IBPB2/415-665/08/JG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-665/08/JG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania.

Wnioskodawczyni w dniu 2 stycznia 2003 r. od Urzędu Miasta kupiła mieszkanie. Przydział na to mieszkanie otrzymał w 1958 r. mąż wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni podkreśliła, iż z uwagi na zły stan zdrowia i podeszły wiek w dotychczas zajmowanym mieszkaniu nie była w stanie mieszkać (mieszkanie to znajduje się na III piętrze w bloku bez windy) i w 2003 r. przeprowadziła się do córki mieszkającej w domu jednorodzinnym będącym jej współwłasnością. Wnioskodawczyni zamierza sprzedać przedmiotowe mieszkanie, a pieniądze uzyskane z jego sprzedaży przeznaczyć na remont domu córki, gdzie obecnie wnioskodawczyni mieszka, ponieważ stan techniczny domu wymaga remontu i dostosowania do potrzeb jej osoby.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystąpi obowiązek zapłaty podatku od sprzedaży mieszkania, jeżeli tak to w jakiej wysokości.

Zdaniem wnioskodawczyni podatku od sprzedaży mieszkania nie powinna płacić.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym prawa do lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W sprawie, której dotyczy przedmiotowy wniosek mieszkanie zostało nabyte przez wnioskodawczynię w 2003 r., a zatem dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego należy stosować przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

W myśl art. 28 ust. 1 - 2a cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) - lub lit. e) ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na:

* nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Z powyższego wynika jednoznacznie, że przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% przychodu, z wyjątkiem, gdy uzyskany przychód zostanie przeznaczony na cele mieszkaniowe, o których mowa w powyżej cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawczyni zamierza sprzedać mieszkanie, które zostało nabyte w 2003 r., a środki pieniężne uzyskane z jego sprzedaży zamierza przeznaczyć na remont domu będącego współwłasnością córki, w którym obecnie wnioskodawczyni mieszka.

Wyjaśnić należy, iż podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. jest przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) wyłącznie na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe m.in. na remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego. Użycie w przepisie słowa "własnego" oznacza, że chodzi o budynek lub lokal, którego wnioskodawczyni jest właścicielką lub współwłaścicielką. Przeznaczenie środków pieniężnych ze sprzedaży mieszkania na remont domu będącego współwłasnością córki nie spełnia przesłanek do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania. Wnioskodawczyni nie jest właścicielką ani współwłaścicielką domu należącego do córki. Bez znaczenia przy tym jest fakt, iż w domu córki wnioskodawczyni mieszka, a remont tego domu jest istotny z uwagi na zły stan techniczny i dostosowanie do potrzeb wnioskodawczyni. Istotą zwolnienia nie jest bowiem przeznaczenie środków ze sprzedaży mieszkania na własne cele mieszkaniowe ale na remont własnego budynku lub lokalu.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przychód ze sprzedaży mieszkania w przypadku, jeśli sprzedaż ta nastąpi do końca 2008 r., a więc będzie miała miejsce przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie tj. licząc od końca 2003 r. podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% chyba, że pieniądze uzyskane ze sprzedaży zostaną wydatkowane na cele mieszkaniowe wskazane w ustawie. Należy jednak zauważyć, iż z wniosku wynika, iż uzyskane ze sprzedaży mieszkania środki pieniężne wnioskodawczyni planuje przeznaczyć na remont domu córki, w którym obecnie wnioskodawczyni mieszka, a to oznacza, iż nie będzie to realizacja celów mieszkaniowych o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy i w konsekwencji przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych powyżej.

Jeżeli natomiast sprzedaż przedmiotowego mieszkania będzie miała miejsce po upływie pięciu lat od daty jego nabycia czyli sprzedaż mieszkania nastąpi po dniu 31 grudnia 2008 r., wówczas przychód uzyskany ze sprzedaży tego mieszkania nie będzie w ogóle podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W tym też przypadku bez znaczenia jest cel na jaki wnioskodawczyni przeznaczy środki pieniężne otrzymane z odpłatnego zbycia ww. mieszkania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl