IBPB2/415-90/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-90/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych świadczeń ponoszonych na rzecz uczestników seminarium m.in. nauczycieli - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych świadczeń ponoszonych na rzecz uczestników seminarium m.in. nauczycieli.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest państwową instytucją kultury, działającą na podstawie oraz realizującą cele przewidziane w ustawach:

* z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) oraz

* z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

W 2007 r. wnioskodawca współorganizował wyjazd grupy osób na seminarium do Instytutu Y. V. w Izraelu. Koszty seminarium takie jak np. wykłady, noclegi, wyżywienie dla uczestników ponosił organizator tj. Instytut Y. V. Wnioskodawca zapewnił jedynie opiekę merytoryczną oraz tłumaczenie w trakcie seminarium. Uczestnicy seminarium zostali przez wnioskodawcę obciążeni kosztami ubezpieczenia, biletu lotniczego, transportu na lotnisko. W 2007 r. wnioskodawca otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz z Ministerstwa Spraw zagranicznych na pokrycie kosztów organizacji tego wyjazdu. Środki otrzymane z MEN stanowiły dofinansowanie biletów lotniczych dla nauczycieli. Natomiast środki otrzymane z MSZ rozdzielono na każdego uczestnika pokrywając koszty ubezpieczenia, transportu na i z lotniska i częściowo biletu lotniczego. W związku z powyższym po zakończeniu seminarium wnioskodawca wystawił faktury korygujące.

Uczestnikami seminarium byli m.in:

* Nauczyciele i inne osoby skierowane na seminarium przez instytucje jako pracownicy. W tej sytuacji faktura oraz faktura korekta wystawione były na instytucję.

* Nauczyciele i inne osoby, które nie reprezentowały żadnej instytucji. Faktura oraz faktura korekta były wystawione na poszczególne osoby fizyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy świadczenie wnioskodawcy w postaci dofinansowania do biletu lotniczego, transportu na lotnisko oraz ubezpieczenia stanowi po stronie uczestników seminarium przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać udokumentowany przez wnioskodawcę, jako płatnika, informacją o wysokości osiągniętego przychodu złożoną na formularzu PIT-8C, przekazaną świadczeniobiorcy i właściwemu urzędowi skarbowemu, bez konieczności odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 42a.

2.

Czy świadczenie wnioskodawcy polegające na zapewnieniu opieki merytorycznej oraz tłumaczenia w trakcie seminarium stanowi po stronie uczestników seminarium przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy i winien on być udokumentowany na formularzu PIT-8C bez konieczności odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy.

Zdaniem wnioskodawcy, świadczenie na rzecz uczestników seminarium nie stanowi przychodu z innych źródeł, o którym mowa w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Argumentem przemawiającym za takim rozstrzygnięciem jest fakt, iż:

Ad. 1 - to nie Muzeum ale Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych finansuje uczestnictwo w seminarium,

Ad. 2 - wszyscy uczestnicy występują wyłącznie w charakterze beneficjentów działalności instytucji, która realizuje publiczne zadania nałożone odrębnymi ustawami i wydanym na ich podstawie statutem.

W związku z powyższym, na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania informacji w wysokości osiągniętego przychodu na formularzu PIT-8C i przekazania jej ww. osobom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego roku następującego po roku, w którym osiągnięto przychód.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 ww. ustawy, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z cytowanego wyżej przepisu, pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie nie tylko otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze, lecz również wartości pieniężne oraz wartość innych uzyskanych przez podatnika świadczeń. W praktyce w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść jaką uzyskał podatnik. Do tych korzyści zaliczyć należy również dofinansowanie do kosztów biletu lotniczego, transportu na lotnisko oraz ubezpieczenia. Wobec braku przepisów zwalniających je z opodatkowania stanowią one, co do zasady, przychód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zwrot "w szczególności" użyty w ww. artykule oznacza, iż ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Katalog ten nie jest więc zamknięty. Oznacza to, że do "innych źródeł" należy zakwalifikować wszelkie przychody - w rozumieniu ustawy - których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 - 8 ustawy.

W przedmiotowej sprawie dofinansowanie do kosztów biletu lotniczego, transportu na lotnisko oraz ubezpieczenia stanowi dla nauczycieli, jako uczestników seminarium, wartość pieniężną gdyż zmniejsza ich zobowiązanie z tytułu ww. kosztów jakie musiałoby być zapłacone gdyby nie przekazane środki finansowe, co w rezultacie powoduje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Wobec powyższego, dofinansowanie do kosztów biletu lotniczego, transportu na lotnisko oraz ubezpieczenia stanowi dla nauczycieli przychody z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

To, że nauczyciele, jako uczestnicy seminarium występują wyłącznie w charakterze beneficjentów działalności instytucji, która realizuje publiczne zadania nałożone odrębnymi ustawami i wydanym na ich podstawie statutem, nie oznacza, że świadczenie wnioskodawcy nie stanowi dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu. W niniejszym przypadku również to, że źródło dofinansowania tych kosztów stanowiły środki otrzymane z Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz z Ministerstwa Spraw Zagranicznych nie powoduje, że dochód ten jest zwolniony z opodatkowania.

Zgodnie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Aby zastosować zwolnienie przewidziane tym przepisem osoba fizyczna musiałaby otrzymać dotację, która jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jak wynika z powyższego, obowiązek wystawienia informacji PIT-8C spoczywa na podmiocie dokonującym wypłaty należności lub świadczeń.

W przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że dofinansowania dokonuje wnioskodawca, a środki finansowe pochodzą z jego rachunku bankowego, na którym ulokowane są m.in. środki dofinansowania z Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz z Ministerstwa Spraw zagranicznych na pokrycie kosztów organizacji tego wyjazdu.

Zatem na wnioskodawcy spoczywa obowiązek wystawienia, na zasadach określonych w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych, tj. PIT - 8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Natomiast świadczenie polegające na zapewnieniu opieki merytorycznej oraz tłumaczenia w trakcie seminarium nie stanowi po stronie nauczycieli jako uczestników, przychodu z innych źródeł z uwagi na to, że świadczenie w tej postaci nie stanowi przysporzenia majątkowego (korzyści majątkowej), a zatem w przypadku tych świadczeń nie wystąpi obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl