IBPB2/415-95/07/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-95/07/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uczelni, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 27 sierpnia 2007 r.), uzupełnionego w dniu 31 października 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób fizycznych uzyskanych z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu unijnego I. w ramach programu Leonardo da Vinci - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2007 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób fizycznych uzyskanych z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu unijnego I. w ramach programu Leonardo da Vinci. Z uwagi na braki formalne pismem z dnia 17 października 2007 r. wezwano o uzupełnienie stanu faktycznego. Wniosek uzupełniono w dniu 31 października 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uczelnia realizuje projekt unijny o nazwie I. w ramach programu Leonardo da Vinci, który w 68,25% finansowany jest ze środków unijnych, a w 31,75% ze środków własnych. Celem tego projektu jest szkolenie opracowane w nowoczesnej formule materiałów dydaktycznych oraz w wybranej tematyce. Jego rezultatem ma być przygotowanie materiałów dydaktycznych w klasycznej postaci, jak również w postaci elektronicznej dostępnej w Internecie, zorganizowanie szkół i kursów. Powyższe działania mają się koncentrować wokół zagadnień mechaniki pękania, zmęczenia i pełzania. Uczelnia otrzymuje środki unijne na podstawie umowy z instytucją o nazwie Politechnika w Turynie, Department of Structural and Geotechnical Engineering w Turynie, która pełni rolę "Kontraktora". Umowa pomiędzy "Kontraktorem", a partnerem (wnioskodawcą) zawarta jest o finansowanie określonych prac szkoleniowo-badawczych. Politechnika w Turynie na podstawie porozumienia z agencją rządową jest pośrednikiem w rozdzielaniu środków partnerom projektu. W budżecie projektu przewidziane są wydatki na wynagrodzenia dla kierownika projektu, badaczy, wykładowców, techników, administracji - finansowane procentowo ze środków unijnych oraz ze środków własnych. Do zakresu obowiązków ww. osób należy:

1.

Kierownik projektu:

- koOrdynacja i kierowanie działalnością grupy z PŚK,

- zarządzanie finansami w ramach Iltof oraz sprawozdawczością finansową,

- tworzenie i przesyłanie do koordynatora raportów merytorycznych,

- koOrdynacja realizacji video - kursu: "Applications of fracture mechanics,

fatigue and creep to the engineering problems",

- opracowanie i przygotowanie fragmentów powyższego kursu,

- nadzór nad realizacją wszystkich wykładów od strony merytorycznej i językowej,

- przygotowanie książki z kursu

2.

Badacze:- przygotowanie programu video - kursu "Applications of the finite element method in fracture mechanics",

- przygotowanie w formie video - prezentacji całego kursu składającego się z około 36 jednostek 20-25 minutowych,

- przygotowanie wykładów z zakresu fatigue w ramach kursu,

- przygotowanie video - prezentacji z wykładów,

- współpraca przy przygotowaniu ksiązki z kursu,

3.

Wykładowcy:- przygotowanie wykładów z zakresu fracture w ramach kursu,

- przygotowanie video - prezentacji z wykładów,

- współpraca przy realizacji szkoły letniej,

- pomoc techniczna i programowa przy realizacji video - kursów,

4.

Technicy:- przygotowanie wykładów z zakresu "Case Studiem" w ramach kursu,

- przygotowanie video - prezentacji z wykładów powyżej,

- współpraca przy realizacji szkoły letniej,

- pomoc techniczna przy realizacji video - kursów,

5.

Administracja:- prowadzenie dokumentacji merytorycznej i finansowej programu Iltof,

- prowadzenie rozliczeń finansowych.

Ww. osoby są zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Zgodnie z decyzją rektora Politechniki powierzono tym osobom zadania zawarte w projekcie, za które otrzymują dodatek specjalny. Wynagrodzenie osób zatrudnionych przy realizacji projektu są finansowane ze środków własnych, a następnie refinansowane ze środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody osób fizycznych uzyskane z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu unijnego Iltof w ramach programu Leonardo da Vinci są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy przychody osób fizycznych uzyskane z tytułu wykonywania prac na rzecz projektu unijnego I. w ramach programu Leonardo da Vinci w części finansowanej ze środków unijnych są zwolnione z podatku dochodowego, ponieważ spełniają łącznie dwie przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast od przychodów osób fizycznych uzyskanych z tytułu wykonywania prac na rzecz tego projektu w części finansowanej ze środków własnych należy potrącić podatek dochodowy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Oznacza to, iż przedmiotem zapytania wnioskodawcy winien być "dochód", a nie "przychód" jak wskazano we wniosku w poz. 51 i 52. Są to bowiem dwie różne kategorie podatkowe. Co do zasady dochód to przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 tej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jest jednak oczywistym, że prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne wykonujące konkretne zadania. Jednakże nie każda osoba zatrudniona przy realizacji zadań i otrzymująca wynagrodzenie sfinansowane ze środków pomocy zagranicznej korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. Ustalona wykładnia językowa cytowanego wyżej przepisu ustawy podatkowej prowadzi bowiem do wniosku, że realizacja otrzymanych przez wykonawcę zadań, finansowanych ze środków pomocy zagranicznej, uprawnia do zwolnienia z opodatkowania dochodów pracowników uczestniczących w sensie merytorycznym i bezpośrednim w wykonywaniu tych zadań. Zatem istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez osoby zatrudnione przy realizacji danego projektu. Należy odróżnić czynności o charakterze merytorycznym od czynności o charakterze organizacyjnym, technicznym czy pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie będą więc podlegały dochody osiągnięte przez osoby zaangażowane jedynie pośrednio w realizację projektu wykonujące prace o charakterze pomocniczym lub polegające na wykonywaniu typowych funkcji kierowniczych czy nadzorczych, które niewątpliwie są niezbędne w procesie realizacji projektu, jednakże same w sobie nie stanowią celu programu, nie spełniony bowiem jest wymóg bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednak, że wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu unijnego Iltof są finansowane ze środków własnych, a następnie refinansowane ze środków unijnych.Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych przez płatnika uzależnione jest więc od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata. Biorąc pod uwagę, iż otrzymana przez wnioskodawcę pomoc ze środków unijnych stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków na wynagrodzenia, których źródłem finansowania w dniu wypłaty były środki własne, a nie środki bezzwrotnej pomocy, o jakich mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia ww. osób zatrudnionych przy realizacji projektu unijnego Iltof w ramach programu Leonardo da Vinci nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w momencie dokonywania wypłaty wynagrodzeń, środki na ich zapłatę nie pochodziły ze środków pomocowych. Skoro wynagrodzenia za realizację przedmiotowych zadań nie były wypłacane za środków pomocowych lecz ze środków własnych wnioskodawcy, to bez znaczenia w niniejszej sprawie jest charakter czynności (merytoryczny czy pomocniczy) wykonywany przez osoby zatrudnione przy realizacji tego projektu. Obie przesłanki określone wyżej powołanym przepisem muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji dochody, a nie przychody jak wskazano we wniosku uzyskane z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Oznacza to, że od dochodów osób zaangażowanych w realizację ww. projektu Iltof wnioskodawca, jako płatnik, zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 32 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl