IBPB2/415-477/07/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-477/07/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani D. przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura - 3 grudnia 2007 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 stycznia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy na zakup i wymianę ekologicznego źródła ciepła - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu gminy na zakup i wymianę ekologicznego źródła ciepła. W związku z brakami formalnymi pismem z dnia 11 stycznia 2008 r., znak: IBPB2/415-477/07/BD wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 21 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 27 listopada 2007 r. została podpisana z wnioskodawczynią umowa - jako inwestorem - na wymianę źródła ciepła w ramach "Kompleksowego programu ograniczania niskiej emisji zanieczyszczeń do atmosfery z budynków na terenie gminy..." w 2008 r. W ramach tego programu w budynku mieszkalnym, którego wnioskodawczyni jest właścicielem zostanie zdemontowany i zutylizowany stary kocioł węglowy oraz zostanie zainstalowany nowy kocioł węglowy na ekogroszek z paleniskiem retortowym. Ostateczna wartość usługi zostanie ustalona i rozliczona na podstawie kosztorysu powykonawczego. Wstępnie wartość przedmiotu zlecenia ustalono na kwotę brutto: 12.000 zł. Dofinansowanie które, wnioskodawczyni otrzyma z Urzędu Gminy wyniesie: 6.355,80 zł. Termin realizacji przedmiotu umowy ustalono na wrzesień 2008 r. Wykonujący całą usługę operator wystawi dla wnioskodawczyni fakturę VAT zgodnie z kosztorysem powykonawczym. Operator przekaże oryginał faktury podpisanej przez wnioskodawczynię do Urzędu Gminy. Urząd Gminy rozliczy usługę i przeleje kwotę dofinansowania w wysokości 6.355,80 zł bezpośrednio na konto operatora. Źródłem finansowania przedmiotowej usługi jest budżet gminy. Środki na dofinansowanie osobom fizycznym gmina pozyskała z dotacji i pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W dniu 5 października 2006 r. Rada Gminy uwaliła "Kompleksowy program obniżenia niskiej emisji zanieczyszczeń do atmosfery z budynków na terenie gminy...". Program ten przewiduje zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery poprzez wymianę około 1173 starych kotłów węglowych na inne źródła ciepła: gazowe lub na paliwo stałe z palnikiem retortowym. W tym zakresie program realizuje założenie "wymiany w budynkach mieszkalnych i obiektach użyteczności publicznej nieefektywnych kotłów na wysoko sprawne". Założenie to zawarte jest w części II "Długoterminowe kierunki działań do 2025 r. oraz zadania wykonawcze do 2008 r." W rozdziale 4 "Efektywność energetyczna gospodarki" ust. 2 "Zwiększenie sprawności wytwarzania energii" programu rządowego "Polityka Energetyczna Polski do 2025 r." przyjętego przez Radę Ministrów 4 stycznia 2005 r. W celu urzeczywistnienia tego kierunku działania zaplanowano, w ww. rządowym dokumencie jako zadanie wykonawcze do 2008 r. "Wypracowanie systemu zachęt w celu zwiększenia sprawności wytwarzania energii". Program Urzędu Gminy ma taki właśnie charakter. Wnioskodawczyni wskazała, iż nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej a budynek, w którym będzie wymieniany kocioł CO jest wyłącznie budynkiem mieszkalnym. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że umowa, którą zawarła z operatorem mówi o dofinansowaniu, nie o dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedmiotowe dofinansowanie, otrzymane z Urzędu Gminy na wymianę starego źródła ciepła w wysokości 6.355,80 zł będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2008 r., czy też będzie podlegało opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych i powinno zostać wykazane w zeznaniu rocznym za 2008 r....

Zdaniem wnioskodawczyni przedstawionym we wniosku przedmiotowe dofinansowanie jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a co za tym idzie winno korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych. W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni wskazała, że otrzymała dofinansowanie a nie dotację. Wobec tego wnioskodawczyni uważa, że dofinansowanie to powinno korzystać ze zwolnienia z mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Całą usługę (częściowo odpłatną) wykonuje operator, który w swoim zakresie działalności gospodarczej ma również tego rodzaju świadczenie usług. Wyceny całości usługi dokonuje zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 1 i ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Operator wykonuje na rzecz wnioskodawczyni świadczenie (usługę) częściowo odpłatną, która w pozostałej części jest finansowana ze środków Urzędu Gminy. Wnioskodawczyni powołuje się na wydane przez urzędy skarbowe dwa postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. Wynika ona z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w myśl którego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W świetle art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są: dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu na który, wnioskodawczyni powołała się we wniosku wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotację oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż gmina w ramach "kompleksowego programu ograniczania niskiej emisji zanieczyszczeń do atmosfery", dofinansowuje osobie fizycznej, zwanej inwestorem, koszty zakupu i instalacji nowego kotła CO na ekogroszek. W złożonym w dniu 3 października 2007 r. wniosku wnioskodawczyni wskazała, że otrzymane dofinansowanie jest dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Natomiast w piśmie uzupełniającym z dnia 19 stycznia 2008 r. wnioskodawczyni wskazała, że otrzymała dofinansowanie a nie dotację. Umowa, którą zawarła z operatorem mówi o dofinansowaniu a nie o dotacji. Wobec powyższego jeżeli w rzeczywistości otrzymane przez wnioskodawczynię środki finansowe z budżetu gminy nie stanowią dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymana kwota nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa wynika, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.W związku z powyższym, sprawa ustalenia czy przyznane wnioskodawczyni dofinansowanie ma formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego, lecz przepisami ustawy o finansach publicznych. Oznacza to zarazem, iż Minister Finansów nie jest organem właściwym do oceny czy dofinansowanie otrzymane z budżetu gminy jest dotacją. Ponadto należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.W świetle art. 14c § 1 Ordynaci podatkowej, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.Z przepisów Ordynacji podatkowej wynika, że organ wydający interpretację indywidualna nie jest upoważniony do prowadzenia postępowania wyjaśniającego w sprawie złożenia wniosku. Organ jest związany opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i stanowiskiem wnioskodawcy przedstawionym w złożonym wniosku.

W związku z powyższym otrzymane od gminy dofinansowanie należy kwalifikować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wykazać w zeznaniu podatkowym złożonym za rok, w którym zostanie otrzymane dofinansowanie. Zgodnie z powołanym przepisem przychodami takimi są w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Przysporzenie ma konkretny wymiar finansowy nie tylko w momencie wypłaty pieniędzy ale i w momencie zmniejszenia zobowiązania jakie musiałoby być zapłacone, gdyby nie przekazane dofinansowanie z Urzędu Gminy.

Równocześnie stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie bądź

* świadczenie częściowo odpłatne bądź

* świadczenie rzeczowe (w naturze).

Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego uzupełnienia do wniosku, w którym, wnioskodawczyni powołuje się na ww. art. 21 ust. 1 pkt 114 wynika, iż gmina realizuje program obniżenia niskiej emisji zanieczyszczeń, który polega na dofinansowaniu osobie fizycznej, zwanej inwestorem, kosztów zakupu i instalacji nowego kotła węglowego na ekogroszek z paleniskiem retortowym. Ostateczna wartość usługi zostanie ustalona i rozliczona na podstawie kosztorysu powykonawczego. Wykonujący całą usługę operator wystawi dla wnioskodawczyni fakturę VAT. Operator przekaże oryginał faktury podpisanej przez wnioskodawczyni do Urzędu Gminy. Urząd rozliczy usługę i przeleje kwotę dofinansowania bezpośrednio na konto operatora. Środki pochodzą z budżetu gminy. Wnioskodawczyni wskazuje, że powyższe działania są podejmowane w ramach programu rządowego "Polityka Energetyczna Polski do 2025 r.". W świetle powyższego wnioskodawczyni otrzymuje od gminy pieniądze (dofinansowanie), a nie świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia nieodpłatne czy częściowo odpłatne wymienione w cyt. wyżej art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy to przede wszystkim usługi. Wartość tych świadczeń określa się zgodnie z art. 11 ust. 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z wniosku wynika, że wnioskodawczyni nie otrzymała usługi częściowo odpłatnej, czyli świadczenia częściowo odpłatnego. Wnioskodawczyni otrzymała pieniądze. Faktura za usługę jest wystawiona dla wnioskodawczyni, a wnioskodawczyni otrzymuje od gminy pieniądze a nie usługę.

W związku zatem z faktem, że świadczenia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy nie mogą mieć charakteru pieniężnego, osoby, które otrzymują dofinansowanie od gminy w postaci pieniężnej dopłaty do ceny zakupu i instalacji pieca nie mogą korzystać z przewidzianego tym przepisem zwolnienia. Otrzymane od gminy dofinansowanie należy więc kwalifikować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w przytoczonym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując o ile otrzymane od gminy środki pieniężne nie stanowią dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych kwoty te nie korzystają ze zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wobec tego, że wnioskodawczyni nie otrzymała świadczenia częściowo odpłatnego ale pieniądze, otrzymane kwoty nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Uzyskany z tego tytułu przychód wnioskodawczyni winna wykazać w zeznaniu podatkowym za rok, w którym osiągnęła przychód z tego tytułu i opodatkować na zasadach ogólnych zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawczynię postanowień w sprawie interpretacji przepisów prawa, wydanych przez urzędy skarbowe wyjaśnia się, że z dniem 1 lipca 2007 r. jedynym organem uprawnionym do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Minister Finansów działający przez upoważnionych dyrektorów izb skarbowych. Do pisma z dnia 19 stycznia 2008 r. uzupełniającego wniosek wnioskodawczyni załączyła dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony od ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl