IBPB2/415-587/07/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-587/07/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani R.przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 20 grudnia 2007 r.) uzupełnionym w dniu 4 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego (tzw. ulga meldunkowa) - jest prawidłowe,

* możliwości odliczenia od podatku wydatków na spłatę kredytu z odsetkami do Spółdzielni Mieszkaniowej oraz wydatków na nabycie nowego mieszkania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego (tzw. ulga meldunkowa).

W związku ze stwierdzonymi brakami, wniosku pismem z dnia 24 stycznia 2008 r. Znak: IBPB2/415-587/07/MCZ wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 4 lutego 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni w listopadzie 2007 r. przekształciła spółdzielcze lokatorskie prawo od lokalu mieszkalnego w odrębną własność lokalu. W mieszkaniu tym wnioskodawczyni jest zameldowana na pobyt stały od lutego 1993 r. Jest samotną matką wychowującą 2 dzieci, w tym jedno niepełnosprawne. Wnioskodawczyni utrzymuje rodzinę ze środków otrzymywanych z pomocy społecznej. Mieszkanie, w którym mieszka wraz z dziećmi jest mieszkaniem dużym - 3 pokojowym, co wiąże się z dużymi kosztami utrzymania. Dlatego wnioskodawczyni chce sprzedać to mieszkanie i kupić mieszkanie małe - 2 pokojowe. Ponadto wnioskodawczyni nadmieniła, że nabywając i wykupując mieszkanie musiała spłacić kredyt do Spółdzielni Mieszkaniowej w kwocie około 68.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku sprzedaży mieszkania wnioskodawczyni będzie musiała zapłacić 19% podatek dochodowy od osób fizycznych.

2.

Czy spłacony do Spółdzielni Mieszkaniowej kredyt z odsetkami można odliczyć od 19% podatku dochodowego.

3.

Czy kwota na zakup małego mieszkania można odliczyć od 19% podatku dochodowego.

Zdaniem wnioskodawczyni nie będzie musiała zapłacić 19% podatku dochodowego ze sprzedaży mieszkania ze względu na to, że była w nim zameldowana na pobyt stały od 1993 r. Natomiast w przypadku obowiązku zapłaty podatku z tytułu sprzedaży mieszkania będzie mogła odliczyć od 19% podatku dochodowego kwotę płaconego kredytu wraz z odsetkami. Zdaniem wnioskodawczyni również kwotę na zakup małego mieszkania można odliczyć od 19% podatku dochodowego, z uwagi na to, że nie jest to sprzedaż w celach zarobkowych, ale by zmniejszyć wydatki związane z opłatami czynszowymi za mieszkanie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 dodanego do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie to, stosownie do art. 21 ust. 21 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Oznacza to, że nie złożenie oświadczenia lub złożenie go po terminie spowoduje brak prawa do zwolnienia.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Tym samym jeżeli zbywane mieszkanie stanowi współwłasność małżonków dla skorzystania z ww. ulgi przez oboje małżonków niezbędne jest aby każde z nich było zameldowane w tym mieszkaniu przez wymagany ustawą okres.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by wnioskodawczyni była właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Jak z powyższego wynika zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy uwarunkowane jest spełnieniem łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości, złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Należy zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w tym przepisie objęty jest przychód ze sprzedaży wyłącznie lokalu mieszkalnego. Przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z lokalem podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30e ustawy.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, wnioskodawczyni w przedmiotowym lokalu mieszkalnym jest zameldowana od lutego 1993 r. Ww. lokal mieszkalny stanowiący odrębna nieruchomość został nabyty przez wnioskodawczynię w listopadzie 2007 r. Wnioskodawczyni zamierza sprzedać ww. mieszkanie.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy uznać, iż wnioskodawczyni sprzedając lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, spełni warunek 12 miesięcznego okresu zameldowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, a jeżeli w terminie 14 dni od daty zbycia złoży we właściwym urzędzie skarbowym oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, to wtedy przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego będzie zwolniony od zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast dochód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z lokalem będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych na wstępie.

Ponadto, należy nadmienić, że jeżeli wnioskodawczyni nie złoży w wymaganym terminie oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy, to dochód ze sprzedaży lokalu mieszkaniowego także będzie podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują możliwości odliczeń od podatku z tytułu odpłatnego zbycia. Przewiduje jednakże możliwość pomniejszenia przychodu uzyskanego ze zbycia o koszty uzyskania przychodu. Jak wynika z powołanego już art. 22 ust. 6c ustawy do kosztów tych można zaliczyć m.in. udokumentowane koszty nabycia sprzedawanego mieszkania, brak jest natomiast jakichkolwiek możliwości zaliczenia do tychże kosztów wydatków na nabycie nowego mieszkania, gdyż powołany art. 22 ust. 6c ustawy tego nie dopuszcza. O ile zatem przychód ze sprzedaży mieszkania można pomniejszyć o wydatki na spłatę kredytu, o tyle nie można go pomniejszyć o kwotę wydaną na zakup nowego mieszkania.

Podkreślić należy, że wydatki na spłatę kredytu do Spółdzielni Mieszkaniowej mogą stanowić koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tylko wówczas, gdy wnioskodawczyni nie odliczała w przeszłości tych kwot od dochodu lub podatku w zeznaniach rocznych jako wydatków poniesionych na spłatę zadłużenia z tytułu zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową do dnia 31 maja 1992 r. kredytu na budownictwo mieszkaniowe. Jeżeli odliczenia takie były dokonywane nie ma możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia również wydatków na spłatę kredytu.

Z tej przyczyny stanowisko wnioskodawczyni w powyższym zakresie nie można było uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a,43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl