IBPB2/415-580/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-580/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Ś., przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 25 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 1 lipca 2007 r. wnioskodawczyni jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę na stanowisku Specjalisty w Agencji powołanej do życia na podstawie ustawy z dnia 11 listopada 2000 r. (Dz. U. Nr 109, poz. 1158 z późn. zm.). W zakresie jej obowiązków jest m.in. udział w przygotowywaniu dokumentacji programowej i wdrożeniowej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW), koordynowanie i zarządzanie realizacją powierzonych projektów, weryfikacja dokumentacji złożonych projektów, przygotowywanie umów na realizację zadań oraz prowadzenie monitoringu merytorycznego i finansowego projektów. Wynagrodzenie wnioskodawczyni jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej PO RPW.

W załączeniu wnioskodawczyni przesłała kopie:

1.

umów o pracę,

2.

zakresów obowiązków,

3.

oświadczenia z dnia 12 grudnia 2007 r. o współfinansowaniu części jej wynagrodzenia ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej PO RPW.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle powyższych danych należy uznać, że stan faktyczny spełnia przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym dochody wnioskodawczyni w części finansowanej ze środków Unii Europejskiej powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przypadku korzystnej interpretacji wnioskodawczyni zwróciła się o udzielenie informacji jakie dokumenty pozwolą wyegzekwować od pracodawcy zaprzestania naliczania zaliczki na podatek dochodowy oraz jakie dokumenty powinna złożyć do Urzędu skarbowego wraz z PIT-37 za 2007 r.

Zdaniem wnioskodawczyni, aby skorzystać ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań itd.

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z istniejącego stanu faktycznego oraz załączonych kopii dokumentów obie z powyższych przesłanek są spełnione. Wnioskodawczyni jest pracownikiem, który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i jej wynagrodzenie jest w części finansowane ze środków Unii Europejskiej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

1.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z przedstawione we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni bierze udział w przygotowywaniu dokumentacji programowej i wdrożeniowej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Celem ww. programu jest "Przyspieszenie tempa rozwoju społeczno - gospodarczego Polski Wschodniej w zgodzie z zasadą zrównoważonego rozwoju". Program ten ma stanowić dodatkowy element wsparcia z funduszy strukturalnych oraz wzmacniać działanie innych programów na obszarze Polski Wschodniej przez realizację wyodrębnionych działań stymulujących rozwój ekonomiczny i społeczny. Na jego realizację w latach 2007-2013 zostaną zaangażowane środki Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) oraz publiczne środki krajowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

Zatem, źródłem finansowania środków na wynagrodzenia wnioskodawczyni będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje przedmiotowe zwolnienie.

Wobec powyższego dochody wnioskodawczyni w części współfinansowanej ze środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej nie podlegają zwolnieniu z podatku na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W związku z niespełnieniem jednej przesłanki warunkującej możliwość zastosowania zwolnienia do dochodów wnioskodawczyni dalsze rozważanie na temat, czy wykonując powierzone zadania w ramach stosunku pracy realizuje ona cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, pozostaje bez wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia przewidzianego w cyt. wyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przesłanki z ww. przepisu muszą być spełnione łącznie.

Należy zauważyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 - 2013, jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie cytowanego artykułu z powyższego zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u beneficjenta i nie będą podlegały zwolnieniu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez beneficjenta w części współfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl