IBPB2/4160-4/08/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/4160-4/08/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W związku ze skargą z dnia 9 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 14 lutego 2008 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 3 grudnia 2007 r. Znak IBPB2/415-122/07/JG w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego doręczoną w dniu 10 grudnia 2007 r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 3 grudnia 2007 r. Znak: IBPB2/415-122/07/JG, uznając stanowisko wnioskodawczyni za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał na wniosek Pani (data wpływu do tut. BKIP dnia 4 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 3 grudnia 2007 r. Znak IBPB2/415-122/07/JG, stwierdzając nieprawidłowość zajętego przez wnioskodawczynię stanowiska.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (bez daty, który wpłynął do tut. BKIP 4 września 2007 r.) przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 13 marca 2007 r. wnioskodawczyni wykupiła od Spółdzielni mieszkanie spółdzielcze i otrzymała spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W ww. lokalu była zameldowana od 1984 r. tj. od urodzenia. W dniu 21 marca 2007 r. dokonała sprzedaży przedmiotowego mieszkania. Pomimo, iż z uzyskanych od urzędu skarbowego informacji wynikało, że nie przysługuje jej prawo do skorzystania tzw. ulgi meldunkowej, wnioskodawczyni zdecydowała się złożyć oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania, co też uczyniła z jednodniowym uchybieniem terminu.

Zdaniem wnioskodawczyni z uwagi, iż w przedmiotowym mieszkaniu była zameldowana od 1984 r. czyli ponad 22 lata może skorzystać z ulgi meldunkowej pomimo, iż stosowne oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia złożyła 1 dzień po terminie, co nie wynikało z jej winy (w błąd wprowadził ją w dniu 21 marca 2007 r. urzędnik skarbowy).

W dniu 3 grudnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów wydał indywidualną interpretację Znak: IBPB2/415-122/07/JG uznając, że stanowisko wnioskodawczyni w kwestii skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jest nieprawidłowe i stwierdził, że wprowadzający tzw. ulgę meldunkową ma moc obowiązującą od 1 stycznia 2007 r., co oznacza, iż dwunastomiesięczny okres zameldowania na pobyt stały, o którym mowa w powyższym przepisie, może być liczony najwcześniej od dnia nabycia nieruchomości lub praw i nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 2007 r. Skoro wnioskodawczyni spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego nabyła w dniu 13 marca 2007 r. a zbyła go w dniu 21 marca 2007 r., to nie było możliwe dochowanie warunku zameldowania w nim na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia.

Nie zgadzając się ze stanowiskiem zawartym w tej interpretacji Pani pismem z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 20 grudnia 2007 r.) wezwała do usunięcia naruszenia prawa wnosząc o zmianę indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 3 grudnia 2007 r. Znak: IBPB2/415-122/07/JG i wydanie interpretacji przepisów podatkowych, w myśl której zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 lit. c) w związku z art. 21 ust. 21 i 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje podatnikowi, który był zameldowany w zbywanym lokalu mieszkalnym na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Wskazała, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wskazana tylko jedna data, która powinna być brana pod uwagę przy liczeniu 12 miesięcznego okresu zameldowania podatnika tj. data zbycia nieruchomości. W zbywanym mieszkaniu była zameldowana 23 lata od daty jej zbycia, co oznacza, iż zachowała warunek zameldowania w zbywanym lokalu mieszkalnym przez okres 12 miesięczny.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa ujętej w piśmie z dnia 18 stycznia 2008 r. Znak: IBPB2/415W-6/07/JG Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji z dnia 3 grudnia 2007 r. Znak: IBPB2/415-122/07/JG.

Pismem z dnia 9 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 14 lutego 2008 r.) wniesiono skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na ww. indywidualną interpretację z dnia 3 grudnia 2007 r. Znak: IBPB2/415-122/07/JG.

Skarżąca ponownie przedstawiła stan faktyczny sprawy który w jej ocenie w pełni potwierdza prawo do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej. Wobec powyższego wniosła o zmianę zaskarżonej interpretacji indywidualnej poprzez uznanie, iż w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje jej prawo do skorzystania z tej ulgi.

W odpowiedzi na skargę Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając z upoważnienia Ministra Finansów podtrzymał swoje stanowisko, stwierdzając ponownie, że stanowisko wnioskodawczyni zawarte we wniosku z dnia 4 września 2007 r. jest nieprawidłowe, ale z innych przyczyn niż przedstawiono w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 3 grudnia 2007 r. Znak: IBPB2/415-122/07/JG w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku tj. tzw. ulgi meldunkowej Minister Finansów wydał dwa istotne akty prawne, a mianowicie:

* w trybie przewidzianym w art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w dniu 19 lutego 2008 r. interpretację ogólną oznaczoną Nr DD2/033/0557/SKT/071/1682,

* rozporządzenie z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 59, poz. 361).

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Mając na względzie powyższe Dyrektor Izby w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów rozpatrując ponownie przedmiotową skargę z dnia 9 lutego 2008 r. wniesioną przez Panią uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko skarżącej przedstawione w ww. wniosku bez daty, który wpłynął do tut. BKIP 4 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

1.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

2.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

3.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane - w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r., a więc mają zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Stosownie do art. 30e. ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

1.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

2.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

3.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są natomiast stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W odniesieniu do osób, które uzyskały tego rodzaju przychody w 2007 r. termin do złożenia tego oświadczenia został przedłużony do 30 kwietnia 2008 r., co wynika z postanowień § 1 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych.

Reasumując zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia

* w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości, złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przypadku uzyskania przychodu z tego tytułu w 2007 r. najpóźniej do 30 kwietnia 2008 r.

Jak wynika z wniosku wnioskodawczyni w zbywanym mieszkaniu była zameldowana na pobyt stały od 1984 r. a więc wymagany ustawą okres zameldowania przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. W dniu 21 marca 2007 r. dokonała sprzedaży przedmiotowego mieszkania. Wymagane oświadczenie o spełnieniu warunku do zwolnienia strona złożyła do urzędu skarbowego w dniu 12 kwietnia 2007 r., a więc w wymaganym terminie.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż skoro spełniono oba wymagane ustawą warunki to wnioskodawczyni przysługuje prawo do zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy. Zatem stanowisko wnioskodawczyni przedstawione w ww. wniosku jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa - w terminie 30 dni od daty jej doręczenia - za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl