IBPB2/415-476/07/CJS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPB2/415-476/07/CJS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2007 r. (data wpływu do tut. Biura 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia własności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w zamian za rentę dożywotnią-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przeniesienia własności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w zamian za rentę dożywotnią.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w grudniu 2006 r. w formie aktu notarialnego przeniosła na rzecz osoby obcej własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego wraz z wkładem budowlanym, w zamian za co ustanowiono na rzecz wnioskodawczyni dożywotnią rentę w wysokości 1 000 zł miesięcznie, płatną do 10 każdego miesiąca, począwszy od stycznia 2007 r. Wartość przedmiotowego prawa do lokalu wyniosła 248.000 zł. Wartość rocznego świadczenia z tytułu renty została ustalona na 12.000 zł, która to kwota zgodnie z art. 13 ust. 3 pkt 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn według stanu prawnego na grudzień 2006 r. kapitalizuje się do kwoty 90.000 zł.Ponadto postanowiono w umowie, iż nowy właściciel obejmie w posiadanie lokal mieszkalny po wygaśnięciu ustanowionego na rzecz wnioskodawczyni dożywotniego nieodpłatnego prawa użytkowania tego lokalu na kwotę 9.920 zł, która to kwota zgodnie z art. 13 ust. 3 pkt 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn według stanu prawnego na grudzień 2006 r. kapitalizuje się do kwoty 74.400 zł. Ponadto tytułem spisanej umowy notariusz pobrał podatek od czynności cywilnoprawnej w wysokości 2% wartości prawa do lokalu. Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu wnioskodawczyni nabyła w 1995 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji ustanowiona na rzecz wnioskodawczyni dożywotnią rentę można zakwalifikować do przychodów z tytułu odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (prawo nabyte w 1995 r.), zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie jest zobowiązana do opodatkowania otrzymywanej renty dożywotniej.

Zdaniem wnioskodawczyni, ustanowiona renta dożywotnia w zamian za przeniesienie własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu nabytego przez wnioskodawczynię w 1995 r. stanowi przychód z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zgodnie z art. 10 ust. 8 pkt b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ prawo to zostało nabyte w 1995 r. Zbycie prawa następuje więc po upływie 5 lat od dnia nabycia. Ponadto wnioskodawczyni uważa, że ustanowiona renta nie może być kwalifikowana do przychodów z innych źródeł n podstawie art. 10 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ ustanowienie renty jest faktycznie formą zapłaty w ratach za przekazane prawo do lokalu, które w opisanym stanie faktycznym nie będzie podlegało opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z z późn. zm.) odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, stanowi źródło przychodów określone w ww. przepisie.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, o ile dokonana zostanie w czasie określonym w ustawie, powodować będzie skutek w postaci powstania obowiązku podatkowego. W myśl art. 903 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę renty jedna ze stron zobowiązuje się względem drugiej do określonych świadczeń okresowych w pieniądzu lub w rzeczach oznaczonych tylko co do gatunku.

Z przedstawionego staniu faktycznego wynika, że przedmiotem świadczenia ze strony podatniczki (zbywcy) było przeniesienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej w zamian za ustanowienie na rzecz wnioskodawczyni renty dożywotniej oraz dożywotniego nieodpłatnego prawa użytkowania ww. lokalu. Tym samym należy uznać, że celem zawartej umowy było odpłatne zbycie spółdzielczego własnościowego prawa, a wypłata renty jest formą odpłatności za przeniesienie własności. Z uwagi na powyższe należy przyjąć, że w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawarta umowa renty dożywotniej mogłaby stanowić dla podatniczki podlegające opodatkowaniu źródło przychodu z tytułu zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej, o ile jej zwarcie nastąpiłoby przed upływem określonego w tym przepisie 5-letniego terminu liczonego od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie ww. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności stanu faktycznego i przywołane przepisy prawa uznać należy, że skoro wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej w 1995 r., a jego sprzedaży dokonała w 2006 r., to sprzedaż ta nastąpiła po upływie 5 lat od daty nabycia i nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawczyni stwierdzające, że otrzymana renta nie będzie kwalifikowana jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lecz jako przychód z odpłatnego zbycia zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy, niepodlegający opodatkowaniu z uwagi na upływ 5-letniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku podatniczka dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl