IBPB2/415-716/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-716/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana K., przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 25 lipca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu podatnika finansowanego przez Fundusz Węgla i Stali w Brukseli-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu podatnika finansowanego przez Fundusz Węgla i Stali w Brukseli.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 3 lipca 2008 r. Znak: IBPB2/415-716/08/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 25 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W listopadzie 2006 r. wnioskodawca został powołany przez Komisję Europejską jako ekspert do oceny wniosków europejskich, projektów badawczych finansowanych przez Fundusz Węgla i Stali w Brukseli. Warunki wykonania zadania ujęto w formie listu powierzającego mu funkcję recenzenta, którego kopię (w jęz. angielskim) dołączono do wniosku.

W marcu 2007 r. z tytułu wykonanego zadania wpłynęła na konto wnioskodawcy kwota obejmująca:

* zwrot kosztów podróży,

* diety,

* honorarium za 5 dni pracy.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż w ocenie projektów badawczych dofinansowanych przez Fundusz Węgla i Stali w Brukseli uczestniczył jednorazowo, zaś środki którymi dysponuje Fundusz nie mogą być uważane za program bezzwrotnej pomocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy uzyskane przez wnioskodawcę honorarium za wykonanie zadania zgodnie z załączonym listem - umową kwalifikuje się do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy.

2.

Jeżeli tego typu honoraria podlegają opodatkowaniu, jaki jest prawidłowy sposób ich rozliczenia w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zdaniem wnioskodawcy, uzyskany przez niego dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy, jako środki z programów ramowych badań i rozwoju technicznego Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r., z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 rozporządzenia opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Zgodnie z art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2004 r. Nr 90, poz. 864/4) urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeńi dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca został powołany przez Komisję Europejską jako ekspert do oceny wniosków europejskich projektów badawczych finansowanych przez Fundusz Węgla i Stali w Brukseli. Warunki wykonania zadania ujęto w formie listu powierzającego mu funkcję recenzenta. Za wykonaną pracę otrzymał zwrot kosztów podróży, diety oraz honorarium za 5 dni pracy.

Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, także w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji organ podatkowy nie może dokonać oceny czy stosunek powołania, który stał się dla wnioskodawcy podstawą wypłaty wynagrodzenia (honorarium) nadaje wnioskodawcy charakter "innego pracownika Wspólnot", do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli do wynagrodzenia wnioskodawcy mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r., z późn. zm.), to wynagrodzenie takie spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznychi korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Jeżeli natomiast do otrzymanego dochodu nie mają zastosowania przepisy powołanego wyżej rozporządzenia, dochód ten będzie podlegał wykazaniu w zeznaniu rocznym jako dochód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowaniu wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy nadmienić, że otrzymane honorarium nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wnioskodawca nie realizuje bezpośrednio żadnego celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, lecz jedynie otrzymuje wynagrodzenie za pełnienie funkcji eksperta - recenzenta. Tym samym nie zostaje wyczerpana dyspozycja art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl