IBPB2/415-88/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-88/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Muzeum, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych świadczeń ponoszonych na rzecz uczestników seminarium, m.in. nauczycieli - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych świadczeń ponoszonych na rzecz uczestników seminarium, m.in. nauczycieli.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest państwową instytucją kultury działającą na podstawie oraz realizującą cele przewidziane w ustawach:

* z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) oraz

* z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

W ramach prowadzonej działalności edukacyjnej wnioskodawca zorganizował seminarium dla grupy osób do Niemiec. Program seminarium obejmował m.in. wykłady, warsztaty oraz zwiedzanie terenów byłego obozu w R., S. oraz muzeum w B.-W. Celem seminarium było poszerzenie wiedzy o holokauście oraz poznanie nowych metod nauczania o holokauście.

Współorganizatorzy projektu, tj. muzeum w R., S., B.-W. oraz inne instytucje z B. zapewniły uczestnikom program merytoryczny. Instytucje te nie obciążyły wnioskodawcy swoimi kosztami. Pozostałe koszty seminarium takie jak transport, noclegi, wyżywienie, część wykładów zostały opłacone przez wnioskodawcę ze środków własnych oraz ze środków przekazanych wnioskodawcy na ten cel przez Task Force for International Cooperation on Holokaust Education, Remembrance and Research. Środki z Task Force zostały przyznane na podstawie złożonego wniosku, który zawierał szczegółowe informacje o treści seminarium i jego znaczeniu w pracy edukacyjnej nauczycieli i przewodników po Muzeum.

Przed wyjazdem uczestnicy seminarium obciążeni zostali określoną sumą, która stanowiła niewielki odsetek kosztów całościowego tego projektu. Uczestnikami seminarium byli m.in. nauczyciele, których nie reprezentowała żadna instytucja. Faktury wystawione były na poszczególne osoby fizyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie wnioskodawcy:

a.

ze środków własnych,

b.

ze środków Task Force

na rzecz uczestników seminarium stanowi po stronie uczestników przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać udokumentowany przez wnioskodawcę, jako płatnika, informacją o wysokości osiągniętego przychodu złożoną na formularzu PIT-8C, przekazaną świadczeniobiorcy i właściwemu urzędowi skarbowemu, bez konieczności odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 42a.

Zdaniem wnioskodawcy, świadczenie na rzecz uczestników projektu nie stanowi przychodu z innych źródeł, o którym mowa w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Argumentem przemawiającym za takim rozstrzygnięciem jest fakt, iż:

* wszyscy uczestnicy występują wyłącznie w charakterze beneficjentów działalności instytucji, która realizuje publiczne zadania nałożone odrębnymi ustawami i wydanym na ich podstawie statutem,

* to nie wnioskodawca ale Task Force finansuje część kosztów seminarium.

W związku z powyższym, na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania informacji w wysokości osiągniętego przychodu na formularzu PIT-8C i przekazania jej ww. osobom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego roku następującego po roku, w którym osiągnięto przychód.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 ww. ustawy, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z cytowanego wyżej przepisu, pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie nie tylko otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze, lecz również wartości pieniężne oraz wartość innych uzyskanych przez podatnika świadczeń.W praktyce w pojęciu przychodu mieści się każda realna korzyść jaką uzyskał podatnik. Do tych korzyści zaliczyć należy również opłacone przez wnioskodawcę nauczycielom, jako uczestnikom seminarium koszty transportu, noclegów, wyżywienia oraz części wykładów. Wobec braku przepisów zwalniających je z opodatkowania stanowią one, co do zasady, przychód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zwrot "w szczególności" użyty w ww. artykule oznacza, iż ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Katalog ten nie jest więc zamknięty. Oznacza to, że do "innych źródeł" należy zakwalifikować wszelkie przychody - w rozumieniu ustawy - których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 - 8 ustawy.

Wobec powyższego, przysporzenia majątkowe (w przedmiotowej sprawie opłacone przez wnioskodawcę koszty transportu, noclegów, wyżywienia oraz części wykładów) nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią dla nauczycieli przychody z innych źródeł. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

To, że nauczyciele występują wyłącznie w charakterze beneficjentów działalności instytucji, która realizuje publiczne zadania nałożone odrębnymi ustawami i wydanym na ich podstawie statutem nie oznacza, że świadczenie w postaci opłacenia przez wnioskodawcę ww. kosztów nie stanowi dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W niniejszym przypadku również to, że część ww. kosztów została sfinansowana ze środków przekazanych wnioskodawcy na ten cel przez Task Force for International Cooperation on Holokaust Education, Remembrance and Research (Międzynarodową Grupę Roboczą do Międzynarodowej Współpracy w Dziedzinie Edukacji, Pamięci oraz Badań nad Holokaustem) nie powoduje, że dochód ten jest zwolniony z opodatkowania. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Dla możliwości objęcia dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania koniecznym jest by były one sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od: rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być: jednostronna deklaracja lub umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Z wniosku nie wynika, że koszty te zostały sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od organizacji międzynarodowej na podstawie zawartej umowy. Środki z Task Force zostały przyznane wnioskodawcy na podstawie złożonego wniosku, który zawierał szczegółowe informacje o treści seminarium i jego znaczeniu w pracy edukacyjnej nauczycieli i przewodników po Muzeum.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jak wynika z powyższego, obowiązek wystawienia informacji PIT-8C spoczywa na podmiocie dokonującym wypłaty należności lub świadczeń.

W przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że świadczeń dokonuje wnioskodawca, a środki finansowe pochodzą z jego rachunku bankowego, na którym ulokowane są zarówno środki własne, jak i środki przekazane wnioskodawcy na ten cel przez Task Force for International Cooperation on Holokaust Education, Remembrance and Research.

Zatem na wnioskodawcy, opłacającym nauczycielom koszty transportu, noclegów, wyżywienia oraz części wykładów spoczywa obowiązek wystawienia, na zasadach określonych w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych, tj. PIT - 8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl