IBPB2/415-562/07/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-562/07/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 17 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokali mieszkalnych wydzielonych z jednej nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokali mieszkalnych wydzielonych z jednej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni w dniu 2 czerwca 2007 r. wraz z mężem stała się właścicielem nieruchomości. Nieruchomość tę (dom rodzinny męża) wnioskodawczyni wraz z mężem nabyli od jego rodziców, do majątku wspólnego w drodze kupna #189; udziału w tym prawie od teścia i w drodze darowizny #189; udziału należącego do matki męża. W momencie nabywania nieruchomości wnioskodawczyni nie planowała wraz z mężem jej dalszej odsprzedaży - dom miał być wykorzystany na mieszkanie dla nich i najbliższej rodziny, w tym matki męża i jego siostry z rodziną. Ze względu na zmianę planów życiowych wnioskodawczyni rozpatruje możliwość podziału ww. nieruchomości na mniejsze mieszkania i ich dalszą odsprzedaż. Dnia 11 września 2007 r. obydwoje z mężem zameldowali się na pobyt stały w ww. nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jeśli po upływie jednego roku od daty zameldowania na pobyt stały wnioskodawczyni wraz z mężem podzieli ww. nieruchomość (dom) na mieszkania z odrębnymi księgami wieczystymi i numerami i następnie je sprzeda, to czy ma prawo do zwolnienia z 19 % podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na 12 miesięczny okres zameldowania w całej nieruchomości oraz czy aby mieć prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej lokale mieszkalne mogą być wydzielone wcześniej, a jedynie ich sprzedaż musi nastąpić po upływie 12 miesięcy od daty zameldowania.

Zdaniem wnioskodawczyni biorąc pod uwagę, że po pierwsze przez wymagany okres 12 miesięcy obydwoje z mężem będą zameldowani na pobyt stały w ww. nieruchomości, po drugie, pomimo podziału na mieszkania pod odrębnymi numerami i księgami wieczystymi będzie to wciąż ta sama nieruchomość, w której będą zameldowani, i że w momencie zakupu nieruchomości nie mieli zamiaru jej późniejszego odsprzedania, to mają prawo do skorzystania ze zwolnienia z 19 % podatku od dochodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkań powstałych po ich wydzieleniu z nieruchomości, niezależnie czy ich wydzielenie nastąpi po, czy przed upływem roku od zameldowania. Ważne tylko, aby sprzedaż mieszkań nie nastąpiła przed upływem roku od zameldowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz

c.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujących od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 22 ust. 6c koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zgodnie z art. 22 ust. 6d za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i sług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Jednakże zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Objęty zwolnieniem dwunastomiesięczny okres zameldowania - wynikający z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - winien więc być liczony od momentu zameldowania, a nie od dnia nabycia budynku lub lokalu mieszkalnego.Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który stosownie do art. 21 ust. 21 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z art. 21 ust. 22 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków, co oznacza, że jeśli sprzedawana nieruchomość jest współwłasnością obojga małżonków, to każdy z nich musi spełnić warunki uprawniające do przedmiotowego zwolnienia.

Należy jednak zaznaczyć, że zwolnieniem określonym w omawianym przepisie objęty jest jedynie przychód ze sprzedaży wyłącznie lokalu mieszkalnego. Przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych na wstępie.

Reasumując, aby wnioskodawczyni wraz z mężem mogła skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej muszą oboje spełnić łącznie dwie przesłanki konieczne do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj.:

a.

winni być zameldowani w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed data zbycia;

b.

winni złożyć stosowne oświadczenia, że spełniają warunki do zwolnienia w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego.

Z analizy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż w dniu 2 czerwca 2007 r. wnioskodawczyni nabyła wraz z mężem nieruchomość (dom) w części w drodze darowizny, a w części w drodze umowy kupna. Następnie w dniu 11 września 2007 r. oboje z mężem zameldowali się na pobyt stały w ww. nieruchomości. Małżonkowie zamierzają podzielić ww. nieruchomość (dom) na mieszkania, które zostaną ujawnione w odrębnych księgach wieczystych i pod odrębnymi numerami lokali, a następnie je sprzedać.

Tak więc sprzedaż opisywanej nieruchomości (domu) bez podziału po upływie 12 miesięcznego okresu zameldowania będzie stanowić źródło przychodu podlegające zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.Natomiast jeśli wnioskodawczyni wraz z mężem dokona wydzielenia lokali i sprzeda poszczególne lokale mieszkalne wyodrębnione z ww. nieruchomości, a nie będzie w nich razem z mężem zameldowana przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia, to sprzedaż tych lokali, w których wnioskodawczyni i mąż nie będą zameldowani będzie stanowić źródło przychodu podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach wymienionych na wstępie.

Decydujące znaczenie ma bowiem fakt zameldowania w zbywanym budynku lub lokalu. Jeżeli więc sprzedaży będą podlegały poszczególne lokale to zwolnieniem będzie objęty ten lokal, w którym wnioskodawczyni wraz z mężem będzie zameldowana na pobyt stały.

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez wnioskodawczynię stanowisko w kwestii zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia lokali mieszkalnych wydzielonych z nieruchomości (domu mieszkalnego) uznaje się za nieprawidłowe.

Jednocześnie mając na uwadze, iż ww. nieruchomość jest wspólną własnością wnioskodawczyni i męża, zaznacza się, że niniejsza interpretacja dotyczy również męża, z tym, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej - wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl