IBPB2/415-73/07/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-73/07/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 sierpnia 2007 r.) uzupełnione w dniu 5 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych przez sędziego zawodów sportowych-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych przez sędziego zawodów sportowych.Z uwagi na fakt, iż wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 23 października 2007 r. wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek ten uzupełniono przy piśmie z dnia 30 października 2007 r. (wpływ do tut. Biura 5 listopada 2007 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zawarł umowę na przejazd sędziego w celu obsługi zawodów sportowych, na podstawie skierowania wystawionego przez Polski względnie Regionalny Związek Sportowy, który określa przychód przysługujący sędziom składający się z dwóch elementów:

* ryczałt za obsługę meczu;

* zwrot kosztów podróży nie wyższy niż koszt faktycznego przejazdu określonym środkiem lokomocji.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej, publicystycznej oraz przychódów sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych, stosuje się koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 w wysokości 20% lub odpowiednio 50%. W art. 22 ust. 10 określono, że jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów są wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9, to koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Natomiast w art. 21 ust. 1 pkt 16b określono wolne od podatku koszty podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwrot kosztów podróży podlega zsumowaniu z ryczałtem za obsługę i od łącznej sumy należy wyliczyć koszty uzyskania według art. 22 ust. 9 względnie 10, a różnicę opodatkować, czy też koszt uzyskania przychodu stosuje się do kwoty podstawowego przychodu tj. ryczałtu za sędziowanie, a koszt podróży jest wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16b...Wątpliwości wnioskodawcy budzi czy opodatkowaniu podlega tylko ryczałt za obsługę meczu, a zwrot kosztów podróży jest wolny od podatku.

Zdaniem wnioskodawcy koszty podróży należy zsumować z ryczałtem za obsługę zawodów sportowych, od sumy tej odliczyć koszty uzyskania wg stawki 20%i gdy:-wyliczone koszty uzyskania są wyższe od kosztów podróży uznać kwotę wyliczoną i następnie od różnicy wyliczyć podatek;-wykazane koszty podróży odpowiednio udokumentowane zgodnie z odrębnymi przepisami będą wyższe od wyliczonych kosztów to uznać je za prawidłowe i od tej różnicy obliczyć podatek.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr.14 poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, przez którą rozumie się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych. Stosownie do unormowań art. 41 ust. 1 ww. ustawy podmiot dokonujący wypłat należności z tytułu przychodów z działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 13 pkt 2, w tym od przychodów sędziów sportowych, zobowiązany jest do pobierania zaliczki na podatek, natomiast podatnik osiągający ten przychód do uwzględnienia go w zeznaniu rocznym. Zaliczki na podatek dochodowy płatnik pobiera zgodnie z powołanym przepisem w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, tj. 20% uzyskanego przychodu oraz pomniejszonej o składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), ww. ustawy. Obliczoną zaliczkę na podatek dochodowy zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.Stosownie do zasady wyrażonej w art. 9 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52 a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Ze złożonego wniosku wynika, że wnioskodawca wypłaca sędziom sportowym dwa rodzaje świadczeń:

* ryczałt za obsługę meczu;

* zwrot kosztów podróży nie wyższy niż koszt faktycznego przejazdu określonym środkiem lokomocji.

W odniesieniu do zwrotu kosztów podróży wyjaśnia się, że art. 21 ust. 1 pkt 16 oraz ust. 13 powyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określa zakres zwolnienia od podatku dochodowego wypłaconych osobom fizycznych diet i innych należności za czas podróży. Zgodnie z tymi przepisami, wolne od podatku są diety i inne należności za czas:

a.

podróży służbowej pracownika,

b.

podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.Powołany przepis ustawy odnosi się zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. Przy czym odrębnie określa warunki korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku tych dwóch grup podatników. W przypadku osób niebędących pracownikami mowa jest o świadczeniach otrzymywanych w związku z szeroko rozumianą podróżą, o ile są spełnione przesłanki wymienione w art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do postanowień art. 21 ust. 13 ustawy, przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Oznacza to, że aby świadczenia otrzymywane w związku z odbywana podróżą mogły skorzystać ze zwolnienia, kwoty te nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku potraktowania ich jako kosztów uzyskania przychodów pracownika lub osoby nie będącej pracownikiem będą stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.Dla obu grup podatników, tj. dla pracowników i osób nie będących pracownikami omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 zm. Dz. U. z 2004 r. Nr 271, poz. 2686, zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1554) oraz rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 zm. Dz. U. z 2004 r. Nr 271, poz. 2687 zm. Dz. U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555). Zwolnienie odnosi się także do osób niebędących pracownikami, zatem może mieć zastosowanie również do kosztów przejazdu zwracanych podatnikowi z osobiście wykonywanej działalności z tytułu prowadzenia zawodów sportowych, o ile wydatki z tego tytułu nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów powodując zmniejszenie podstawy opodatkowania o ich wartość. Należność ta powinna więc być wyodrębniona w umowie.

W rozpatrywanym przypadku, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego, wypłacany ryczałt za obsługę meczu stanowi przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast zwrot kosztów dojazdu nie może być doliczony przez płatnika do podstawy opodatkowania ponieważ korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.Reasumując, zdaniem tut. organu podatkowego wypłacany sędziemu piłkarskiemu zwrot kosztów podróży korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na zasadach i warunkach przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) i ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w świetle wyżej przytoczonych przepisów nie stanowi dochodu podatnika. Oznacza to, że zryczałtowane koszty uzyskania przychodów należy stosować wyłącznie do kwoty ryczałtu za obsługę meczu, ponieważ tylko ta kwota stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl