne zaś potrzebują okresowego finansowania. Spółka będzie zatem udzielać pożyczek na rzecz podmiotów z wytypowanej grupy, potrzebujących środków finansowych. Środki potrzebne do udzielania pożyczek wnioskodawca będzie pozyskiwał poprzez emisję własnych obligacji, bonów oraz innych dłużnych papierów wartościowych, zaciąganie pożyczek od podmiotów z wytypowanej grupy spółek dysponujących nadwyżkami środków finansowych, a także kredytów bankowych oraz w ograniczonym zakresie z kapitału własnego i wypracowanego z tej działalności zysku. Ponadto Spółka w zależności od potrzeb będzie również obejmowała dłużne papiery wartościowe (obligacje lub krótkoterminowe papiery dłużne) emitowane przez podmiot z wytypowanej grupy potrzebującej środków finansowych. Spółka będzie udzielała tych pożyczek w sposób częstotliwy i powtarzalny, będzie to stanowić jej statutową działalność oraz główne źródło przychodów.

W związku z powyższym w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zadano następujące pytanie.

Jeżeli opisana wyżej działalność korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT jako usługa pośrednictwa finansowego to czy z tego tytułu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem wnioskodawcy opisana wyżej działalność spełnia przesłanki do uznania jej za usługę pośrednictwa finansowego korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, z czym według Spółki związane jest niepodleganie w tym zakresie podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Umowy pożyczki, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. poz. 68, poz. 450),Jednakże w art. 2 tej ustawy, zostały określone przypadki czynności i umów, wyłączonych z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

I tak zgodnie z art. 2 pkt 4 tej ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a.

opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

b.

zwolniona z podatku od towarów i usług z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umowy spółki i jej zmiany,

* umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

W świetle powyższego przepisu czynność cywilnoprawna nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych jeżeli zostaną spełnione warunki w nim zawarte.

Wobec tego, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności cywilnoprawnej jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona z tego podatku (z wyjątkami przewidzianymi w przepisach), to czynność ta nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Oznacza to, że jeżeli wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował działalność jaką zamierza podjąć w przyszłości do kategorii usług pośrednictwa finansowego i jeśli usługi te podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to zgodnie z powołanym przepisem zawierane umowy pożyczek nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zatem stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku z dnia 19 lipca 2007 r.uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2007 r. jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl