IBPB2/436-27/08/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/436-27/08/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 lutego 2008 r.) uzupełnionego w dniu 29 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zachowania ulgi wynikającej z art. 16 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 29 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zachowania ulgi wynikającej z art. 16.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 27 lutego 2004 r. rodzice wnioskodawczyni zakupili lokal mieszkalny a następnie darowali jej na podstawie aktu notarialnego w dniu 5 lipca 2005 r. W dniu otrzymania darowizny wnioskodawczyni spełniała przesłanki konieczne do skorzystania z ulgi wymienionej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w związku z czym złożyła stosowne oświadczenie. Wnioskodawczyni ww. lokal sprzedała w dniu 28 grudnia 2006 r. a całość środków pieniężnych przeznaczyła na zakup domu od developera na podstawie umowy na budowę domu. Umowę na budowę domu wnioskodawczyni podpisała jeszcze przed sprzedażą darowanego mieszkania. Różnica środków między ceną zakupu domu a sprzedażą lokalu mieszkalnego pochodziła z kredytu bankowego. W ciągu 14 dni od daty sprzedaży mieszkania wnioskodawczyni zawiadomiła właściwy urząd skarbowy o zaistniałym fakcie. Podpisanie aktu notarialnego z developerem potwierdzającego przeniesienie na wnioskodawczynię własności domu nastąpiło 31 sierpnia 2007 r., z opóźnieniem w stosunku do zapisów umowy na budowę domu z winy wykonawcy, a pierwotny termin przewidywany był na 30 czerwca 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze sprzedażą mieszkania otrzymanego w darowiźnie wnioskodawczyni przysługuje nadal ulga z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zdaniem wnioskodawczyni w związku z przekazaniem całości kwoty pochodzącej ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania na zakup domu od developera przysługuje jej nadal możliwość skorzystania z ulgi z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Z uwagi na fakt nabycia własności sprzedawanego mieszkania przed nowelizacją ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) dokonanej ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. zmieniającą ustawę o podatku od spadków i darowizn z dniem 1 stycznia 2007 r., w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn sprzed powyższej nowelizacji. Stosownie zatem do art. 16 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym w drodze spadku lub darowizny - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. Ulga ta może być zastosowana, zgodnie z ust. 1 tego artykułu, w przypadku nabycia:

* w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,

* w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,

* w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy.

Natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, ulga przysługuje nabywcom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

* są obywatelami polskimi lub mają miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy,

* nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego,

* nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu,

* będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:

* od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,

* od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

Wnioskodawczyni korzystała z ulgi w podatku od darowizn, ponieważ jak wskazała w treści wniosku na dzień zawarcia umowy darowizny spełniła warunki określone w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nabyty w dniu 27 lutego 2004 r. lokal mieszkalny wnioskodawczyni sprzedała w dniu 28 grudnia 2006 r., a więc przed upływem 5 lat, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 7 powyższej ustawy nie stanowi jednak podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia. Przy czym obie przesłanki muszą wystąpić łącznie.

W świetle przytoczonego wyżej art. 16 ust. 7 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., podstawą uzasadniającą zbycie lokalu może być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika, która powoduje konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania. "Konieczność" w rozumieniu art. 16 tejże ustawy winna mieć charakter imperatywny, wskazujący na sytuację wyjątkową, gdy chodzi o kwalifikowaną potrzebę takiej zmiany. Za przesłankę uzasadniającą zbycie lokalu mieszkalnego w świetle omawianej ustawy uznać należy m.in. trudne warunki materialne podatnika w sytuacji, gdy przeznaczył on środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży mieszkania na zakup lokalu o mniejszej powierzchni i z mniejszym czynszem, w wyniku czego nastąpiła poprawa położenia materialnego podatnika. Okolicznością uzasadniającą konieczność zmiany warunków mieszkaniowych jest też stan zdrowia, jeśli w sposób oczywisty utrudnia lub uniemożliwia realizację potrzeb mieszkaniowych w lokalu nabytym w drodze darowizny. Za okoliczność taką można wreszcie uznać potrzebę powiększenia powierzchni mieszkaniowej spowodowaną zmianą sytuacji rodzinnej. Nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia lokalu darowanego to druga przesłanka konieczna do zachowania ulgi wynikającą z art. 16 ust. 7 ww. ustawy.

W świetle powyższego fakt, iż środki pieniężne jakie wnioskodawczyni otrzymała i przeznaczyła w całości na zakup domu u developera nie przesądza o spełnieniu przesłanki dotyczącej zmiany warunków mieszkaniowych. Nawet gdyby uznać, iż zostaje zachowana ww. przesłanka, przy czym w przedmiotowym wniosku brak jest dostatecznej informacji aby móc o takiej ocenie przesądzać, należy zauważyć, że musiałby być spełniony drugi warunek czyli nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu winno nastąpić nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.

W świetle art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa obowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły. Według przepisu art. 158 Kodeksu cywilnego umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

Opóźnienie budowy domu, na które wskazuje wnioskodawczyni, bez względu na to czy nastąpiło z winy developera czy też nie, nie zmienia faktu, że do przeniesienia prawa własności domu doszło dopiero 31 sierpnia 2007 r. Należy zaznaczyć, iż niezależnie od zaistniałych opóźnień, nawet gdyby podpisanie aktu notarialnego przenoszącego prawo własności do nowo wybudowanego domu nastąpiło 30 czerwca 2007 r. zgodnie z pierwotnymi uzgodnieniami, to i tak 6 miesięczny termin do nabycia nieruchomości nie został zachowany. Termin ten w świetle powołanej ustawy o podatku od spadków i darowizn upłynąłby 28 czerwca 2007 r.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie może się zgodzić ze stanowiskiem wnioskodawczyni, iż w związku z faktem przekazania całości kwoty środków pieniężnych otrzymanych ze sprzedaży przedmiotowego mieszkania na zakup nowego domu zostanie zachowana ulga wynikająca z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Z uwagi na fakt niedotrzymania 6 miesięcznego terminu do nabycia innej nieruchomości wnioskodawczyni utraciła prawo do ulgi, o której mowa powyżej.

O zachowaniu prawa do przedmiotowej ulgi nie decyduje bowiem samo nabycie innego mieszkania bądź domu, lecz okoliczność czy nabycie to nastąpiło w określonym ustawą o podatku od spadków i darowizn terminie.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów, należy zauważyć że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawiony stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl