IBPB2/415-749/08/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-749/08/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 16 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży budynku mieszkalnego nabytego w #188; części w 2007 r. w drodze darowizny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego ze sprzedaży budynku mieszkalnego nabytego w #188; części w 2007 r. w drodze darowizny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu 29 maja 2007 r. sprzedała swój udział (#189;) w nieruchomości zbudowanej domem mieszkalnym. Udział w przedmiotowej nieruchomości wnioskodawczyni nabyła w następujący sposób:- w (1/4) części w drodze dziedziczenia po ojcu w 2004 r.- w (1/4) części w drodze darowizny od siostry 19 lutego 2007 r.Wnioskodawczyni podkreśliła, iż dom mieszkalny, w którym posiadała udział, był jej domem rodzinnym, w którym mieszkała i była zameldowana na stałe przez okres 26 lat. W 2000 r. wnioskodawczyni wyprowadziła się z tego domu i wymeldowała z pobytu stałego. Ponadto wnioskodawczyni zaznaczyła, iż w chwili zbycia swoich udziałów w tej nieruchomości nie była w niej zameldowana na stałe ani też bezpośrednio w okresie 12 miesięcy przed ich zbyciem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym sprzedaż udziału (1/4) otrzymanego w 2007 r. w drodze darowizny może korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawczyni sprzedaż udziału (1/4) otrzymanego w drodze darowizny od siostry może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 z uwagi na spełnienie przez wnioskodawczynię podstawowego wymogu przewidzianego w tym przepisie tj. okoliczność, iż podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w tym przepisie (lit. a) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Wnioskodawczyni zaznaczyła, iż mieszkała i była zameldowana w domu, którego udziały były przedmiotem zbycia przez 26 lat przy czym okres zamieszkania i zameldowania miał miejsce przed datą zbycia tych udziałów. Okres zameldowania przypadał na lata 1973 - 1991 oraz 1992- 2000, tj. przed datą sprzedaży udziałów, która nastąpiła 29 maja 2007 r. Wnioskodawczyni uważa, że 12 - miesięcznego okresu zameldowania potrzebnego do skorzystania ze zwolnienia od podatku przy sprzedaży nieruchomości nie trzeba liczyć wstecz od momentu zbycia. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada konieczności bycia zameldowanym w lokalu w momencie jego sprzedaży. Warunek ten pozostaje spełniony, jeżeli okres zameldowania przypadł na jakikolwiek 12-miesięczny okres przed datą zbycia nieruchomości. Istotny jest bowiem sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Wnioskodawczyni przywołuje także brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w myśl którego wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

* budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

* lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, - spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, - prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w wymienionym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości złoży w urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia. Możliwość złożenia takiego oświadczenia do 30 kwietnia 2008 r. przez podatników, którzy uzyskali przychody z tego tytułu w 2007 r. przewiduje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 59, poz. 361). Nowe zasady opodatkowania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r. Zdaniem wnioskodawczyni, 12 - miesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości przez cały wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. W przedstawionym stanie faktycznym podatnik był zameldowany na pobyt stały przez 26 lat oraz w terminie do 30 kwietnia 2008 r. złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o zbyciu lokalu. W związku z tym przychód uzyskany przez podatnika ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r. będzie korzystał ze zwolnienia od 19% podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30e ust. 1 ustawy. Uzasadniając powyższe wnioskodawczyni powołała rozstrzygnięcia innych organów podatkowych oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r., a więc będą miały zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Stosownie do art. 30e. ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22. Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. W odniesieniu do osób, które uzyskały tego rodzaju przychody w 2007 r. termin do złożenia tego oświadczenia został przedłużony do 30 kwietnia 2008 r., co wynika z postanowień § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 59, poz. 361).

Wobec powyższego zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przedmiotowej sprawie, najpóźniej do 30 kwietnia 2008 r.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż wnioskodawczyni nabyła udział w wysokości #189; w nieruchomości zabudowanej domem mieszkalnym. Nabycie udziału do przedmiotowej nieruchomości nastąpiło odpowiednio w 2004 r. w #188; części w drodze dziedziczenia po ojcu oraz w 2007 r. w #188; części w drodze darowizny od siostry. W dniu 29 maja 2007 r. wnioskodawczyni dokonała sprzedaży swojego udziału tj. #189; w przedmiotowej nieruchomości. Wątpliwość wnioskodawczyni w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym sprowadza się jednak do tego czy sprzedaż udziału wynoszącego #188; część nabytego w drodze darowizny od siostry może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż wnioskodawczyni w zbywanym budynku była zameldowana na pobyt stały w okresie od 1973-1991 oraz 1992-2000, a zatem spełnia warunek dwunastomiesięcznego okresu zameldowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Bez znaczenia są także stosunki własnościowe istniejące w okresie tych 12 miesięcy. Ustawodawca we wskazanym wyżej przepisie nie nakazuje liczenia 12 miesięcznego okresu zameldowania wstecz od daty zbycia jak również nie nakłada obowiązku bycia zameldowanym w lokalu czy budynku w momencie jego sprzedaży. Warunek 12 miesięcznego okresu zameldowania na pobyt stały, o którym mowa we wskazanym wyżej przepisie zostaje także spełniony, gdy podatnik w zbywanym lokalu czy budynku mieszkalnych posiadał okres zameldowania na pobyt stały w różnych datach, przy czym istotne z punktu widzenia prawa podatkowego jest aby okres zameldowania na pobyt stały wynosił powyżej 12 miesięcy przed datą zbycia. Tym samym zasadne jest stwierdzenie wnioskodawczyni, iż istotny jest sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. Wnioskodawczyni w dniu 29 maja 2007 r. dokonała sprzedaży swojego udziału w przedmiotowej nieruchomości i w terminie do 30 kwietnia 2008 r. złożyła w urzędzie skarbowym stosowne oświadczenie, a zatem należy stwierdzić, że przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego w części odpowiadającej udziałowi otrzymanemu w 2007 r. w darowiźnie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.

Należy jednakże zaznaczyć, że zwolnienie obejmuje wyłącznie przychód uzyskany ze zbycia udziału w budynku mieszkalnym. Natomiast przychód ze sprzedaży udziału w gruncie związanego ze zbywanym budynkiem mieszkalnym podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ujęty w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy katalog rzeczy i praw, których sprzedaż objęta jest zwolnieniem jest bowiem katalogiem zamkniętym i ustawodawca nie wymienił w nim enumeratywnie gruntu. Oznacza to, zatem, że przychód uzyskany ze zbycia gruntu, udziału w gruncie lub prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie związanych z lokalem lub budynkiem o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, iż przedstawiając własne stanowisko w sprawie wnioskodawczyni, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi do zbycia całego udziału otrzymanego w drodze darowizny nie rozróżniając, że zwolnienie to dotyczy wyłącznie przychodu ze zbycia budynku nie zaś gruntu, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez wnioskodawczynię rozstrzygnięć innych organów podatkowych oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie tut. organ podatkowy stwierdza, iż powyższe rozstrzygnięcia prawne zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl