IBPB2/415-644/08/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-644/08/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 1 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy na zakup i wymianę ekologicznego źródła ciepła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy na zakup i wymianę ekologicznego źródła ciepła.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia2 czerwca 2008 r. wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 13 czerwca 2008 r. wpłynęłoww. uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystąpił do realizacji "Programu Ograniczania Niskiej Emisji dla Gminy...". Uchwałą Rady Gminy z 14 sierpnia 2007 r. przyjęto "Program Ograniczania Niskiej Emisji dla Gminy...", a zarządzeniem Wójta Gminy z 16 sierpnia 2007 r. przyjęto Regulamin "Programu Ograniczania Niskiej Emisji", który przewiduje, że mieszkaniec Gminy - Inwestor, może uzyskać dofinansowanie w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych.W dniu 26 października 2007 r. Rada Gminy przyjęła Uchwałę o zaciągnięciu pożyczkiw Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadania pod nazwą: modernizacja źródeł ciepła budynków indywidualnych realizowanych w ramach "Programu Ograniczania Niskiej Emisji dla Gminy...". Przyjęto także uchwałę Rady Gminyz 26 października 2007 r. w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych realizujących "Program Ograniczania Niskiej Emisji", sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania, która przyjmuje, że płatności dokonywane podczas realizacji modernizacji źródeł ciepła przedstawiają się następująco: Inwestor wpłaca na rachunek Wykonawcy 30% nakładu i przedstawia dokument potwierdzający wpłatę tej zaliczki Operatorowi, Urząd Gminy pozostałe 70% (pochodzące w 50% z pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i 20% ze środków własnych) wpłaci bezpośrednio na konto Wykonawcy na podstawie pisemnego wskazania przez Operatora.W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca dodał, że dotacja będzie udzielona z budżetu gminy na podstawie uchwały Rady Gminy w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych realizujących "Program Ograniczania Niskiej Emisji", sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania. Uchwała ta została podjęta na podstawie art. 7 ust. 1pkt 19 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. oraz art. 176 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z kwoty dotacji jaką otrzyma mieszkaniec uczestnicząc w Programie Ograniczania Niskiej Emisji musi się on rozliczyć z Urzędem Skarbowym.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że osoba fizyczna uczestnicząca w "Programie Ograniczania Niskiej Emisji..." jest zwolniona od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Wynika ona z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje a zarazem ustalenia czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina przystępując do realizacji "Programu Ograniczania Niskiej Emisji...", przyjęła uchwałę Rady Gminy w sprawie ustalenia trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych realizujących "Program Ograniczania Niskiej Emisji", (...), a uchwałę tę podjęto m.in. na podstawie art. 176 ustawy o finansach publicznych.

I tak zgodnie z art. 176 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.

Jeżeli zatem forma udzielonego dofinansowania jest w istocie dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i będzie wypłacane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Urzędu Gminy mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Urząd Gminy nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla urzędu skarbowego oraz dla osób, które otrzymają dotację z budżetu Gminy w ramach realizacji "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji...".

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja Podatkowa wynika, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację Programu Ograniczenia Niskiej Emisji mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych.

Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją.

Do wniosku dołączono dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl