IBPB2/415-482/08/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-482/08/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. BKIP 3 grudnia 2007 r.) uzupełnionym w dniu 19 lutego 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* zasad opodatkowania wypłat świadczeń pieniężnych z tytułu pokrywania zakupu przez pracowników artykułów biurowych oraz

* zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych przez pracowników biurowych z tytułu wypłat ekwiwalentu pieniężnego za materiały biurowe używane przez pracowników przy wykonywaniu swojej pracy

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007 r. do tut Biura wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 20 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* zasad opodatkowania wypłat świadczeń pieniężnych z tytułu pokrywania zakupu przez pracowników artykułów biurowych oraz

* zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych przez pracowników biurowych z tytułu wypłat ekwiwalentu pieniężnego za materiały biurowe używane przez pracowników przy wykonywaniu swojej pracy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Urząd Miasta zamierza wypłacać swoim pracownikom świadczenia pieniężne stanowiące pokrycie zakupu przez pracowników artykułów biurowych (długopisy, ołówki, linijki, papier itp.) potrzebnych do wykonywania pracy biurowej, bądź też wypłacać swoim pracownikom ekwiwalent pieniężny za materiały biurowe używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane przez pracowników biurowych świadczenia pieniężne, które mają pokryć zakup przez pracowników artykułów biurowych lub wypłata dla pracowników ekwiwalentu pieniężnego za materiały biurowe za używane przy wykonywaniu pracy materiały biurowe będzie stanowiło przychód pracownika ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) świadczenia pieniężne jakie otrzymaliby pracownicy biurowi na pokrycie zakupu artykułów biurowych należy uznać za przychód pracownika ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu, gdyż świadczenia te byłyby wypłacane pracownikom przed momentem dokonania zakupu materiałów biurowych.

Natomiast wypłata pracownikom ekwiwalentu pieniężnego w systemie kwartalnym (na koniec każdego kwartału) za używane przy wykonywaniu pracy przez pracownika materiały biurowe stanowiące jego własność będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłata powyższego ekwiwalentu pieniężnego dotyczyłaby materiałów, które są własnością pracownika wykorzystywaną do wykonywania pracy w Urzędzie Miasta. Własność pracownika byłaby udokumentowana w złożonym pracodawcy oświadczeniu pracownika. Zasady, częstotliwość wypłat, kwota ekwiwalentu, wykaz materiałów biurowych, za które należny będzie ekwiwalent pieniężny będą ustalone w procedurze wewnętrznej obowiązującej wszystkich pracowników Urzędu Miasta. Reasumując należy uznać, że kwota wypłacanego ekwiwalentu nie będzie stanowić przychodu pracownika ze stosunku pracy i stanowić będzie kwotę wolną od podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl