IBPB2/415-55/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-55/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 8 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy przeniesienia własności wynajmowanego lokalu, który w wyniku zawarcia przez Spółdzielnię Mieszkaniową umów nieodpłatnego i odpłatnego przekazania nieruchomości, stracił status mieszkania zakładowego, a stał się lokalem wchodzącym w skład zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej:

* w części dotyczącej braku możliwości zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe

* w części dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C, jeżeli przeniesienie własności nastąpiło w trybie art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy przeniesienia własności wynajmowanego lokalu, który w wyniku zawarcia przez Spółdzielnię Mieszkaniową umów nieodpłatnego i odpłatnego przekazania nieruchomości, stracił status mieszkania zakładowego, a stał się lokalem wchodzącym w skład zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, na podstawie umów nieodpłatnego i odpłatnego nabycia nieruchomości od Spółki Akcyjnej stał się właścicielem budynków mieszkalnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. W związku z powyższym znajdujące się w tych budynkach lokale mieszkalne przestały mieć status mieszkań zakładowych, a stały się spółdzielczymi lokalami mieszkalnymi wchodzącymi w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni Mieszkaniowej. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) przewiduje w art. 48 możliwość przeniesienia na rzecz najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, własności tego lokalu po spełnieniu przez najemcę przewidzianych w ww. przepisie warunków.

Do wnioskodawcy wpłynęły wnioski najemców lokali mieszkalnych (byłych mieszkań zakładowych) o przeniesienie na ich rzecz własności wynajmowanych lokali mieszkalnych. Najemcy są zobowiązani pokryć koszty związane z ustanowieniem odrębnej własności w wysokości wyliczonej przez Zarząd Spółdzielni na podstawie przepisu ww. art. 48.

Najemcy po dokonaniu:

1.

spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu,

2.

wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, w przypadku odpłatnego nabycia przedmiotowego budynku lub pokrycia kosztów dokonanych przez wnioskodawcę nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal

przysługuje roszczenie o zawarcie umowy notarialnej przedmiotem, której będzie przeniesienie na najemcę własności użytkowanego dotychczas spółdzielczego lokalu mieszkalnego na podstawie umowy najmu.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 93 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody uzyskane z tytułu zakupu mieszkań zakładowych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych lokali a ceną ich zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zwolnienie przedmiotowe dotyczące dochodów uzyskanych z tytułu ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego (zakupu) przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową lokalu a ceną zakupu, dotyczy również przypadków, w których najemca byłego lokalu zakładowego, znajdującego się w chwili obecnej w zasobach mieszkaniowych wnioskodawcy, dokonuje wyodrębnienia spółdzielczego lokalu mieszkalnego (zakupu) na podstawie art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych i czy zachodzi obowiązek wystawienia nabywcy lokalu mieszkalnego PIT-8C.

Zdaniem wnioskodawcy, w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa m.in. o zakupie zakładowych lokali mieszkalnych, nie zaś o zakupie byłych zakładowych lokali mieszkalnych. Zapis taki powoduje, że najemcy, którzy w oparciu o przepis art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych dokonują wyodrębnienia lokalu mieszkalnego z zasobów mieszkaniowych Spółdzielni Mieszkaniowej de facto dokonują jego zakupu pomniejszając tym samym majątek wnioskodawcy. Najemcy nabywają na własność spółdzielczy lokal mieszkalny, który obecnie nie ma już statusu mieszkania zakładowego. Z uwagi na fakt, iż mamy do czynienia z nabyciem spółdzielczego lokalu mieszkalnego, a nie mieszkania zakładowego, nabywcy tych lokali nie są zwolnieni z obowiązku zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych, a Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zobowiązana w terminie do końca lutego następnego roku, w którym nastąpiło przeniesienie własności lokalu mieszkalnego, sporządzić PIT-8C określając nabywcy tego lokalu przychód do opodatkowania. Przychód ten wynika z tytułu dochodu osiągniętego przez dotychczasowego najemcę spółdzielczego lokalu mieszkalnego w związku z nabyciem na własność przedmiotowego lokalu i stanowi różnicę między ceną rynkową nabywanego lokalu a ceną jego zakupu. Za taką interpretacją również przemawia okoliczność, że z przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w wyniku nowelizacji, która weszła w życie 31 lipca 2007 r. zapisano, że mamy do czynienia z najemcami spółdzielczych lokali mieszkalnych, które przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową były mieszkaniami przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej, a tym samym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają tutaj zastosowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Artykuł 48 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) stanowi, iż na pisemne żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu;

2.

wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, jeżeli spółdzielnia nabyła budynek odpłatnie.

Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1, nieodpłatnie, najemca, o którym mowa w ust. 1, powinien pokryć koszty dokonanych przez spółdzielnię nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal (art. 48 ust. 3 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca na podstawie umów nieodpłatnego i odpłatnego nabycia nieruchomości, stał się właścicielem byłych zakładowych budynków mieszkalnych. W związku z tym mieszkania w przejętych budynkach straciły status mieszkań zakładowych, stały się mieszkaniami wchodzącymi w skład zasobów spółdzielni mieszkaniowej. Wynika również, iż od najemców lokali mieszkalnych - byłych mieszkań zakładowych Spółki Akcyjnej - wpłynęły wnioski o przeniesienie na ich rzecz własności wynajmowanych lokali mieszkalnych. Najemcy ci zobowiązani są do pokrycia kosztów związanych z ustanowieniem odrębnej własności w wysokości wyliczonej przez Zarząd wnioskodawcy (Spółdzielni Mieszkaniowej) na podstawie ww. art. 48 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się wyłącznie do dochodów uzyskanych z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców, w związku z czym nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Mieszkania w przejętych budynkach straciły bowiem status zakładowych mieszkań (lokali mieszkalnych), stały się mieszkaniami wchodzącymi w skład zasobów spółdzielni mieszkaniowej.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w powyższej kwestii jest prawidłowe.

Natomiast jeżeli, jak wskazano we wniosku, przeniesienie własności lokali następuje na zasadach określonych w cytowanym art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, który przewiduje taki tryb wyłącznie w odniesieniu do lokali w nim wymienionych, to nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu realizacji przedmiotowej umowy. W konsekwencji nie wystąpi obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, gdyż nie wystąpi przysporzenie majątkowe po stronie członka spółdzielni.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w tej części jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl