IBPB2/415W-22/08/JT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415W-22/08/JT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W odpowiedzi na wezwanie wnioskodawczyni z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 25 lutego 2008 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 8 lutego 2008 r. znak IBPB2/415-364/07/JT, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

UZASADNIENIE

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

W Wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa wnioskodawczyni zarzuca interpretacji indywidualnej przedstawione przez organ podatkowy rozumienie instytucji tzw. "ulgi meldunkowej" za błędne gdyż wbrew temu co twierdzi organ podatkowy - z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 126 tejże ustawy, w żaden sposób nie można wyprowadzać wniosków zawartych w uzasadnieniu skarżonej interpretacji. Należy bowiem mieć na względzie, iż treść przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza regułę - określa sytuacje, w których odpłatne zbycie nieruchomości i praw wymienionych w tym przepisie powoduje powstanie zobowiązania podatkowego. Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 126 tej ustawy ustanawia wyjątek od tej reguły - wprowadza zwolnienie przedmiotowe, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Cel tych przepisów jest zatem odmienny. Drugi z nich nie stanowi ani uzupełnienia, ani uszczegółowienia pierwszego, a wręcz przeciwnie - wskazuje na sytuację, w której ten pierwszy nie ma zastosowania.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik, który chce skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej, musi po pierwsze, być zameldowany w lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed data zbycia, a po drugie w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia prawa do tego lokalu, złożyć we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki zwolnienia. Jak widać przepis ten w żaden sposób nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do lokalu. Stanowi jedynie że istotny jest sam fakt zameldowania na pobyt stały w zbywanym lokalu.

Tymczasem w niniejszej sprawie, wbrew jasnemu brzmieniu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, bezpodstawnie zastosował wykładnię celowościową tego przepisu, próbując tym samym - poprzez uzależnienie prawa do zwolnienia od legitymowania się tytułem własności - wyręczyć ustawodawcę w zakresie tworzenia prawa. Mając zaś na uwadze, iż organy państwowe stosując przepisy prawa podatkowego winny w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zawsze sięgać przede wszystkim do tekstu prawnego i wykładni językowej należy uznać iż w niniejszej sprawie naruszono obowiązujący w państwie prawa zakaz stosowania wykładni in dubio pro fisco, a tym samym skarżona interpretacja indywidualna, jako niezgodna z prawem, powinna zostać zmieniona.

We wniosku z dnia 6 listopada 2007 r. wnioskodawczyni przedstawiła następujące stan faktyczny:

Od lipca 2004 r. zameldowana jest wraz z mężem na pobyt stały w lokalu mieszkalnym, stanowiącym odrębną nieruchomość. Spółdzielcze własnościowe prawo do tego lokalu przysługuje matce wnioskodawczyni, która nabyła to prawo w dniu 23 października 2003 r. Matka wnioskodawczyni zamierza przenieść to prawo na córkę, która po nabyciu tego prawa zamierza go w ciągu kilku miesięcy sprzedać na rzecz osoby trzeciej.

Zdaniem wnioskodawczyni 12-miesięczny okres zameldowania uprawniający do skorzystania z ulgi meldunkowej, należy liczyć od daty faktycznego zameldowania, co w przypadku wnioskodawczyni wynosi ponad trzy lata. Wnioskodawczyni uważa zatem, iż spełnia warunki skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa jest w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jej stanowisko koresponduje z treścią decyzji nr DPB-2.35-4 16003-19/07 Izby Skarbowej w Szczecinie z dnia 15 października 2007 r. Zgodnie z tym stanowiskiem okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie daty jej nabycia czy daty wejścia w życie przepisu, zatem nie jest konieczne by podatnik był właścicielem lokalu przez ten okres, istotny jest natomiast fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu mieszkalnym. Stosunki własnościowe poprzedzające okres 12-miesieczny zameldowania pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko wnioskodawczyni za nieprawidłowe stwierdzając, że do okresu zameldowania warunkującego zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być uwzględniony okres zameldowania przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 8 lutego 2008 r. znak IBPB2/415-364/07/JT i stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest m.in. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu stanowiącego odrębna nieruchomość),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, nabytych po 1 stycznia 2007 r. A taka sytuacja zaistnieje w przedmiotowej sprawie.

W świetle art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Do kosztów tych można także zaliczyć kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udział w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie do przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 ww. ustawy). Zwolnienie to ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków (art. 21 ust. 22 ww. ustawy). Oznacza to, że w razie zbycia lokalu stanowiącego współwłasność małżonków, dla skorzystania z ww. ulgi przez oboje małżonków niezbędne jest aby każdy z nich był zameldowany w zbywanym lokalu przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.W przypadku lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość zwolnieniem określonym w tym przepisie objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Przychód ze sprzedaży gruntu związanego z lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych powyżej.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz jest istotny fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Nie jest więc konieczne by wnioskodawczyni była właścicielką lokalu przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Wobec powyższego zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwarunkowane jest spełnieniem łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego, złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Jeśli zatem zostaną spełnione powyższe warunki, podatnikowi przysługuje prawo do zwolnienia w trybie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy (tzn. ulga meldunkowa).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika że wnioskodawczyni nabędzie od matki w drodze darowizny spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, które ma zamiar sprzedać w ciągu kilku miesięcy od otrzymania go w darowiźnie. Wnioskodawczyni jest zameldowana w tym mieszkaniu od 2004 r. co oznacza iż spełnia warunek dwunastomiesięcznego okresu zameldowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy. Jeżeli więc wnioskodawczyni w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia przedmiotowego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego złoży we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia to wówczas przychód uzyskany ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów uznaje stanowisko wnioskodawczyni za prawidłowe, o ile spełniony zostanie warunek wynikający z zastrzeżenia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 i ust. 21 ww. przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.W wypadku nie spełnienia tego warunku przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego, będzie podlegać opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, według zasad określonych w art. 30e ustawy podatkowej.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 8 lutego 2008 r. Znak IBPB2/415-364/07/JT, stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl