IBPB2/415-651/08/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-651/08/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 28 grudnia 2007 r., uzupełnionym w dniu 2 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości. Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 24 stycznia 2008 r. wnioskodawcę wezwano do udzielenia wyjaśnień. Uzupełniony wniosek wpłynął w dniu 4 lutego 2008 r. Niezależnie od powyższego wnioskodawca pismem z dnia 21 marca 2008 r. wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, który pismem z dnia 26 marca 2008 r. Znak: PD-2/4121-155/08 przesłał wnioski i wyjaśnienie wnioskodawcy do tut. Biura (data wpływu 2 kwietnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca pracownik KWK od 11 marca 1986 r. był zatrudniony na stanowisku górnik pod ziemią. W dniu 31 października 1986 r. została wydana decyzja przydziału mieszkania funkcyjnego przez KWK. Po podpisaniu umowy najmu w listopadzie 1986 r. wnioskodawca z żoną wprowadzili się do przedmiotowego mieszkania. W roku 1999 dostali pierwszą wstępną propozycję wykupu tego mieszkania na własność od Spółki Mieszkaniowej. Niestety wykup ten nie doszedł do skutku. Następną propozycję od tej samej Spółki Mieszkaniowej dostali w styczniu 2002 r. W tedy złożyli oświadczenie do Spółki Mieszkaniowej o zamiarze nabycia lokalu mieszkaniowego. W określonym terminie złożyli wszystkie potrzebne dokumenty związane z wykupem tego lokalu. Według harmonogramu sprzedaż mieszkań miała być zakończona w IV kwartale 2004 r. W dniu 31 maja 2004 r. zostało podpisane porozumienie ze Spółką Mieszkaniową celem realizacji umowy sprzedaży lokalu mieszkaniowego. Niestety termin wykupu bardzo się wydłużył z przyczyn niezależnych od wnioskodawcy i nastąpił dopiero 29 sierpnia 2007 r.

W dniu 20 marca 2006 r. rodzice przepisali na wnioskodawcę i jego żonę dom piętrowy. Niestety piętro gdzie mieli zamieszkać wymagało kapitalnego remontu, pożyczyli więc gotówkę na przeprowadzenie tego remontu. Wnioskodawcy nie stać na utrzymanie dwóch mieszkań, ponieważ przebywa na emeryturze, żona nie pracuje. Z tego też powodu aby spłacić zadłużenie zaciągnięte na remont budynku postanowili sprzedać przedmiotowy lokal mieszkalny. Sprzedaż tego lokalu nastąpiła w dniu 12 grudnia 2007 r. Podatek, który obowiązuje od sprzedaży tego lokalu wynosi 19%. Wnioskodawca podkreśla, że jest to bardzo duże obciążenie dla nich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku nie złożenia oświadczenia w terminie 14 dni od dokonania sprzedaży a spełnieniu warunku zameldowania przez okres 12 miesięcy przed sprzedażą przychód uzyskany ze sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia z tytułu ulgi meldunkowej.

Zdaniem wnioskodawcy podatek 19% od sprzedaży lokalu nie powinien w tym przypadku obowiązywać. Wnioskodawca z żoną byli zameldowani i mieszkali przez 20 lat. Utrzymywali to mieszkanie wraz z wszystkimi opłatami i przez te lata wykupili to mieszkanie, ponieważ byli jego użytkownikami przez 20 lat, a nie w celach handlowych. Z powodu remontu mieszkania, które otrzymali od rodziców (budynek piętrowy - na parterze mieszkają starsi już rodzice) sytuacja finansowa zmusiła ich do sprzedaży lokalu mieszkaniowego. Lokal ten sprzedali za kwotę.... zł. Na dzień dzisiejszy nie jest to cena wygórowana. Pieniądze ze sprzedaży tego lokalu przeznaczyli na spłacenie zadłużenie oraz kończyli remont budynku, gdzie obecnie mieszkają. Wydatki związane z remontem wnioskodawca może udokumentować fakturami na zakup materiałów budowlanych. W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że nie powinni płacić podatku od sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie m.in.:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość),

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r., a więc mają zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość ww. nakładów, stosownie do art. 22 ust. 6e tej ustawy, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania. Tym samym nie uzależnia zameldowania od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 ustawy). W odniesieniu do osób, które uzyskały tego rodzaju przychody w 2007 r. termin do złożenia tego oświadczenia został przedłużony do 30 kwietnia 2008 r., co wynika z postanowień § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 59, poz. 361).

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy, zwolnienie ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Oznacza to, iż w razie zbycia lokalu stanowiącego współwłasność obojga małżonków, każdy z małżonków jako odrębny podatnik uzyska dochód w wysokości połowy wartości prawa, a zatem kwestię zastosowania zwolnienia należy rozpatrywać odrębnie w stosunku do każdego z małżonków. Tym samym 12 miesięczny okres zameldowania na pobyt stały należy liczyć odrębnie dla każdego z małżonków.W związku z powyższym przedmiotowe zwolnienie uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed data zbycia,

* złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przedmiotowej sprawie najpóźniej do 30 kwietnia 2008 r.

Należy ponadto zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w tym przepisie objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego. Przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z tym lokalem mieszkalnym podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wynika z wniosku wnioskodawca wspólnie z żoną nabył lokal mieszkalny na własność 29 sierpnia 2007 r., a jego sprzedaż nastąpiła 12 grudnia 2007 r. W przedmiotowym mieszkaniu małżonkowie zameldowani byli na pobyt stały od 1986 r., co oznacza iż spełniają warunek dwunastomiesięcznego okresu zameldowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.

Wobec powyższego gdy ww. terminie tj. najpóźniej do 30 kwietnia 2008 r. małżonkowie złożą we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia, przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych. Dla skorzystania z tego zwolnienia bez znaczenia jest cel wydatkowania uzyskanych z tej sprzedaży środków.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl