IBPB2/436-106/10/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/436-106/10/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu do Organu - 5 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie określenia podstawy opodatkowania z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 25 czerwca 2010 r. Znak: IBPB II/1/436-106/10/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 6 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Udziałowcy wnioskodawcy, będącego Spółką z o.o., w miesiącu wrześniu 2009 r. podjęli uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego o kwotę 19 000 zł w drodze ustanowienia nowych dziewiętnastu udziałów, równych i niepodzielnych po 1000 zł każdy. Dwaj wspólnicy Spółki objęli po jednym udziale o wartości 1000 zł za cenę wyższą od wartości nominalnej i każdy z nich pokrył udział wkładem pieniężnym stanowiącym równowartość 900.000 EURO, przeliczonym według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z dnia 9 września 2009 r. Nadwyżkę ponad 1000 zł przelano do kapitału zapasowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca postąpił prawidłowo opłacając podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy spółki od kwoty 19 000 zł, a nie od kwoty wniesionej i przekazanej na kapitał zapasowy i zakładowy; kwota przekazana na kapitał zapasowy przekracza 8.000.000 zł.

Zdaniem wnioskodawcy, postąpił on prawidłowo ponieważ w art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stwierdza się, że przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego podstawę opodatkowania stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Za zmianę umowy spółki według art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy uważa się przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty. Podwyższenie kapitału zakładowego oznacza powiększenie środków kapitałowych spółki (bez względu na wybór formy), a fakt ten uważa się za zmianę umowy spółki w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się:

a.

rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b.

siedziba tej spółki - jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania stanowi przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego - wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy, a zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 tej ustawy stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5%. Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że we wrześniu 2009 r. udziałowcy wnioskodawcy podjęli uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego o kwotę 19 000 zł w drodze ustanowienia nowych 19 udziałów, równych i niepodzielnych po 1000 zł każdy. Dwaj wspólnicy Spółki objęli po jednym udziale o wartości 1000 zł za cenę wyższą od wartości nominalnej i każdy z nich pokrył udział wkładem pieniężnym stanowiącym równowartość 900.000 EURO, przeliczonym według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z dnia 9 września 2009 r. Nadwyżkę ponad 1000 zł przelano do kapitału zapasowego. Wnioskodawca uiścił podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy spółki od kwoty 19 000 zł. tj. od wartości o którą podwyższono kapitał zakładowy Spółki.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega tylko podwyższenie kapitału zakładowego, natomiast nie są opodatkowane wkłady powodujące podwyższenie kapitału zapasowego. A zatem, podstawę opodatkowania powyższym podatkiem stanowiła wartość, o którą został podwyższony kapitał zakładowy. Natomiast nadwyżka (tzw. agio) przekazana na kapitał zapasowy nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec tego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl